متعلق به دشمن فرضی یا واقعی؟

نویسنده
نیما فرح آبادی

» گزارش های متناقض درباره نشاندن پهپاد در میانه مانور

خبرگزاری های رسمی ایران به نقل از یکی از فرماندهان سپاه خبر داده اند که نیروهای سپاه موفق شده اند یک فروند دیگر از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را در کنترل خود بگیرند و فرود بیاورند، اما سایت سپاه نیوز ارگان رسمی این نیرو از قول همان فرمانده گزارش داده که هواپیمای به زمین نشانده شده متعلق به “دشمن فرضی” بوده است.

خبرگزاری ها دیشب به نقل از سرتیپ پاسدار حمید سرخیلی، سخنگوی مانور پیامبر اعظم هشت نوشتند که سپاه پاسداران یک فرونده هواپیمای بدون سرنشین “متعلق به یکی از کشورهای خارجی” را در اختیار گرفته است.

دولت آمریکا تاکنون واکنش مشخصی در این باره نداشته و به خبرنگاران گفته از دولت جمهوری اسلامی در این خصوص سوال کنند.

خبرگزاری‌ها از قول سرتیپ پاسدار سرخیلی نوشتند که در حین رزمایش تعدادی هواپیماهای بدون سرنشین “غیرخودی و خارجی را شناسایی” کردیم و توانستیم “یکی از آنها را به زمین بنشانیم و در اختیار بگیریم.”

به گزارش ایرنا، همین مقام گفته “قبلا نیز این اتفاق در کشور ما افتاده بود.”

اما خبرگزاری مهر به نقل از این فرمانده سپاه نوشته “در صورت صلاحدید فرماندهان فیلم رصد و شناسایی این پهپاد جاسوسی دشمن را به سمع و نظر مردم عزیزمان می رسانیم.”

با وجود این، سایت سپاه نیوز به نقل از همین مقام پاسدار نوشته “در این رزمایش یک فروند پهپاد دشمن فرضی مورد شناسایی و کنترل قرار گرفت و این پهپاد با موفقیت به زمین نشانده شد.”

سردار سرخیلی با اشاره به چگونگی جنگ الکترونیک و شناسایی سیگنال ها اظهار داشت: “در حین برگزاری این رزمایش دامنه جنگ الکترونیک حتی تحرکات پهپادی در نقاط دوردست را رصد کرده است به گونه ای که پهپاد دشمن فرامنطقه ای در نقطه بسیار دور مورد رصد و رهگیری قرار گرفت و تصاویر آن هم ثبت شده است و در صورت صلاحدید فرماندهان، منتشر خواهد شد.”

سپاه نیوز از قول سخنگوی رزمایش تأکید کرد: “در این رزمایش یک فروند پهپاد دشمن فرضی در دام جنگال یگان های نیروی زمینی سپاه گرفتار و با موفقیت به زمین نشانده شد.”

رزمایش پیامبر اعظم ۸ توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از صبح شنبه پنجم اسفند در منطقه سیرجان استان کرمان آغاز شده است.

 

پیشینه

روز ۱۴ آذر دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) آمریکایی از نوع اسکن‌ایگل پس از ورود به حریم فضایی جمهوری اسلامی، توسط یگان های پدافندی این نیرو “گرفتار و در اختیار گرفته شده است.”

سال گذشته نیز ایران اعلام کرد که یک فروند پهپاد جاسوسی متعلق به سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - را که از مرز شرقی ایران وارد این کشور شده بود هدف قرار داده است ولی گزارش های بعدی حاکی از آن بود که ایران توانسته این هواپیما را با اندکی خسارت به زمین بنشاند.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی بعدا تصاویری پخش کرد و اعلام داشت با رمزگشایی این هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به دست آورده است.

در همان زمان از زبان نظامیان اعلام شد که این اطلاعات از هواپیمایی به دست آمده است که کمی بیش از یک سال پیش به دست نیروهای سپاه پاسداران افتاد.

به گفته یک فرمانده سپاه پاسداران، تصاویری که از هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به دست آمده، پایگاه نظامی آمریکا را در نزدیکی شهر قندهار در افغانستان نشان می‌دهد.

این تصاویر آخر وقت چهارشنبه، ۱۸ بهمن، از تلویزیون دولتی ایران پخش شد و در آنها، افزون بر تصاویری که گفته می‌شد متعلق به پایگاه آمریکا در افغانستان است، یک فرودگاه و یک شهر دیده می‌شود.

پیش از این، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار بازگرداندن این پهپاد شده بود. اما مقامات جمهوری اسلامی این درخواست را رد کردند.

ایران همچنین اعلام کرد که به دلیل نقض حریم هواییش از سوی این هواپیمای آمریکایی، به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.