حذف نام میرحسین موسوی از گرگر

نویسنده

بررسی‌های کمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران نشان می‌دهد که موتور جستجوی موسوم به «گُرگُر،» که به تازگی و پس از معرفی آن توسط وزیرارتباطات و فن آوری اطلاعات برای استفاده کاربران ایرانی راه اندازی شده است، نتایج بسیارمتفاوتی را درمقایسه با موتورهای جستجوگر رایج، دراختیار کاربران ایرانی قرار می دهد به گونه‌ای که می توان این جستجوگرملی را تلاشی جدید برای سانسور جستجوهای مرتبط با مسائل سیاسی و حقوق بشری نامید.

طراحی وعملیاتی کردن طرح ایجاد موتور‌های جستجوی بومی با راه اندازی سه موتوری جستجوی فجر، یاحق و سلام در ازسال ۸۹ شروع شد و در۷ بهمن‌ماه ۹۳ محمود واعظی خبراز راه اندازی دو موتور جستجوی «پارسی‌جو» و«گُرگُر» داد.

در۱۲ بهمن سال ۹۳، برات قنبری معاون برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که درحال حاضر بیش از۱۷۰ میلیارد تومان برای حمایت از موتورهای جست‌وجو بودجه پیش‌بینی شده که بخشی از این بودجه تاکنون اختصاص یافته و بخش دیگری از آن نیز به مرور زمان به این طرح‌ها تخصیص داده خواهد شد. به گفته‌ وی این موتورجست‌وجو را دانشگاه یزد راه‌اندازی کرده و نیاز به ۱۵۰ سرور داشته است.

بررسی کمپین درمورد سانسور سیستماتیک درموتور جستجوی «گُرگُر» نشان می‌دهد که درجستجوی بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و یا مضامین مرتبط با حقوق بشر، نتیجه جستجو کاملا با نتیجه‌ای که جستجوگرهایی مانند گوگل یا یاهو دراختیار کاربران قرار می‌دهد متفاوت است. برای مثال درروزنخست راه اندازی موتورجستجوی «گُرگُر»، درصورت جستجوی نام«میرحسین موسوی» هیچ نوع اطلاعاتی پیرامون وی به کاربر نشان داده نمی‌شد!

پس از راه اندازی معرفی موتورجستجوی «گُرگُر» درصورت تکرارهمین جستجو اطلاعاتی شامل بیوگرافی ناقص میرحسن موسوی به نمایش در می‌آید (تا زمان انتشار این گزارش) که شامل اطلاعات وی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ می‌شود و یا اطلاعات اشتباه به کاربر ارائه می‌کند. هم‌چنین درمواردی کاربر را به سایت‌هایی غیرمرتبط که فاقد اطلاعاتی درمورد عبارت جستجو شده هستند هدایت می‌کند.

هم‌چنین درصورت جستجوی عبارتی همچون«آماراعدام درایران» کاربر آمار اعدام در کشورعربستان را دریافت خواهد کرد.

 

منبع: سحام‌نیوز