دانشگاه احمدی نژاد در دست بررسی

نویسنده
مریم کاشانی

» نتایج دوری از مشایی؟

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، دیروز خبر داد که پرونده دانشگاه وابسته به محمود احمدی نژاد در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده است. منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به این خبرگزاری گفته بود: “پرونده دانشگاه ایرانیان در جلسه سه شنبه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یک گزارش مکتوب و مفصل که توسط وزارت علوم آماده شد، در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرائت و مباحث اولیه مطرح شد و افراد نظرات خود را اعلام کردند اما به دلیل غیبت وزیر علوم در این جلسه، مقرر شد در جلسه دیگری با حضور وزیر علوم مباحث ادامه یابد.”

اکنون پرسش این است که آیا بالاخره محمود احمدی نژاد رضایت “نظام” را جلب کرده است؟ چنانچه احمدی نژاد بتواند مجوز دانشگاه خود را دریافت کند، مشخص خواهد شد که تحرکات ماه های اخیر او، و خصوصا شایعات دوری اش از اسفندیار رحیم مشایی، نتایج قابل قبولی داشته است.

در آخرین روزهای ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، او دانشگاهی به نام “ایرانیان” را همراه با دوستان نزدیک خود تاسیس کرد و از طرف دولت مبالغ هنگفتی نیز به این دانشگاه کمک کرد. اما بعد از استقرار دولت جدید گفته شد که فرایند اخذ مجوز آن به صورت کامل سپری نشده است و وزارت علوم از فعالیت آن جلوگیری کرد. در ابتدای کشمکشها، این دانشگاه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که “طرح پیش ثبت نام داوطلبان” در این دانشگاه را آغاز کرده است. اما مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم صریحا گفت: “این دانشگاه همچنان غیرقانونی است، ما بارها اعلام کرده ایم که دانشگاه ایرانیان مجوزهای لازم برای جذب دانشجو و راه اندازی رشته های تحصیلی را ندارد.”

علاقه احمدی نژاد به دانشگاه های خصوصی از همان دوران ریاست جمهوری او و کشمکش بر سر دانشگاه آزاد مشخص بود. برخی تحلیلگران معتقدند که احمدی نژاد با توجه به الگوی دانشگاه آزاد و نفوذ هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاسی کشور، تصور می کند که با راه اندازی دانشگاه خصوصی، خواهد توانست که همان تجربه را تکرار کند.

با اینحال، به نظر می رسید که “نظام” هنوز اجازه تاسیس دانشگاه را به او نداده است. سابقه او در دوران ریاست جمهوری اش و تقابلی که با آیت الله خامنه ای داشت، زمینه حضور دوباره او در صحنه سیاسی را با پرسشی جدی مواجه کرده بود.

چند روز پیش غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگویی با سایت رسمی مجلس بار دیگر خواستار محاکمه احمدی نژاد شد. او معتقد بود: “برای محاکمه دولت دهم نباید هیچ ابایی داشته باشیم و احمدی نژاد باید بابت تمام اقداماتی که انجام داده و صد ها مورد تخلف قانونی که از دولت گذشته وجود دارد پاسخگو باشد.” پیش از او هم دیگرانی بودند که خواستار محاکمه احمدی نژاد شده بودند. از جمله عبدالحمید محتشم، از سران انصار حزب الله تهران اواسط اردیبهشت ماه گفت: “وقتی احمدی‌نژاد بحث مناظره را مطرح کرد ما گفتیم احمدی‌نژاد به جای مناظره باید محاکمه شود.” علی مطهری، نماینده تهران در مجلس نیز بارها خواستار محاکمه احمدی نژاد شده است.

در ماه های اول استقرار دولت جدید، احمدی نژاد نیز به دادگاه احضار شده بود، که در آن حضور نیافت و جلسه دادگاه تشکیل نشد. پس از آن خبری از این دادگاه منتشر نشد، اما در طول ماه های بعد، برخی از نزدیکان احمدی نژاد بازداشت و یا محاکمه شدند. روزنامه اعتماد دیروز در گزارشی از پرونده احمدی نژاد نوشت: “هفت ماه می‌گذرد هنوز پای محمود احمدی‌نژاد به جلسه دادگاه نرسیده است. البته به جز او مردان همراهش دادگاهی شده‌اند. همان کسانی که یک روز توسط محمود احمدی‌نژاد خط قرمز دولتش عنوان شده بودند. اما همانقدر که محمود احمدی‌نژاد بر نرفتن به دادگاه اصرار دارد، عده‌یی هم بر کشاندن او به دادگاه مصر هستند، آن هم به دلیل همان عملکردی که احمدی‌نژاد آن را «خدمت» می‌داند.” این روزنامه اضافه کرد: “هنوز معلوم نیست که جلسات دادگاه محمود احمدی‌نژاد کی تشکیل خواهند شد و آیا زمانی می‌رسد که او حاضر به شرکت در این جلسات باشد یا خیر.”

به نظر می رسد که رفتن یا نرفتن احمدی نژاد به دادگاه به عامل دیگری به جز تصمیم قوه قضائیه هم نیاز دارد و آن تصمیم “نظام” در این مورد است. احتمالا به همین دلیل است که رفتار احمدی نژاد در چند ماه اخیر تغییر محسوسی پیدا کرده است.

