احمدی نژاد؛ در راه دادگاه؟

نویسنده
نازنین کامدار

» جناح لاریجانی خواستارمحاکمه رئیس دولت قبلی شد

در حالی که هم اکنون دو تن از نزدیک ترین یاران محمود احمدی نژاد،رئیس دو دوره دولت جمهوری اسلامی، به جرم اختلاس در زندان به سر می برند، زمزمه لزوم محاکمه و احضار احمدی نژاد به دادگاه از سوی جناح میانه روی محافظه کاران که علی لاریجانی آن را در مجلس هدایت می کند، بالا گرفته است.

در همین راستا دیروزرئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ارسال شکایت لاریجانی از احمدی نژاد به قوه قضاییه خبر داد. این در حالیست که یک روز پیش از این، نادر قاضی پور، نماینده ارومیه و از نزدیکان به علی لاریجانی پیش بینی کرده بود که احمدی نژاد سرانجام بابت اختلاس ها و ریخت و پاش های اش به دادگاه احضار خواهد شد.

علاوه بر این، احمد کریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه اصناف و بازار نیز که به جناح راست سنتی وابسته است، از لزوم محاکمه احمدی نژاد سخن گفته است.

بنا به نوشته رسانه ها، خبر ارسال پرونده شکایت لاریجانی از احمدی نژاد به قوه قضاییه را محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کرده اما اشاره ای به محتوای شکایت نامه رئیس مجلس از رئیس دولت سابق نکرده است.

او گفته: “هیات رییسه مجلس این پرونده را برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال کرده است”.

آنطور که پیش از این و در سال ۹۲ اعلام شده بود، موضوع شکایت لاریجانی از احمدی نژاد با عنوان کلی “تخلفات گاه و بی گاه دولت از قانون و توهین به شان مجلس” بوده، اما به نظر می رسد اتهامات دیگری نیز مطرح است.

همزمان با انتشار خبر ارسال این شکایت، نادر قاضی پور، یک نماینده نزدیک به علی لاریجانی نیز به شرق گفته: “قوه قضائیه در برخورد با مقام‌های مسئول جدی است. چه آن طرف معاون اول رئیس دولت باشد و چه دیگر مقام‌های مسئول. این احکام در واقع امیدی است برای تحقق شعار استقلال و آزادی.‌همان زمان حضور بقایی در میراث فرهنگی و مناطق آزاد صدای خیلی‌ها درآمده بود که ایشان مدام در حال تخلف است، اما صدای بلندی از مجلس برنخاست.خب همان آدم‌هایی که تا دیروز از دولت احمدی‌نژاد تعریف می‌کردند حالا از دولت روحانی حمایت می‌کنند. من سخنگوی خودم هستم، سخنگوی آنها نیستم. من هیچ دوره‌ای به احمدی‌نژاد رأی ندادم و اتفاقا از او شکایت هم کرده‌ام.احمدی نژاد مجبور است بالاخره به دادگاه بیاید.من به‌شخصه دنبالش هستم، حتی به رئیس قوه‌قضائیه گفتم شکایت را پیگیری می‌کنم. بردن خانواده و فک‌وفامیل به نیویورک خلاف قانون بوده و هست و این شکایت تا قیام قیامت پابرجاست و تضییع حق مردم بوده است. همراهی اعضای خانواده برخی مسئولان در سفر به نیویورک تضییع حقوق مردم و برداشت از بیت‌المال به شمار آمده و مسئولان باید اشد مجازات را برای قانون‌شکنان در نظر گیرند”.

در همین حال ، احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جمعیت اصناف و بازار هم بر لزوم محاکمه احمدی نژاد تاکید کرده و همصدا با جناح راست سنتی درون مجلس گفته است: “امروز به تدریج بخش بسیار نادری از آن فسادهای کلانی که در چندین سال گذشته اتفاق افتاد در حال برملا شدن است که نمونه آن بحث آقای بقایی است.جا دارد از دستگاه قضا بابت رسیدگی به فسادها تشکر کنیم، با این حال معتقدم به دلیل تعلل برخی نهادها خیلی ها به خودشان جرات خطا و فساد را دادند. مردم معتقدند با هر نوع متخلفی باید برخورد شود و اسلام هم بر این تاکید دارد. اگر در بین مسئولین فردی مرتکب خطایی می شود، باید داغ خیانت رو بر پیشانی آنها بزنیم تا حقوق ملت تضییع نشود. بقایی فردی عادی در دستگاه احمدی نژاد نبود، او تا قبل از این دستگیری نهایت تعامل را با رئیس جمهور سابق داشته است. در واقع بقایی به همراه مشایی جز افرادی بودند که کسی در دوره ی احمدی نژاد حق نداشت اسم انها را بدون وضو ببرد. بستر تمام این خطاها را احمدی نژاد فراهم کرد، مردم منتظر این هستند که بالاخره هر چه زودتر بحث برخورد با آقای احمدی نژاد روشن شود. یقینا با موافقت احمدی نژاد، این خطاها صورت گرفته است، ما در جامعه می بینیم که مردم میگویند چرا با احمدی نژاد که اصل ماجراست برخورد نمی شود و اطرافیان او دستگیر می شوند”.

محمد خوش چهره، مدرس دانشگاهی هم که در سال ۸۴ از سوی احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی شرکت می کرد پیش بینی محاکمه احمدی نژاد را کرده و گفته است: “در صورت اثبات فساد مالی، این که همزمان دو سه تن از معاونان رئیس جمهوری پیشین محاکمه می شوند نظری که دولت دهم را به عدم سلامت متهم می کرد محقق می‌شود. بنابر این با اعلام کیفرخواست و پس از محاکمه و اعلام نتیجه آن باید دید حرف‌هایی که درباره دولت احمدی‌نژاد گفته می‌شده مبتنی بر واقعیت‌ها است یا نه. در صورت درستی آن نظر، شائبه بررسی شخص رئیس جمهوری پیشین نیز مطرح می‌شود.به نظرم سناریوی محتملی است که به زودی شاهد پاسخ خواهی از رئیس جمهوری پیشین درخصوص برخی انحرافات مالی یا اجرایی باشیم.”