یاس نو نیامده رفت

شهرام رفیع زاده
شهرام رفیع زاده

» حزب مشارکت تنها 24 ساعت روزنامه داشت

روزنامه “یاس نو”، تنها پس از انتشار یک شماره از دوره جدید انتشار، باردیگر متوقف شد. به این ترتیب، حزب مشارکت، که بیشترین سهم را از مجلس ششم و دولت اصلاحات در اختیار داشت، در زمان احمدی نژاد، تنها یک روز از حق داشتن روزنامه برخوردار شد.

علت توقیف مجدد این روزنامه، “درخواست اعاده دادرسی و تجدید نظر خواهی در پرونده روزنامه یاس نو توسط سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران” اعلام شده است.

به گزارش سایت نوروز تنها ارگان خبری جبهه مشارکت، پس از “درخواست اعاده دادرسی و تجدید نظرخواهی در پرونده روزنامه یاس نو توسط سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران در روز شنبه 26 اردیبهشت 88 و انتقال موضوع به وزارت ارشاد، ملکیان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و دبیر هیات نظارت با ارسال نامه ای به محمد نعیمی پور مدیرمسئول روزنامه یاس نو خواستار توقف انتشار روزنامه شد.”

روزنامه یاس نو نزدیک به 5 سال و 3 ماه پس از توقیف در 30 بهمن سال 82 ، روز روز شنبه 26 اردیبهشت انتشار دوره جدید خود را آغاز کرده بود.

محمد نعیمی پور مدیر مسئول و صالح نیکبخت وکیل روزنامه یاس نو در 5 سال گذشته به طور مداوم پیگیر برگزاری دادگاه این روزنامه بودند و اواخر سال گذشته دادگاه، مدیر مسئول روزنامه یاس نو را به پرداخت یک میلیون و یک صد هزارتومانی جریمه نقدی محکوم کرد.

صالح نیکبخت وکیل این روزنامه در تنها شماره انتشار یافته از دوره جدید روزنامه یاس نو، تاکید کرد که پس از برگزاری دادگاه و صدور حکم برای مدیر مسئول روزنامه یاس نو چون هیچ گونه مجازات و محرومیت دیگری  از سوی دادگاه تعیین نشده، بنابر ماده 44 اصلاحیه قانون مطبوعات انتشار مجدد آن بلامانع است.

ماده 44 اصلاحیه قانون مطبوعات تصریح دارد: “هرگاه حکم دادگاه مبنی بربرائت یامحکومیتی باشدکه مستلزم سلب حقوق اجتماعی نباشد، ازنشریه درصورتی که قبلاتوقیف شده باشد بی درنگ رفع توقیف خواهدشد وانتشارمجددآن بلامانع می باشد.”

سهم حزب منتقد از مهرورزی دولت نهم

با انتشار و توقیف مجدد روزنامه “یاس نو” حزب اصلاح طلب جبهه مشارکت در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تنها یک روز اجازه داشتن روزنامه را یافت.

تک شماره دور جدید روزنامه “یاس نو” که در 16 صفحه رنگی و با عناوین سیاسی، اجتماعی، بین الملل، حوادث، اقتصادی، ورزشی، فرهنگ و هنر و اندیشه منتشر شد، با انتشار عکسی از محمد خاتمی رئیس جمهور سابق و میرحسین موسوی کاندیدای انتخابات دهم ریاست جمهوری در تیتر اول خود”خاتمی- موسوی برای ایران”را به ائتلاف این دو چهره سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داده بود.

محمد نعیمی پور مدیر مسئول روزنامه “یاس نو” در سرمقاله شماره نخست دوره جدید آن با عنوان “بر همان عهده و پیمانیم” نوشته بود که “یاس نو با همان عهد و پیمان بازگشایی می شود تا فروبستگی تفکر و روشنفکری دینی در زمانه امروز را مانع شود و افقی را که بهجت و امید و دانایی راهی که در سال 57 گشوده شده، پیش روی خود قرار دهد.” نعیمی پور در بخش دیگری از این سرمقاله “قانون اساسی”، اصلاحات”، “رای مردم” و “انتقاد” را چهار ستون پیمان نامه این روزنامه خوانده بود.

اولین شماره دوره نخست روزنامه یاس نو در سوم اسفندماه سال 1381 منتشر شده بود، اما پس از نزدیک یک سال انتشار  در 30 بهمن سال 82 و درست در آستانه انتخابات مجلس هفتم به دستور دادستانی تهران توقیف شد.

پس از آن شعبه ششم دادسرای ویژه کارکنان دولت در نامه ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت ضمن تاکید بر توقیف این روزنامه، از تشکیل 16 پرونده علیه این روزنامه خبر داد و اتهامات محمد نعیمی پور و روزنامه یاس نو را “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی”، “افترا و توهین نسبت به برخی مقامات”، “تحریص وتشویق افراد و گروهها به ارتکاب اعمالی علیه حیثیت جمهوری اسلامی”، “تبلیغ علیه نظام”، “ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی لطمه می زند”، و “درج مطالب علیه اصول قانون اساسی و توهین به رهبر جمهوری اسلامی” عنوان کرد.

علت اصلی توقیف یاس نو در سال 82 احتمال انتشار متن نامه سرگشاده و اعتراض آمیز بیش از 100 نماینده اصلاح طلب مجلس ششم عنوان شده بود که همزمان با رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان و تحصن آن ها در مجلس نوشته شده بود.

جبهه مشارکت که یک سال پس از آغاز جنبش اصلاحی در سال 77 تشکیل شد، و از زمان توقیف روزنامه اقبال در خرداد 84 از داشتن روزنامه محروم شده است.

جبهه مشارکت و اعضای شورای مرکزی آن، از زمان تاسیس این حزب در سال 77 تا سال 84 اقدام به انتشار شش روزنامه کردند: “صبح امروز”، “مشارکت”، “نوروز”، “یاس نو”، “وقایع اتفاقیه” و “اقبال” که همگی توقیف شدند. یک روزنامه دیگر این تیم، “روزنو”، که بعد از توقیف “نوروز” در حال انتشار بود نیز، اساسا پیش از آغاز فعالیت، به حکم قضایی از ادامه انتشار باز ماند.

روزنامه “اقبال” آخرین تریبون حزب مشارکت در 30 خرداد 84 و در فاصله دور اول و دوم انتخابات ریاست جمهوری سال 84 توقیف شد.

محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد دو سال پیش اعلام کرده بود که از انتشار روزنامه ارگان احزاب استقبال و حمایت می کند. پس از آن بود که جبهه مشارکت درخواست انتشار روزنامه ای جدید با نام “ایرانیان” را به هیات نظارت بر مطبوعات ارائه کرد، اما راستگرایان حاکم تاکنون حاضر به صدور مجوز انتشاربرای این روزنامه نشده اند.