قدرت نمایی میلیونی مردم

نویسنده

مراسم تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری روز گذشته با حضور صدها هزار تن از مردم ایران در شهر قم برگزار شد، اما در پایان مراسم بیت این روحانی بلند پایه به محاصره نیروهای نظامی و امنیتی در آمد و خانواده آیت‌الله منتظری ناچار شدند مراسم ترحیم ایشان در مسجد اعظم را لغو کنند.

پیکر آیت الله منتظری به خاک سپرده شد

مراسم پیکر آیت الله منتظری دیروز در قم، تشییع و پس از اقامه نماز به امامت آیت الله موسی شبیری زنجانی در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگاران “روز” انبوه جمعیت حاضر در ابتدای مراسم تشییع جنازه تا حدی بود که تمامی خیابان های منتهی به منزل آیت الله منتظری مسدود شد. خیل عظیمی از جمعیت شب را در مقابل بیت آیت الله منتظری به صبح رسانده بودند و بقیه نیز از شهرهای مختلف ایران به قم آمده بودند تا رهبر معنوی جنبش سبز را بدرقه کنند.

حضور نظامیان ضد شورش از ابتدایی ترین دقایق صبح،  درورودی های شهرقم تا خیابان های اصلی و فرعی وحتی کوچه های نزیدک به منزل آن مرحوم به شدت مشهود بود. این نیروها به اتومبیل های نظامی ووانت های ضدشورش، باتوم، انواع سلاح های سرد وگرم کمری وکلاه خود مجهز بودند.

با خروج پیکرآیت الله منتظری از بیت این روحانی بلند پایه، درخیابان ساحلی قمی، مردمی که  پرچم ونمادهای سبز رنگ حمل میکردند، به ایراد شعارهایی ازقبیل: الله اکبر،لا اله الا الله، یا حجت بن الحسن ریشه ظلم را بکن، سید حسن خمینی تسلیت تسلیت، صانعی تسلیت تسلیت، موسوی کروبی تسلیت تسلیت، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز ملت سبز ایران صاحب عزاست امروز، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز فقیه نستوه ما پیش خداست امروز…  پرداختند.

پیکر آیت الله منتظری در حالی وارد صحن حضرت معصومه شد که از نیروهای نظامی ورود آیت الله صانعی به این صحن جلوگیری کردند. این امر با اعتراض مردم حاضر روبرو شد و به بروز درگیری انجامید. در ادامه این وضعیت متشنج، صدای تیراندازی هوایی به گوش رسید و این در حالی بود که اعتراضات مردم در زمان قرائت متن پیام تسلیت رهبر جمهوری اسلامی به اوج رسید.

انبوه جمعیت در زمان قرائت پیام تسلیت آیت الله خامنه ای جمعیت حاضر در صحن حرم، شعار “مرگ بر دیکتاتور” و “ننگ بر یزید زمان” سرداده و هو کردند.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی ، آیت‌الله امینی امام جمعه قم، آیت‌الله طاهری امام جمعه پیشین اصفهان، آیت‌الله موسوی بجنوردی، محمود هاشمی شاهرودی،‌ قربانعلی دری نجف‌آبادی، علی خمینی نوه آیت‌الله خمینی، علی اکبر محتشمی، عزت‌الله سحابی، حبیب‌الله پیمان، غلامحسین کرباسچی، هادی غفاری، مصطفی معین، احمد مسجد جامعی، محمدرضا خاتمی، عبدالله نوری، عمادالدین باقی، هادی قابل، محسن رهامی، هادی غفاری، هادی خامنه‌ای، عبدالواحد موسوی لاری و… از جمله چهره های حاضر در مراسم بودند.

سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی نیز از قبل اعلام کرده بودند که نمایندگان خود را برای شرکت در مراسم می فرستند.

 

درگیری های متعدد

براساس گزارش خبرنگار “روز” با ایجاد مزاحمت های مکرر از سوی برخی لباس شخصی ها ، درگیری های متعددی در پایان مراسم رخ داد. طرفداران محمود احمدی نژاد که تعداد آنها بین 500 تا هزار نفر بود با انتقال دو بلندگو به میان عزاداران، به سر دادن شعارهایی ازقبیل “مرگ بر منافق”و”مرگ بر ضد ولایت فقیه “ پرداختند .این گونه بود که بین جمعیت معترض و این افراد درگیری رخ داد که در ادامه مردم موفق شدند آنها را به خیابان های فرعی چهارراه صفائیه برانند. با ایجاد درگیری ها، نیروی انتظامی شهرستان قم مداخله کرده وسعی کرد تا به تنش های به وجودآمده خاتمه دهد.

