مرحله حساس، یک گام تا توافق

نویسنده
بلومبرگ

» گزارش بلومبرگ از دور جدید مذاکرات

دیپلمات‌ها با تلاش برای از بین بردن تهدید ده ساله جنگ بر سر برنامه هسته‌ای ایران، این هفته برای مذاکرات جدید دیدار خواهند کرد تا اختلافات بر سر آینده هسته‌ای ایران را حل کنند.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، امروز تازه‌ترین دور مذاکرات یک هفته‌ای در وین را آغاز کردند. هدف آن‌ها این است که تا پایان مهلت توافق اولیه در ۲۰ ژوئیه به توافق طولانی مدت دست یابند.

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران روز دوازدهم ژوئن در رم گفت: “مذاکرات بین ایران و ۱+۵ در مرحله بسیار حساسی است. همه ما می‌دانیم که زمان به نفع‌‌مان نیست.”

ماه گذشته که شرکت‌کنندگان نتوانستند به خاطر اختلافات بر سر میزان توان غنی‌سازی اورانیوم ایران، پیش‌نویس توافق را بنویسند، مذاکرات با مشکل مواجه شد. با توجه به درک اهمیت این دور از مذاکرات، مقامات ایران هفته گذشته با چهار عضو از شش قدرت جهانی، یعنی آمریکا، فرانسه، روسیه و آلمان، به صورت دوجانبه دیدار کردند.

توماس پیکرینگ، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا و سفیر این کشور در سازمان ملل در مصاحبه تلفنی از رم گفت: “حالا مشغول بخش دشوار کار هستند.” وی با اشاره به مقدار تولید مواد و تعداد سانتریفیوژها گفت: “اختلاف‌هایی وجود دارد که دو طرف بسیار مصمم هستند آن‌ها را حل کنند. هر دو طرف مخالفان سیاسی داخلی خاص خود را دارند که باید بسیار مراقب آن‌ها باشند.”

با این‌که طرفین می‌توانند مهلت توافق اولیه را شش ماه دیگر تمدید کنند، اما عدم دستیابی به توافق نهایی تا ماه آینده می‌تواند تندروهای دو طرف را تقویت کند. کنگره آمریکا تهدید کرده که اگر توافق نهایی صورت نگیرد، تحریم‌ها را از سر خواهد گرفت و در این صورت ایران نیز می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای را که در حال حاضر در عوض کاهش محدود تحریم‌ها تعلیق کرده، از سر بگیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که به خاطر توافق اولیه، دسترسی بیشتری به تاسیسات غنی سازی ایران یافته است، ماه گذشته گزارش داد، انبارهای مواد حساس هسته‌ای ایران از زمان اجرایی شدن توافق اولیه، ۸۲ درصد کاهش یافته است.

ایران که گفته می‌شود آمادگی امضای قرارداد اجرای هشت راکتور جدید روسی را دارد، گفته است که می‌خواهد غنی‌سازی سوخت برای نیروگاه‌هایش را ادامه دهد. برای این کار ممکن است ایران نیاز داشته باشد که ۱۹ هزار سانتریفیوژی را که اکنون نصب کرده نیز افزایش بدهد.

عراقچی در رم گفت: “مسلما اگر به توافق نرسیم، تحریم‌ها ادامه می‌یابد و مسلما ما هم به غنی‌سازی ۲۰ درصدی بازمی‌گردیم و توان خود برای غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم. این سناریوی جایگزین، فاجعه‌بار است.”

بنا بر ایمیل وزارت خارجه آمریکا، این کشور تعداد دیپلمات‌های ارشد خود را در این مذاکرات افزایش داده است. ویلیام برنز معاون وزیر خارجه، که هفته گذشته در ژنو بود، هیئت آمریکایی را رهبری می‌کند.

رابرت اینهورن، متخصص کنترل سلاح که تا سال گذشته عضو تیم مذاکره‌کننده بود گفت، مذکرات مستقیم هفته گذشته بین ایران و آمریکا “تلاش برای فهمیدن این بود که آیا آن‌ها قصد اتخاذ رفتاری واقع‌گرایانه‌تر را دارند یا خیر. اگر این طور نباشد، به این معنی خواهد بود که توافق باید تمدید شود.”

به گزارش خبرگزاری مهر، ظریف پیش از سفر به وین در فرودگاه تهران به خبرنگاران گفت: “تمام طرفین می‌خواهند پیش‌نویس توافق را شروع کنند و ما برای آن تلاش خواهیم کرد.”

منبع: بلومبرگ - 16 ژوئن