دست ساتراپی بالا رفت

نویسنده

marjanesjb.jpg

سرانجام فیلم جنجالی ‘پرسپولیس’ که ایرانیان هوادار دولت به مخالفت شدید با نمایش آن در فستیوال کن دست زده بودند، سازنده خود مرجانه ساتراپی را در هنگام توزیع جوایز شصتمین جشنواره کن به بالای سن برد تا به عنوان فیلمسازی از فرانسه، جایزه ویژه هیئت داوران شصتمین جشنواره فیلم کن را به طور مشترک با کارگردان مکزیکی به دست آورد. و همان جا اعلام داشت که این جایزه را به ایرانیان تقدیم می کند.

اولین کار سینمایی خانم ساتراپی با همکاری ونسان پارونو، ساخته شده و مبنای آن کتاب مصوری است که این گرافیست ایرانی مقیم فرانسه چند سال پیش آن را بر اساس تجربه سال های زندگی خودش در ایران خلق کرد. . دیگر برنده امسال جایزه ویژه هیئت داوران فیلم روشنایی خاموش اثر کارلوس ریگاداس از مکزیک بود.

جایزه ویژه هیئت داوران پس از ‘نخل طلا’ و ‘جایزه بزرگ’، عموما به عنوان سومین افتخار جشنواره کن شناخته می شود. در جشنواره امسال نخل طلا به یک فیلم رومانیایی با نام چهار ماه، سه هفته و دو روز رسید و جایزه بزرگ نیز به مزرعه سوگوار از ژاپن اهداء شد.

پیش از آن که نام مرجانه ساتراپی به عنوان برنده جایزه هیات داوران مطرح شود در بیش تر خبرها و گزارش ها از ایران به عنوان غایب بزرگ کن سخن می رفت و حتی از تحریم ایران هم نوشته شده بود. و این دومین سالی است که از سیتمای پرتلالو ایران که درخشش بیست سال اخیرش را تا اندازه مدیون جشنواره کن و کارهای موفق عباس کیا رستمی و محسن مخلمباف دو فیلمساز بزرگ ایرانی است، فیلمی در بخش مسابقه راه ندارد.

برخی دیگر از جوایز اهداء شده در شصتمین جشنواره فیلم کن عبارتند از:

بهترین هنرپیشه: کنستانتین لاوروننکو برای فیلم تبعید - روسیه

بهترین کارگردان: جولیان شنابل برای فیلم پروانه و ناقوس افتان - آمریکا

بهترین فیلمنامه: فاتح آکین برای فیلم لبه بهشت - ترکیه / آلمان

جایزه ویژه شصتمین دوره: گاس ون سانت کارگردان آمریکایی و برنده نخل طلا 2003 برای فیلم فیل


ونسان پارونو( راست) مرجانه ساتراپی و کارلوس ریگاداس. آسوشیتدپرس