مخالفت روحانی با برچیدن تأسیسات اتمی

نویسنده

» لوموند به آینده خوش بین نیست

رییس جمهور ایران، حسن روحانی، در مصاحبه با فایننشیال تایمز که روز جمعه ۲۹ نوامبر منتشر شد، بر این نکته تأکید کرد که پس از توافق ژنو که در رابطه با برنامه هسته ای تهران به دست آمده، “صد در صد” با برچیده شدن این تأسیسات مخالف است.

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس اتمی در وین نیز به نوبه خود اظهار داشت “دوره تعلیق شش ماهه که در این توافق برای برخی فعالیت های اتمی ایران پیش بینی شده، از اواخر ماه دسامبر و اوایل ماه ژانویه آغاز خواهد شد”.

حسن روحانی در مصاحبه با فایننشیال تایمز همچنین اظهار داشت که روابط میان تهران و واشنگتن می تواند بهتر شود. او گفت: “مشکلات میان ایران و ایالات متحده بسیار پیچیده اند و امکان حل و فصل آنها در یک مدت زمان کوتاه عملی نیست. علی رغم این پیچیدگی ها، طی ۱۰۰ روز اخیر گشایش هایی انجام شده که می توان آنها را بسط داد.”

 

توافق تاریخی

گروه شش کشور درخصوص یک توافق نامه تاریخی در ژنو با ایران به مذاکره پرداختند. براساس این توافق نامه، راه برای انجام برخی اقدامات طی شش ماه هموار شده تا درنهایت به یک توافق “جامع” منتهی شود. تهران در ازای کاهش برخی تحریم های بین المللی که اقتصادش را به شدت با مشکل روبرو ساخته، متعهد شده غنی سازی اورانیوم بیش از ۵ درصد را به مدت شش ماه متوقف کند، تأسیس رآکتور آب سنگین اراک را به حال تعلیق درآورد و امکان بازدید بازرسان بین المللی از تأسیسات اتمی حساس را افزایش دهد.

آژانس اتمی در کنترل اجرای این “برنامه عملکرد” یک نقش کلیدی ایفا خواهد نمود. ولی یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس اتمی، خاطرنشان ساخته که این نهاد به دلیل کمبود امکانات کافی، آمادگی لازم را برای انجام این وظیفه که در توافق نامه پیش بینی شده، ندارد. کارشناسان آژانس به ویژه باید تأسیسات حساس غنی سازی در نطنز، فوردو و آب سنگین اراک را به صورت روزانه مورد بازدید قرار دهند.

اسراییل که خواستار برچیده شدن توان هسته ای ایران است، توافق ژنو را مورد مؤاخذه قرار داده. ایران ازسوی غربی ها و اسراییل به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی در پوشش یک برنامه صلح آمیز متهم شده. تهران همواره این اتهامات را رد کرده و تأکید می کند که اهداف این برنامه صرفاً صلح آمیز است.

منبع: لوموند، ۲۶ نوامبر