اما با پایان مراسم خاکسپاری، درگیری ها شدت گرفت و با هجوم لباس شخصی ها، تعدادی از مردم زخمی شدند. بر اساس گزارش ها پس از گذشت حدود یکساعت از اتمام مراسم تدفین آیت الله منتظری، گروهی از بسیجیان و طلاب وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (متعلق به مصباح یزدی)  به سمت بیت آیت‌الله منتظری حرکت کرده و یک طرف مسیر بلوار شهید محمد منتظری را اشغال کردند. این عده که تعدادشان بین500تا1000نفر برآورد می شد، شعارهای درحمایت از دولت و علیه معترضین سر دادند. این افراد سپس  بنر تسلیت آیت‌الله منتظری را پاره کردند و با مردم درگیر شدند که در واکنش،  مردم شعار دادند: “معلوم شد، معلوم شد عکس رو کی پاره کرده”،  که اشاره‌ای بود به صحنه پخش شده از سیما مبنی بر پاره شدن عکس آیت الله خمینی.

سایت نوروز گزارش داده است که نیروهای امنیتی و انتظامی پس از پایان مراسم تشییع پیکر آیت الله منتظری با مردم درگیر شدند و مردم نیز به سوی آنها سنگ پرتاب کردند.

 

محاصره بیت آیت الله منتظری و لغو مراسم ختم

همزمان احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری از لغو مراسم اشغال مسجد اعظم قم توسط گروهی بزرگ از لباس شخصی ها خبر داده و خبر داد که مهاجمان نگذاشته اند مراسم برگزار شود.

احمد منتظری وقوع درگیری و زخمی شدن تعدادی از مردم را تایید کرده و اعلام کرد: شاید تصمیم بگیریم که مراسمی نباشد که مردم هم صدمه نبینند.

فرزند آیت الله منتظری به رادیو فردا گفت که گروهی بزرگ از لباس‌شخصی‌ها که عکس رهبر جمهوری اسلامی را به دست داشتند، با شعار “این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده”  مجلس ترحیم آیت‌الله منتظری را بر هم زده‌اند.

سعید منتظری، فرزند دیگر آیت الله منتظری نیز به بی بی سی گفت که اعضای خانواده مطلع شده اند که مسجد اعظم از ساعت ها قبل، توسط نیروهای بسیج و سپاه پر شده و به همین دلیل مراسم دوشنبه شب را لغو کرده اند.

 او در مورد وضعیت اطراف بیت آقای منتظری توضیح داد: اطراف منزل مثل حکومت نظامی شده است و انواع و اقسام نیروهای نظامی و انتظامی با سپر و باتوم در آنجا مستقر شده اند و اجازه رفت و آمد به بیت را نمی دهند.

سایت آینده نیز خبر داد که حدود دوهزار نفر از مخالفان آیت الله منتظری در مسجد اعظم حضور یافته وبا سردادن شعارهایی مانع از برگزاری مجلس ختم وی شدند. براساس این گزارش مجلس ختم پس از قرائت قران ومداحی مدیرتبلیغات آستانه نیمه تمام لغو شد وجمعیت مذکور با هجوم به سوی دفتر آیت الله منتظری وآیت الله صانعی اقدام به پاره کردن پلاکاردها وپایین کشیدن تابلوی دفتر کردند و نیروی انتظامی حاضر در صحنه برخوردی با مخالفان آیات منتظری وصانعی نکرد.

سایت آینده از شایعاتی خبر داده که  از چراغ سبز “یکی از مسئولان ارشد قم” به این گروه برای برخورد با بیت آیت الله منتظری پس از خاکسپاری جنازه حکایت دارد، و از پیامک هایی نوشته که با موضوع برقراری تجمع در مسجد اعظم “علیه فتنه منافقان”، از سوی “برخی مراکز خاص” ارسال شده است.

 

حمله به ماشین میرحسین موسوی

به هنگام بازگشت  میر حسین موسوی از مراسم تشییع آیت الله منتظری، گروهی موتور سوار لباس شخصی به وسیله نقلیه حامل وی حمله کردند که بر اثر آن یکی از همراهان  نخست وزیر زمان جنگ به صورت سطحی زخمی شد.

وب سایت کلمه ، متعلق به میرحسین موسوی گزارش داده است که “این گروه موتورسوار در بیرون منزل آیت الله صانعی کمین کرده بودند در ابتدا به هنگام خروج نخست وزیر امام از این محل اقدام به فحاشی نمودند، سپس با تعقیب کاروان حامل وی در چند مرحله با سد مسیرموجب توقف این کاروان شدند، تا این که در یک مرحله یکی از اعضای این گروه شیشه عقب اتومبیل حامل مهندس موسوی را شکست و در اثر آن یکی از همراهان به صورت سطحی زخمی شد ولی آسیبی به مهندس موسوی نرسید.”