جراحی رهبر

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از بستری شدن خامنه ای

بنا به گزارش  رسانه های ایران، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ۷۵ ساله ایران، در یک بیمارستان دولتی در تهران تحت عمل جراحی پروستات قرار گرفته است.

خبرگزاری های ایران این عمل را جراحی روزمره توصیف کرده اند و گفته اند که جراحی با موفقیت انجام شده است. هیچ گونه اطلاعی از دلایل فوری بودن این عمل یا شرایط پزشکی که منجر به آن شده است ذکر نشده است.

تلویزیون دولتی ایران گفت هیچ گونه نگرانی در مورد عمل رهبر ایران وجود ندارد. فیلم کوتاهی از خامنه ای قبل از عمل جراحی از تلویزیون پخش شده است.

خامنه ای در این فیلم گفت: “جایی برای نگرانی وجود ندارد ولی این به آن معنی نیست که مردم نباید دعا کنند.”

خامنه ای متحد نزدیک آیت الله خمینی بود که انقلاب سال ۱۹۷۹ ایران را رهبری کرد و در سال ۱۹۸۹ فوت کرد.

خامنه ای قبل از اینکه رهبر ایران شود مدت هشت سال رئیس جمهور ایران بود. او همواره از مدافعان سرسخت حکومت روحانیون در کشور بوده است.

وی در سال ۲۰۰۹ حرکت اصلاح طلبی را که در حمایت از نامزد اصلاح طلب، میر حسین موسوی، رهبری می شد را خنثی کرد و طی آن تظاهرات هزاران تن از ایرانیان در خیابان ها را که علیه وی شعار می دادند سرکوب کرد.

خامنه ای کشور را در خط ضد آمریکایی حفظ کرده است و همچنان ، علی رغم فشار ها و تحریم های بین المللی، به بلندپروازی های هسته ای ادامه می دهد. ایران در همان حال سعی کرده است نفوذ خود را در منطقه به کمک متحدان خود نظیر سوریه و گروه های شبه نظامی اسلامی، علی رغم تلاش های کشورهای عربی با حمایت آمریکا، حفظ کرده و گسترش دهد.

خامنه ای اخیرا از مذاکرات بین ایران و شش قدرت بزرگ جهانی در مورد برنامه مناقشه برانگیز هسته ای ایران پشتیبانی کرده است. قرار است این مذاکرات تا ماه نوامبر به نتیجه نهایی برسد.

لیکن رهبر ایران همواره نسبت به نتیجه بخش بودن این مذاکرات بدبین بوده است. وی ماه گذشته گفت رفتار آمریکا از زمان شروع مذاکرات خصمانه تر شده است و لزومی به مذاکره مستقیم با واشنگتن وجود ندارد.

منبع: گاردین - 6 سپتامبر