پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

لرزش مرگ در اتوبوس پیر

 

پیرمرد و دریا

نویسنده: ارنست همینگوی

مترجم: محمد تقی فرامرزی

ناشر: نگاه

تعداد صفحه: ۲۱۵

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۴

پیرمردی بود که یکه وتن‌ها در قایقی بر روی گلف استریم ماهی می‌گرفت وهشتاد و چهار روز پیاپی گذشته بود بی‌آنکه یک ماهی هم گرفته باشد.

در چهل روز نخست، پسربچه‌ای کمکش می‌کرد. اما پس از چهل روز، که هیچ ماهی به تورشان نیفتاد، پدر ومادر پسرک گفتند پیرمرد سالائو است یعنی بخت برگشته‌ترین آدم روی زمین است و پسرک به دستور آن‌ها پیش ماهی گیر دیگری رفت که در نخستین هفته سه ماهی بزرگ گرفته بود…

داستان پیرمرد و دریا در مقایسه با اغلب داستان‌ها، از جهات بسیار، اثری استثنایی است.

دوره وقوع حوادث آن بسیار کوتاه است؛ بخش بزرگی از آن در طی سه روز و سه شبی رخ می‌دهد که پیرمرد و دریا به سر می‌برد.

 

 

نقد عکس

مترجم: اسماعیل عباسی - کاوه میر عباسی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۳۰۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۵

عکاسی ایران از حیث قدمت شانه به شانهٔ عکاسی جهان می‌ساید و گشایش رشتهٔ عکاسی در دانشگاه‌ها نیز نوید پیشرفتهای بیشتر این رشته را می‌دهد.

اما در میان کتاب‌ها و مقاله‌های مربوط به عکاسی که از استقبال علاقه مندان نیز بر خوردار می‌شوند، سهم عمده از آن کتابهای فنی و کاربردی است و جای کتابهای نظری و تحلیلی خالی است.

این کتاب در راستای رفع این کمبود فراهم آمده و نویسندهٔ آنکه استاد ممتاز این رشته است اصول تجزیه و تحلیل و نقد عکس را که در دانشگاههای ما نیز از واحد‌های درسی است به شیوه‌ای کار آمد می‌اموزد.

مخاطب کتاب دانشجویان عکاسی هستند اما بی‌تردید همهٔ عکاسان و علاقه مندان عکاسی و هنر آن را پر فایده خواهد یافت.

 

 

چهار گزارش از تذکرة الاولیاء عطار

نویسنده: بابک احمدی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۳۳

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

این کتاب گزارش چهار بار خواندن تذکرة الاولیاء نوشتهٔ شیخ فریدالدین ابوحامد محد بن ابراهیم عطار نیشابوری است، هر بار به سودایی- هدف گزارش نخست کشف نشانه‌های زندگی هر روزهٔ ایامی است که در آن پدید آمد، و درک تاریخی‌ای که در آن نهفته است، و راهی که می‌گشاید برای شناخت گذران عمر مادی و معنوی مردمان، و چارچوب‌های سخن آیینی، دینی و عرفانی، و افق اندیشگری روزگارش.

هدف گزارش دوم کشف معناهایی است که به نظر می‌رسد فهمشان در چارچوب افق دلالت‌های متن، برای مردم آن دوران ممکن بود.

در این گزارش کوشش شده تا نگاه ما به اقتدار سخن عرفانی، و مرزهای رواداری پارسایان دقیق‌تر شود.

هدف گزارش سوم کشف زبان جادویی، تازگی‌ها و ویژگیهای سبک و یافتن توانهای روایت‌گری کتاب عطار است.

سر انجام آرزوی دور از دست گزارش چهارم یافتن خبری است از معناهای باطنی و رازهای متن.

 

 

کوری

نویسنده: ژوزه ساراماگو

مترجم: اسدالله امرایی

ناشر: مروارید

تعداد صفحه: ۳۸۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۳

ژوزه ساراماگو در رمان خود کابوسی هولناک را باز می‌آفریند. جامعه شهری پیشرفته‌ای با همه امکانات ناگهان به بربریت باز می‌گردد و کل ساختار زندگی جمعی به انحطاط کشیده می‌شود. رشته‌های الفت و تعهد از هم می‌گسلد و یکی‌یکی از بین می‌رود.

دقت موشکافانه در سبک و ساختار نوشتن، حذف علائم نقطه‌گذاری عدم تطابق زمان‌‌ها خواننده را وا می‌دارد تا در هر لحظه به ظرایف معنی بیندیشد. نتیجه زمانی است عمیق، تفکربرانگیز و کتابی که در طی سال‌های اخیر سابقه نداشته است.

