شوق ایرانیان و انتخاب اوباما

نویسنده

» گزارش گاردین از تهران

 

obamaentekhabiran.jpg

سعید کمالی دهقان

دانشجویان ایرانی طی تظاهراتی مقابل سفارت سابق آمریکا در تهران تصاویر باراک اوباما را به آتش کشیدند. عکس از Getty Image باراک اوباما در حالی به عنوان رییس جمهور جدید ایالات متحده آغاز به کار کرد که تنها ساعاتی از اعلام رسمی محمد خاتمی رییس جمهور پیشین میانه روی ایران مبنی بر شرکت در انتخابات آینده می گذشت. این امر موجب امیدواری هزاران ایرانی شد که مراسم تحلیف اوباما را از طریق آنتن های ماهواره ای غیر قانونی دنبال می کردند، به امید این که شاید دشمنی سی ساله ایران و ایالات متحده سرانجام پایان گیرد.

حامد محقق، 21 ساله و دانشجوی مهندسی راه و ساختمان در تهران که مراسم تحلیف اوباما را از طریق شبکه
بی بی سی دنبال می کرد گفت “ایالات متحده با انتخاب یک فرد سیاهپوست به عنوان رییس جمهور ، دموکراسی موجود در این کشور را تقویت کرده است.”

وی افزود “قبل از انتخاب اوباما، ما در ایران بر این باور بودیم که یک فرد سیاهپوست با وجود داشتن اسم عربی هرگز موفق نخواهد به ریاست جمهوری ایالات متحده دست یابد”.

به گفته رضا احمدی، 40 ساله و معلم ریاضی، “احمدی نژاد نیز قبل از برگزاری انتخابات ایالات متحده بر این باور بود رای دهندگان آمریکایی اجازه نخواهند داد یک فرد سیاهپوست رییس جمهورشان شود”.

وی در ادامه گفت “به نظر می رسد همه دنیا در شعار انتخاباتی اوباما – تغییر ممکن است- سهیم هستند ، به جز مردم ایران”.

در عین حال، دیگران از این که باراک اوباما تاکنون به نامه تبریک احمدی نژاد پاسخی نداده است، مایوس شده اند.

به اعتقاد علی محمدی تاجر 37 ساله ایرانی، آوردن اوباما به صحنه انتخابات ایالات متحده تنها گزینه پیش روی مردم آمریکا بوده است.

وی بر این باور است “ایالات متحده محبوبیت و قدرت پیشین را ندارد، و به خاطر اقداماتش در عراق و افغانستان تا حدودی وجهه خود را از دست داده است و البته با بحران مالی هم دست و پنجه نرم می کند ، بنابراین تنها گزینه برای بهبود شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی ایالات متحده ،اوباما بود تا محبوبیت سابق جهانی این کشور را به آن بازگرداند”.

مدیا کاشیگر منتقد و روشنفکر شناخته شده ایرانی می گوید طی سی سال گذشته ، سیاست خارجی ایالات متحده نسبت به ایران هیچ تغییری نکرده است.

به گفته وی “کشمکش میان ایران و آمریکا یک مشکل حکومتی و یا دولتی نیست. بلکه یک مساله دوجانبه بین ملت هاست. بنابراین من معتقدم نه اوباما قادر خواهد بود براحتی شرایط مذاکرات آینده فراهم کند و نه هیچ فرد دیگری در ایران.”

امیر مهدی رضایی 60 ساله و کارمند بازنشسته دولت معتقد است “فکر نکنم رییس جمهور ایالات متحده تاثیر چندانی در سیاست خارجی آن کشور داشته باشد. آیا طی دوران ریاست جمهوری کندی، کلینتون و بوش سیاست خارجی ایالات متحده تغییر آشکاری کرده است؟”

منبع: گاردین، 20 ژانویه