الزام دولت به لغو توافق در صورت تحریم جدید

نویسنده
حسین محمدی

» اصولگرایان بار دیگر تهدید کردند

هم‌زمان با طرح سناتورهای آمریکایی برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران، رییس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی از تهیه طرحی برای الزام دولت به لغو توافق ژنو در صورت لغو تحریم‌ها علیه ایران یا افزایش آن‌ها خبر داده است.

ابراهیم کارخانه‌ای، رییس کمیته هسته‌ای مجلس، در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم، خبر از تهیه طرحی با عنوان “الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای و دفاع از حقوق ملت ایران” داد که تاکنون ۸۰ نماینده مجلس نیز آن را امضا کرده‌اند.
به گفته کارخانه‌ای این طرح “با هدف مقابله با عدم لغو تحریم‌های غرب علیه ایران و یا تشدید هر نوع تحریم آماده شده که بر اساس آن دولت ملزم می‌شود، دستاوردهای هسته‌ای ایران را حفظ و از حقوق ملت ایران دفاع کند”.
این نماینده مجلس اضافه کرد: “براساس این طرح اگر تحریم‌های غرب علیه ایران لغو نشود و یا آمریکا بخواهد تحریم جدیدی علیه ملت ایران صادر کند، با مقابله و مواجهه شدید مجلس و دولت ایران مواجه خواهد شد و تمام مفاد توافقنامه ژنو کان‌لم‌یکن تلقی شده و فعالیت‌های هسته‌ای ایران با شدت و شتاب بیشتری از سرگرفته می‌شود”.
کارخانه‌ای با اشاره به این‌که جمع‌آوری امضا برای این طرح از روز دوشنبه آغاز شده و هم‌چنان هم ادامه دارد، خبر از آن داد که هشتاد نماینده مجلس تاکنون این طرح را امضا کردند.
هم‌زمان ۱۱ سناتور آمریکایی نیز طرحی تهیه کرده‌اند که براساس آن در صورت شکست گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد شد.
این طرح پس از آن ارائه شده که بعد از تهدید کنگره آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا گفت که در صورت تصویب چنین طرحی، آن را وتو خواهد کرد. براساس طرح جدید سنای آمریکا آماده خواهد بود تا در صورت شکست مذاکرات، تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کند.
طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای لغو قرارداد ژنو در حالی قرار است به صحن علنی برود که ابتدای هفته جاری محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به ایرنا - خبرگزاری وابسته به دولت - گفته بود که ۲۰۵ نماینده طرحی را آماده کرده‌اند که در صورت ادامه “زیاده‌خواهی‌ها”ی آمریکا و اصرار بر تحریم ایران “به دولت اجازه داده می‌شود که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در جهت تامین سوخت زیردریایی و کارهایی صنعتی انجام دهد”.
دو روز پیش از سخنان آصفری، علی لاریجانی، رییس مجلس نهم نیز درباره چنین طرحی گفته بود: “برخی نمایندگان مجلس طرحی را دنبال می‌کنند که اگر غربی‌ها در زمینه تحریم‌ها گام جدیدی بردارند ایران فناوری هسته‌ای را در هر درجه‌ای از غنی‌سازی ادامه خواهد داد”.
این برای چندمین بار است که بحث تصویب طرحی برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی از سوی نمایندگان مجلس و آصفری بیان می‌شود.
آصفری دی ماه سال گذشته نیز گفته بود که “۱۵ نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی را امضا کرده اند که بر اساس آن چنانچه مذاکرات ایران و ۵+۱ پس از کریسمس به نتیجه مشخصی نرسد ایران غنی سازی ۶۰ درصد را ادامه خواهد داد”.
به گفته آصفری “براساس این طرح چنانچه پس از این مذاکرات طرف غربی به توافق ژنو پایبند نباشند و روند بی اعتمادی را ادامه دهند ایران نیز به توافق پایبند نبوده و غنی سازی ۶۰ درصد را برای سوخت کشتی ها و زیر دریایی ها ادامه خواهد داد”.
چند هفته پیش از آن، محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس نهم، هم گفته بود که مجلسی طرحی را برای افزایش غنی‌سازی تا ۶۰ درصد آماده کرده. وی آن زمان توضیح بیشتری پیرامون این طرح نداده بود.
براساس توافق ژنو، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود را نیز متوقف و سطح آن را به ۵ درصد رسانده است. با این حال غرب معتقد است میزان غنی‌سازی باید به ۳.۵ درصد برسد.
ابتدای هفته جاری نیز محمداسماعیل کوثری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته بود: “اگر ۱+۵ بخواهد در رابطه با مذاکرات زیاده‌خواهی کنند، قطعاً دولت را مکلف می‌کنیم تا غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را ادامه دهد”.