مردم از حق هدایت برخوردار شوند

نویسنده

نادر کرمی

همایش “حقوق شهروندی” که روز گذشته در پنجمین روز از هفته قوه قضاییه در تهران برگزار شد، مجالی برای تئوری پردازی برخی مقامات مسئول در قوه مجریه و قوه قضاییه جمهوری اسلامی در باب مفهوم جنجال برانگیز حقوق بشر و حقوق شهروندی بود.

سمینار “حقوق شهروندی” که چندی پس از همایش “حقوق متهم” با حضور دادستانهای پایتخت های کشورهای اسلامی برگزار می شود، از سوی تحلیلگران واکنشی به اتهامات وارده به جمهوری اسلامی در زمینه نقض حقوق بشر است. سخنرانان در همایش “حقوق شهروندی” سعی کردند تا دیدگاه های ویژه خود را در این عرصه بیان کرده و یادآور شوند که “ نه تنها به این حقوق باور دارند بلکه نوع متعالی تر آن را نیز سراغ دارند”.

محمود احمدی نژاد که عموما از صراحت لهجه بیشتری در طرح مواضع خود و انتقاد به مفاهیمی چون “دموکراسی” و “حقوق بشر” برخوردار است در سخنرانی خود در این سمینار گفت: “حقوق اجتماعی به حقوق فردی اولویت دارد.” وی همچنین گفته است: “در حقوق اجتماعی دیگر حرمت انسان‌‏ها معنا ندارد”. به گزارش خبرگزاری ایلنا محمود احمدی نژاد این ایده خود را پس از آن طرح کرد که گفت : “اگر کسانی بخواهند به حقوق اجتماعی خدشه وارد کنند، انسان با همه کرامتش حرمت خود را از دست می‌‏دهد چرا که حقوق اجتماعی را نقض کرده است.” احمدی نژاد “حرمت بیت المال” را نیز از جمله حقوق اجتماعی دانست و افزود: “دست‌‏اندازان به بیت‌‏المال دیگر حق برخورداری از کرامت انسانی را ندارند”.

بیان این نکته در سمینار روز گذشته، که “با نقض حقوق اجتماعی کرامت ذاتی بشر از وی سلب می شود”، مهمترین بخش از طرح نظریه احمدی نژاد در باب حقوق شهروندی را بیان می کند که به عقیده کارشناسان، این نظریه می تواند مبنای نظری سرکوب حقوق شهروندان و حاکمیت توتالیتر را فراهم کند.

احمدی نژاد همچنین “بی آبروساختن” مخدوش کنندگان حقوق اجتماعی را خواستار شد.

در این سمینار وزیر کشور دولت نهم نیز اظهار داشت که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حقوق شهروندی به موضوع‌‏های مختلفی پرداخته است که به مراتب از سایر قوانین مشابه در دنیا کامل‌‏تر است. مصطفی پورمحمدی در سخنان خود از «حق هدایت» به عنوان حقی مغفول مانده یاد کرد و خواستار برخورداری تک تک جامعه بشری باید از این حق شد.

وزیر کشور تصریح کرد: “اگر تمام دنیا در مقابل چنین حقی بایستند و تنها یک شهروند مطالبه چنین حقی را داشته باشند، باید این حق را در نظر گرفت اما متاسفانه «حق هدایت» در دنیا مغفول واقع شده است.”

پورمحمدی با اشاره به دیگر حقوق انسان‌‏ها، اظهار داشت: “حق ولایت و امامت نیز با این ادبیات منطقی است. اگر کسی بگوید من در جامعه آزاد حق دارم به پیامبری توهین کنم، «حق هدایت» هم باید رعایت شود. در واقع آن توهین، نادیده گرفتن «حق هدایت» است.”

پور محمدی در این سمینار گفت که “ما باید مبتکر ادبیات جدیدی در حقوق بشر باشیم” و به نظر می رسد با نام بردن از حقوقی مانند حق ولایت و امامت و هدایت، شخصا اولین گام در این زمینه را برداشت.

محسنی اژه ای هم که در این سمینار سخن می گفت خاطرنشان کرد: “همین انسان که در نظام آفرینش بیشترین ارزش را دارد و در موارد مختلفی به حرمت و کرامت او اشاره شده است، وقتی از حدود خود تجاوز می‌‏کند، مورد شدیدترین تعابیر قرار می‌‏گیرد تا جایی که قرآن می‌‏فرماید انسان به جایی می‌‏رسد که از حیوانات هم بدتر می‌‏شود.”

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود در همایش “حقوق شهروندی” پرسش را نیز مطرح کرد، وی گفت: “اگر کسی حرمت قانون را نگه نداشت و دستگیر شد، آیا می‌‏توان چشمان او را بست و بدین ترتیب از او بازرسی کرد؟ اگر فرد شروری که دستگیر شد و حین بازجویی چشم‌‏بند داشت، آیا حقوق شهروندی‌‏اش لغو شده است؟”

محسنی اژه ای البته این پرسش را بی پاسخ گذاشت و خواستار پاسخ علمی و جدی این سوالات شد.