تهران باز هم زیر بار مالی سوریه

نویسنده

» مقاله فورمیکهاز افزایش حمایت نظامی ایران

امانوئله روسی

اینکه بحران سوریه ابعاد جهانی پیدا کرده است، مسلم است. کشورهای غرب و متحدانشان در شرق در یک سو و روسیه و ایران در سوی دیگر قرار گرفته اند.

این جهانی شدن خوشبختانه به میدان های نبرد نرسیده است. مداخله نظامی کشورها وجود دارد اما محدود است و بطور رسمی کشوری در عملیات نظامی شرکت نکرده است.

چند روز پیش خبر کشته شدن یک جهادگر فنلاندی منتشر شد: این خبر تایید نشده است اما در صورت تایید هم می تواند نشان بدهد که کسانی بصورت شخصی از خارج وارد این جنگ شده اند.

از این افراد در سوریه زیاد هستند، آنقدر که مرکزی در سوریه ایجاد شده است که از حضور آنها در سوریه حمایت می کند. مثل جهادگر فرانسوی که توسط همکلاسی اش به نبرد در سوریه دعوت شد.

بیش از ۷۰ ملیت در این جنگ حضور دارند از عربستان سعودی گرفته تا تونس و لیبی و روسیه. اما به غیر از مبارزانی که در جبهه مخالفان قرار دارند و با حکومت می جنگند، گروه هایی هم به طرفداری از اسد به میدان آمده اند.

این مبارزان الزاما محلی نیستند: کسانی که از اسد حمایت می کنند، داوطلبان بسیجی ایرانی هستند. امروز این خبر منتشر شد که آمریکا و متحدانش در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای جبران برتری نظامی بشار اسد با توجه به استفاده از نیروی هوایی، به مخالفان کمک می کنند اما بشار اسد روی ایران و افزایش نیروهای نظامی اش حساب می کند. فرماندهان شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، سپاه قدس، برای تعلیم نیروهای نظامی طرفدار اسد، به سوریه می آیند.

گفته می شود که ۶۰ تا ۷۰ فرمانده سپاه قدس برای مشاوره نظامی به سوریه آمده اند. به گفته مخالفان سوری، نظامیان ایرانی در اطراف دمشق دیده شده اند که با پرواز مستقیم از تهران به دمشق آمده اند. نیروهای داوطلب مخالف از فقط از مرز سوریه می توانند وارد شوند.

به گفته تحلیلگران، کمک ایران و حزب الله لبنان در حال حاضر تنها راه نجات برای حکومت بشار اسد است.

این کمک ها محدود به بخش تدارکات نمی شود. از چند هفته پیش ایران موشک فلق ۱ و ۲ را برای کمک به اسد فرستاده است. بندر طارتوس و لاذقیه تحت کنترل روس ها است و مبارزان مخالف در شهر حمس می گویند که از فرودگاه این شهر برای حملات هوایی استفاده می شود.

فورمیکه،۲۱ فوریه