گفتند جایزه حرام گرفته اید

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» همسر عبدالفتاح سلطانی در مصاحبه با روز:

عبدالفتاح سلطانی روز گذشته در حالی بازداشت شد که همسرش به “روز” میگوید از علت بازداشت و محل نگهداری این وکیل دادگستری هیچ خبری ندارد.

آقای سلطانی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر و وکیل بسیاری از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی است. او پس از انتخابات مخدوش خرداد 88 نیز بازداشت شده و دوماه در زندان اوین بود.

معصومه دهقان، همسر آقای سلطانی در مصاحبه با “روز” می گوید که این وکیل دادگستری روز گذشته برای مطالعه پرونده یکی از موکلانش به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود و بازداشت شده است.

خانم دهقان توضیح میدهد: نه میدانیم برای چی او را بازداشت کرده اند و نه میدانیم کجا برده اند. دیروز به دادگاه انقلاب رفته بود برای پی گیری موکلانش و مطالعه پرونده یکی از آن ها. همان جا بازداشت شده است. ساعت یک بعد از ظهر همراه با آقای سلطانی به دفتر کار او مراجعه کرده اند بعد هم به منزل آمدند و سی دی ها، کتاب ها، لپ تاب های بچه ها و هرچه کاغذ و مدرک در خانه بود با خود بردند. هیچ برگه ای هم نشان ندادند که بدانیم از کجا هستند و توضیح هم ندادند که همسرم را کجا می برند.

برخی خبرها از شکستن درب دفتر آقای سلطانی توسط ماموران همراه او حکایت دارد و در این باره از خانم دهقان می پرسم که می گوید: من هم واقعا تعجب کردم از این مساله چون هیچ دلیلی نداشت چنین کاری بکنند و آقای سلطانی همراهشان بود اگر هم احیانا او کلید نداشت می توانستند اندکی صبر کنند و کلید را بگیرند. به منشی دفتر زنگ زدم و گفت که درب آسیب دیده و واقعا شوکه شدم که چرا چنین رفتاری کرده اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این اواخر آقای سلطانی جایی احضار شده بود می گوید: اصلا احضار نشده بود و کارهای روزانه اش را میکرد. کار همیشگی اش یعنی دفاع از موکلانش را انجام میداد و هیچ مساله خاصی نداشت.

خانم دهقان 14 تیر ماه پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و پس از 6 روز با قرار وثیقه ازاد شده است. از او درباره بازداشت خودش می پرسم و توضیح میدهد: برای من احضاریه ای از شعبه دو دادسرای مستقر در اوین آمده بود و نوشته بود که برای پاره ای توضیحات به این دادسرا بروم. وقتی رفتم نگذاشتند بیرون بیایم و بازداشت کردند 6 روز نگه داشتند و بعد با وثیقه 30 میلیون تومانی آزادم کردند.

از همسر آقای سلطانی می پرسم اتهامی که به شما نسبت دادند چه بود؟ و اصلا برای چه شما را احضار و بازداشت کرده بودند؟

خانم دهقان می گوید: به من گفتند اقدام تبلیغی علیه نظام کرده ای و رفتی جایزه حرامی را گرفتی و چرا گرفتی و چه کردی و…

عبدالفتاح سلطانی، برنده جایزه حقوق بشری نورنبرگ شده بود که از سوی شهرداری شهر نورنبرگ آلمان به فعالان حقوق بشری اعطا می شود. همسر او این جایزه را به نیابت از آقای سلطانی دریافت کرد.

جایزه ای که اکنون حکومت جایزه ای “حرامی” میخواند جایزه ای است که از سال ۱۹۹۵ تأسیس شده و هر ساله به یکی از فعالان حقوق بشر اعطا می‌شود.

همسر آقای سلطانی توضیح میدهد: جایزه نورنبرگ، جایزه ای حقوق بشری است  که به اقای سلطانی تعلق گرفت. من هم که برای دیدن دخترم رفته بودم این جایزه را گرفتم و بلافاصله هم به ایران بازگشتم. اما تیرماه وقتی مرا احضار و بازداشت کردند گفتند که جایزه حرامی گرفته ای و…

خانم دهقان با ابراز تاسف از برخوردهای صورت گرفته با همسرش می گوید: فقط جای بسی تاسف است این رفتارها. آقای سلطانی واقعا وقت و زندگی اش را برای گرفتن وکالت انسان هایی که مستاصل بوده اند گذاشته و حکومت باید به او مدال افتخار بدهد به او و افرادی که چنین زحمت می کشند و دغدغه انسان ها و حقوق بشر را دارند. نه اینکه جایزه ای را هم به آنها تعلق بگیرد، حرامی بنامند. آقای سلطانی همیشه فقط به قانون عمل میکرد و معتقد بود اگر قانون اجرا نشود سنگ روی سنگ بند نمی شود. او کاری خارج از چارچوب قانون نمیکرد و همه زندگی اش دفاع از حقوق انسان ها بود و فکر میکرد اگر وظیفه اش را انجام ندهد به کشور و مردمش خیانت کرده است.

آقای سلطانی پیش از این در مصاحبه با “روز” درباره پرونده هایی که علیه او در دستگاه قضایی باز شده بود توضیح داده بود: بعد از انتخابات مرا بازداشت و بعد از 72 روز انفرادی آزاد کردند؛ گفتند جرم ات تشکیک در انتخابات است در حالیکه بر اساس فقه حتی کسی در خدا هم شک کند جرم نیست اما به من گفتند اتهامت تشکیک در انتخابات است. بعد از آزادی هم بازپرس دید اتهام واهی است منع پیگرد صادر کرد. یک پرونده دیگر هم داشتم که منع پیگرد خورد اما الان 6 سال است که ممنوع الخروجم و می گویند به نفع کشور نیست شما خارج سفر کنی! این پرونده ممنوع الخروجی ام همچنان باز است و من هنوز نمیدانم اتهامم چیست. یک پرونده دیگر هم دارم که باز نمیدانم اتهام من چیست. اما ظاهرا باز دوباره شروع به پرونده سازی کرده اند.