ناخن بلند و شلوار جین تنگ ممنوع!

نویسنده

» گزارش آ ب ث از محدودیت های جدید:

نوئلیا ساستره

دولتمردان جمهوری اسلامی علاوه بر محدودیت ها و ممنوعیت هایی که علیه زنان مطروحه کرده اند، به مردان نیز اجازه نمی دهند ابرو بردارند یا موهای خود را رنگ کنند.

قوانین جدید و سخت تری برای وضعیت پوشش در دانشگاه های ایران وضع شده. از این پس، زنان نمی توانند ناخن های خود را بلند کنند، لباس های شاد بپوشند یا تاتو کنند. خبرگزاری فارس لیست مدارسی که باید با آیین نامه های جدید همسو شوند را به چاپ رسانده است.

درحال حاضر، آیین نامه ها از معیارهایی که برای برخی دانشگاه ها تعیین شده فراتر نرفته اند، ولی همه می دانند که در آیین نامه های جدید “پوشیدن کلاه بدون روسری، پوشیدن شلوار جین تنگ یا کوتاه، و سوراخ کردن اعضای بدن” نیز برای زنان ممنوع است. البته گوشواره از این قاعده مستثنی است.

ایران در اوج مبارزه علیه فرهنگ غرب است و طی چند سال اخیر برای بازگشت به آرمان های انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ تلاش بسیار کرده. در آن زمان، زنان در ملاء عمومی مجبور به حفظ حجاب و پوشش گشاد و بلند شدند.

 

ممنوعیت برای مردان

این آیین نامه های جدید برای پسران و مردان نیز مطروحه گردیده؛ آنان نه می توانند موهای خود را رنگ کنند یا ابروهای خود را بتراشند، و نه می توانند لباس های تنگ یا پیراهن های آستین کوتاه بپوشند.

دولتمردان معمولاً زمانی که فصل تابستان نزدیک می شود، ممنوعیت ها را افزایش می دهند و زنان به دلیل گرمای هوا ترجیح می دهند لباس های سبک و رنگ های روشن بپوشند.

با این حال اخیراً نظارت دولت در فصل زمستان نیز اعمال می شود: حکومت جمهوری اسلامی براین باور است که دانشجویان شلوارهای بسیار تنگ می پوشند و سبک موی شان “بیش از حد غربی” است. دولت این رفتار دانشجویان را “رفتار غیراخلاقی” می داند و این درحالی است که جوانان مناطق مرفه در شهرهای مختلف کشور با پوشش مدرن و نشان دادن موهای خود، سپاهیان و بسیجیان را به چالش می کشند.

منبع: آ ب ث، ۱۰ ژانویه