در این ماه ها احمدی نژاد فعال تر شد و جلساتی هم با برخی وزرای دولت سابق تشکیل می داد. از یک طرف شایعاتی وجود داشت که از احتمال کاندیداتوری او در انتخابات میاندوره ای مجلس حکایت میکرد و از طرفی دیگر گفته میشد که او و دوستانش در حال آماده شدن برای انتخابات آینده مجلس است. در میان راستگرایان، بجز افراد وابسته به جبهه پایداری، استقبال چندانی از تحرکات احمدی نژاد نشد.

بخشی از حامیان احمدی نژاد تاکید داشتند که او برای بازگشت دوباره به صحنه سیاسی باید از دوستان نزدیکش که آنها “جریان انحرافی” می نامند، فاصله بگیرد. حتی حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات چندی پیش فاش کرد که در دیدار با احمدی نژاد چنین درخواستی را صریحا مطرح کرده است. مصلحی همان کسی است که احمدی نژاد برای برکناری او تلاش کرد و حتی چند روز خانه نشین شد اما ناکام ماند. و از همان زمان متهم شد که دستور “ولی فقیه” را نادیده گرفته است. مصلحی گفته بود: “ما بالاخره با احمدی‌نژاد رفیق بودیم و من قبل و بعد از عید به او سر زدم و با وی صحبت کردم؛ یکی از حرف‌هایم این بود که مرید و مریدبازی هم حدی دارد و مشایی هر مقام معنوی هم که دارد وی را در پستو بگذارید اما احمدی‌نژاد همان حرف همیشگی که مشایی یعنی من و من یعنی مشایی را تحویلم داد.”

به نظر می رسد که احمدی نژاد بالاخره برای بازگشت به صحنه سیاسی ناچار به فاصله گرفتن از اسفندیار رحیم مشایی شده است. مهدی کلهر مشاور رسانه ای سابق محمود احمدی نژاد و از دوستان نزدیک او اخیرا در گفتگویی با سایت پیام نو صریحا گفت: “خود آقای احمدی نژاد شخصا به بنده گفت اصلا ذهنیت ورود به مجلس یا ریاست جمهوری آینده را ندارد اما با توجه به حکمی که در تشخیص مصلحت دارند، یقینا تجربیاتشان را در اختیار دیگران خواهند گذاشت. از آقای مشایی هم مدتی است فاصله گرفته اند.” او همچنین درباره نسبت راستگرایان با احمدی نژاد تاکید کرد: “آنها شخصیت دیگری ندارند. اگر داشتند که معرفی می کردند. تمام توانشان را در انتخابات ۹۲ نشان دادند. آقای جلیلی در انتخابات سال ۹۲ با تمام استفاده از جنبه رسانه ای اصولگرا بودن وارد شد. احمدی نژاد اصلا از این آرم استفاده نکرد. فرقی نمی کند این حرف را آقای دکتر حداد زده باشد یا کس دیگر. اشکالی ندارد، بگویید اصلا چرا شرط می گذارند؟ اگر چهره ای دارند، خب معرفی کنند. خودشان می دانند کسی را مانند احمدی نژاد ندارند.”

چندی پیش علی اکبر جوانفکر، یکی دیگر از نزدیکان محمود احمدی نژاد نیز در گفتگویی تاکید داشت: “سوابق کاری آقای مشایی نشان می دهد که ایشان همواره یک شخصیت فرهنگی و پژوهشی بوده است. مدیریت رادیو، معاونت فرهنگی شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی از جمله سوابق برجسته خدمتی ایشان است که فعالیت همه آنها فرهنگی و غیر سیاسی است. حضور ایشان در انتخابات ریاست جمهوری نیز بنا به خواست دکتر احمدی نژاد بود و الا خود ایشان تمایلی به شرکت در انتخابات نداشت. فکر می کنم آقای مشایی برای همیشه از سیاست کنار کشیده باشد و بعید می دانم که بار دیگر در این عرصه حضور پیدا کند.”

از طرفی داوود احمدی نژاد، برادر محمود احمدی نژاد نیز اوایل خرداد ماه گذشته در گفتگو با سایت انتخاب اعلام کرد: “همین دیروز شنیدم که اینها را ریخته دور و مشایی و بقایی را دک کرده است.” او البته با تاکید بر اینکه خبر را از نزدیکان برادرش شنیده است، گفته بود: “من باورم نمی شود!”

همزمان با دوری از مشایی، حامیان احمدی نژاد در حال تلاش برای بازسازی رابطه او با سیدعلی خامنه ای هم هستند. همین چند روز پیش بود که غلامعلی حداد عادل طی گفتگویی تاکید کرد: “دولت آقای احمدی نژاد در این چهار سال دوم خود، هزینه های بسیار بالایی را به نظام و کشور تحمیل کرد که همه این هزینه ها و خسارت ها به پای اصولگرایان نوشته شد”

دیروز سایت صلح نیوز از قول یکی از حامیان احمدی نژاد نوشته بود: “ما از احمدی نژاد به آقا نرسیدیم که بخاطر احمدی نژاد از آقا بگذریم گردن معاندین و منافقین هم می شکونیم اگر بخوان به مقام ولایت توهین کنند.” او تاکید داشت: “بین احمدی نژادی ها هم معاند هست که اصلا بحث نظر نیست، توهین های شدید به حضرت آقا، الحمدلله یادمان نرفته چهره شون سر رد صلاحیت مشایی معلوم شد، وگرنه خود آقا فرمودند اختلاف نظر کسی رو ضد ولایت نمی کند.”