رمانی عمیق و تکان‌دهنده، درعین‌حال که کاملاً خیالی به نظر می‌رسد، تصویری هولناک از واقعیت است.

 

 

وفای زن

نویسنده: ویلیام سامرست موام

مترجم: میمنت دانا - محسن فارسی

ناشر: جامی

تعداد صفحه: ۳۸۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

من همیشه پلاژ زیبا و کوچک السوم را که در جنوب انگلستان و در اطراف بریتون واقع شده است دوست داشته‌ام. سکوت و آرامشی که در آن حکم فرماست جلوه‌ای باشکوه بدان می‌بخشد.

ده سال است که غالبا به آنجا می‌روم.

من هنوز نمی‌دانم که تا به حال السوم شهرت و موقعیتی داشته است یا خیر؟ هنگامی که آن حادثه اتفاق افتاد شهری بود که ساکنین آن را از زنان مسن، دختران پیر، زنان بیوه، افسران بازنشسته و کارمندان قدیمی مستعمرات تشکیل می‌دادند.

اما من تا به حال السوم را در چنین فصلی ندیده بودم، زیرا همیشه زمستان به آنجا می‌رفتم. تقریبا دوسال بعد از جنگ بود. یکی از روزهای سرد نوامبر، به زکام سختی مبتلا شدم و برای استراحت به السوم رفتم

 

 

لرزش مرگ

نویسنده: آلفرد هیچکاک

مترجم: حسن خزایل

ناشر: دبیر

تعداد صفحه: ۱۳۲

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

هیچکاک یگانه فیلم‏سازی است که می‌‏تواند افکار یک یا چند شخصیت اثر خویش را بدون توسل به گفت‌وگو، به تصویر برگرداند و به تماشاگر نشان بدهد. از این‌رو، می‌‏توان او را یک فیلم‏ساز واقع‏گرا دانست. هیچ فیلم‌ساز دیگری به‌جز هیچکاک نمی‌‏تواند حقیقت انسانی را آن‏طور که باید، بازگو کند.

هیچکاک دربارهٔ تاثیر فیلم‌هایش بر افزایش خشونت در جامعه بر این باوربود که این فیلم‌ها ممکن است بر روی افرادی با ذهن مریض تاثیر بگذارد ولی بر افراد سالم و معصوم چنین تاثیری ندارد.

هیچکاک می‌گوید:

 ”یک بار در جایی خواندم که یک مرد که سه زن را به قتل رسانده، قبل از کشتن سومین زن فیلم” روانی “من را دیده است، خوب من می‌خواهم بپرسم او قبل از کشتن دومین زن چه فیلمی دیده بود؟ شاید قبل از کشتن اولین زن هم یک لیوان شیر خورده باشد، حتما آن وقت باید خوردن شیر را ممنوع کنیم؟!”

من به مانند یک فیلسوف به مردم‌‌ همان چیزی را می‌دهم که می‌خواهند. آن‌ها دوست دارند که ترس و وحشت را تجربه کنند خوب من هم‌‌ همان را به آن‌ها می‌دهم…

 

 

مبانی داستان کوتاه

نویسنده: مصطفی مستور

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۸۶

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۵

داستان کوتاه به مفهوم امروزی آن، شاخهٔ جوانی از ادبیات است که نخستین نمونه‌های آن در اوایل سده نوزدهم آفریده شدند اما اکنون بخش مهم و وسیع پر خواننده و متنوعی در ادب امروز جهانی است که از حیث محتوا و فن تحول و تکامل چشمگیری یافته است.

در این کتاب کوتاه، پس از شرحی از تاریخچهٔ داستان کوتاه، و بحثی دربارهٔ تعریف آن مباحث و مفهوم‌های عمده‌ای چون توالی زمانی، روایت، واقعه، انتظار، تعلیق، صمیمیت، تاثیر واحد، پیام، طرح… بررسی می‌شوند

و در پایان یکی از آثار برجستهٔ ریموند کارو با توجه به مباحث پیشگفته تحلیل شده است.

 

 

اتوبوس پیر و داستان‌های دیگر

نویسنده: ریچارد براتیکان

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۲۰۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۷

داستان‌های براتیگان، نویسندهٔ اثرپرآوازهٔ صید قزل آلا در آمریکا، درست مثل زندگی‌اش شلوغ، رنگارنگ و جذاب است و در عین حال فرار ودست نیافتنی.

خواننده برای اینکه به دنیای آثار او راه پیدا کند باید خود را از هر نوع انتظار خالی کند و شعرو داستان او را به عنوان یک تجربه غیر عادی و غیرمنتظره بپذیرد.

شاید آنچه نوشته‌های براتیگان را دلنشین می‌کند بیان ساده لوحانه، و نگاه معصومانه او به واقعیت‌های روزمره باشد.