ایران کمی هسته‌ای باشد؟

نویسنده

» گزارش ان‌تی‌آی از سیاست جدید تل آویو

به گزارش المانیتور، برخی از مقامات سابق آمریکا و متخصصان مسئله هسته‌ای گفته‌اند که به نظر می‌رسد اسرائیل قبول کرده ایران تا حدی توانایی هسته‌ایی داشته باشد.

این تغییر موضع در میانه مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی صورت می‌گیرد که در نتیجه آن احتمالا به تهران اجازه داده می‌شود بخشی از برنامه اتمی خود را با اهداف تماما صلح‌آمیز حفظ کند، البته با برخی محدودیت‌ها برای جلوگیری از برنامه سلاح هسته‌ای. ایران امید دارد با نهایی شدن توافق جامع، از تحریم‌های بین‌المللی خلاص شود.

المانیتور به نقل از یک مقام سابق آمریکا که ماه گذشته در مشاوره با اسرائیل حضور داشت گفته است، به نظر می‌رسد این درک بوجود آمده که اگر ایرانی‌ها بخواهند مخالفان داخلی خود را راضی کنند، به یک برنامه هسته‌ای داخلی و غیرنظامی نیاز دارند. مقامات اورشلیم در عوض توجه خود را به مشکلات بالقوه ای که در نظارت بر هرگونه توافق هسته‌ای بین تهران و شش قدرت جهانی وجود دارد معطوف کرده‌اند.

المانیتور به نقل از این مقام که در مشاوره‌های اخیر حضور داشته می‌گوید: “اما دو موضوع وجود دارد که متقاعد کردن اسرائیلی‌ها در مورد آن‌ها بسیار سخت است. یکی نظارت است: اعتقاد کمی در اسرائیل وجود دارد که می‌توان بر توافق هسته ای نظارت داشت… و مطمئن شد که هیچ فعالیت پنهانی اتفاق نخواهد افتاد و ایرانی‌ها تخطی نخواهند کرد.”

بعلاوه، برخی از آمریکایی می‌گویند، اسرائیل نگران آن است که تخطی ایران از توافق هسته‌ای آنقدر تدریجی و آهسته باشد که واشنگتن به سختی آنرا تشخیص بدهد و زمان برای مقابله از دست برود.

در همین حال روز پنجشنبه یکی از مقامات ارشد دولت اوباما تصریح کرد، در صورت شکست مذاکرات، واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران آمادگی دارد. اورشلیم پست به نقل از جیک سالیوان، معاون دستیار اوباما که روز پنجشنبه در مراسمی که بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ترتیب داده بود سخنرانی می‌کرد، گزارش می‌دهد: “اگر مذاکرات شکست بخورد و اگر ایران با حسن‌نیت مذاکره نکند ما آماده هستیم برای تحریم‌های بیشتر با کنگره همکاری کنیم.”

منبع: ان‌تی‌آی - 2 مه