نزول نفوذ مصباح

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله تند پیروان و مقدان سابق به " مطهری زمان"

با بالاگرفتن پروژه حذف و منزوی سازی جبهه موسوم به پایداری که پس از سخنان ماه گذشته آیت الله خامنه ای مبنی بر لزوم برخورد با حمله کنندگان به علی لاریجانی وارد فاز جدیدی شد و در نهایت کمیسیون امنیت ملی را به انتشار گزارشی با اسامی نمایندگان عضو این جبهه وادار کرد، روز گذشته سایت “عماریون” که به مهدی طائب و علیرضا پناهیان تعلق دارد، در مطلبی بسیار تند، خواستار برچیده شدن بساط جبهه پایداری شد، تشکلی که مصباح یزدی بنیان گذار اش محسوب می شود و تا چند ماه قبل برخی گمان داشتند از هر نامزدی حمایت کند رییس دولت خواهد شد.

 

سایت بولتن نیوز هم روز گذشته مخفف اسامی طراحان حمله به علی لاریجانی را که نامشان در گزارش آمده منتشر کرد که حروف اول نام چند هوادار مصباح از جمله قاسم روانبخش، رئیس دفتر وی در بین آنها دیده می شود.

کمیسیون امنیت ملی که هنوز مجوز قرائت متن این گزارش را پیدا نکرده، برای اسم بردن از مصباح یزدی به گونه ای که همگان متوجه نقش او در این حادثه شوند، خبر درخواست دیدار اعضای کمیته بررسی با وی و رد درخواست آنها را منتشر کرد تا برای افکار عمومی روشن شود که منظور از “برخی چهره های بلند پایه” در گزارش، کسی جز آیت الله مصباح نیست.

در همین حال فراکسیون مصباح در مجلس که توسط حسینیان، کوچک زاده، کوثری، رسایی اداره می شود، تحرکات وسیعی را برای جلوگیری از پخش این گزارش آغاز کرده تا حدی که روح الله حسینیان دو روز قبل از لزوم تشکیل کمیته بررسی جدید سخن گفت. سخنی که با بی اعتنایی مجلس مواجه شد و اعضای کمیسیون نیز دلیل طرح آن را احساس خطر وی و دار و دسته اش دانستند.

سایت عماریون هم در مطلبی بی سابقه در انتقاد از جبهه پایداری که تا پیش از انتخابات، از همپیمانان اش بود و هر دو سعید جلیلی را به عنوان “گزینه اصلح “معرفی کرده بودند، با عنوان “ توهین بی سابقه خرده طلبکاران جبهه پایداری به ملت شریف ایران” نوشت: “گویا خود برتر بینی و رفتار بی شرمانه و متحجرانه سران گروه پایداری، پایانی ندارد. بعد از تمام تخریب ها و رفتار ناپسندی که گروه پایداری در ایام انتخابات داشت و لجن پراکنی رسانه ای گسترده ای که علیه اکثر کاندیدا ها ( روحانی، قالیباف، رضایی ) انجام داد ؛ این بار شاهد توهین های بی شرمانه این گروه علیه اقشار مختلف ملت شریف ایران هستیم.

عماریون نوشت این گروه بی اخلاق که سبقه انقلابی روشنی ندارد و سران آن در برهه های سخت تاریخ انقلاب از جمله جنگ تحمیلی کارنامه مشخص ندارند اینک خود را داعیه دار اسلام و انقلاب و تفکر انقلابی می دانند و هر کس که مخالف تفکرات اشتباه و متحجرانه شان باشد را با توهین ها و تهمت های عجیب و غریب بمباران می کنند. وحید یامین پور یکی از سران جبهه پایداری در تازه ترین گفتگوی خود در توهینی بی سابقه تمام مردم ایران جز افرادی که به جلیلی رای دادند را افرادی بدون خط فکری و بدون اندیشه و بدون آرمان خواند که فقط بخاطر رفع شدن مشکلات معیشتی و سیرشدن شکمشان رای دادند

یامین پور با افتخار اعلام کرده آراء همه کاندیداهای انتخابات به جز جلیلی، معیشتی بود؛ نه گفتمانی، عماریون نوشته این تقسیم بندی بسیار ناپسند و این توهین بی سابقه به ۸۹.۷% مردم ایران به این معنی است که همه کسانی که به سایر کاندیداها رای دادند افرادی هستند که به دنبال هیــــچ آرمان و هدف و تفکری برای اصلاح جامعه نبودند.

عماریون از همفکران سابق خود خواسته از رفتار بی شرمانه خود کمی خجالت بکشند و تاکید کرده شیوع این تفکرات رادیکالی و خود برتر بین زیر لوای یک حزب سیاسی خطری است که جامعه را تهدید می کند و آثار و تبعات سوء آن مطمئنا چند سال بعد دامن گیر جامعه خواهد شد.

فرارو در تفسیری کوتاه در باره این متن نوشته است: “گروه سیاسی پایداری و عقبه فکری و نشکیلاتی آن، این روزها از سوی اصولگرایان زیر شدید ترین انتقادها قرار دارد؛ به ویژه، نتایج تحقیقات کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در مورد سنگ پراکنی و هتاکی روز ۲۲ بهمن پارسال در حرم حضرت معصومه، این گروه افراط گرای قدرت طلب و رهبران و عوامل آن را به مخمصه انداخته است.

پیش از این گفته شده بود که نام حمید رسایی، روح الله حسینیان و کوچک زاده نیز در گزارش مجلس به میان می آید.

خبرگزاری خانه ملت، ارگان رسمی مجلس هم در یادداشت اول این هفته خود به دار و دسته مصباح پرداخته و نوشته است: “شعبان بی مخ تنها نام یک فرد نیست؛ نام طیف فرصت طلبی است که نه در چارچوب قانون عمل می کند؛ نه به نظام و مسلکی معتقد است و نه حتی قدرت تمیز و تشخیص صره از ناصره را دارد. افراد و جریانهایی که کسب منافع مالی، اقتصادی و سیاسی خود را از طریق بی قانونی و هوچی گری می جویند و در این مسیر، از هر خط قرمز عرفی، شرعی و قانونی نیز عبور می کنند؛ به هر فردی از خواه مسئول یا شهروند معمولی اهانت می کنند تا به اهداف خود دست پیدا کنند. 

حلقه نزدیک به اطرافیان مصباح و شخص وی از پس از شکست در انتخابات به دلیل خودسری و عدم تن دادن به ایده وحدت اصولگرایان با انتقادات تندی مواجه بوده اند. تا کنون این حجم از حمله به او و اطرافیان اش که بسیاری آنها را حامیان اصلی محمود احمدی نژاد می دانند، سابقه نداشته است. 

نام مصباح یزدی زمانی نه چندان دور به عنوان “پدر معنوی احمدی نژاد” مطرح بود و او از جانب رهبر جمهوری اسلامی هم به عنوان “مطهری زمان” لقب گرفته است، تجلیل هائی که حتی نام مصباح یزدی را به عنوان جانشین خامنه ای در مقام ولی فقیه بر سر زبان ها انداخت.