دولت در انتخابات رای ها را ندزدد

نویسنده
شیرین کریمی

» مردان جبهه پایداری علیه دولت

در ادامه انتقاد ها از دولت، اعضای جبهه پایداری  و شاگردان آیت الله مصباح یزدی در آخرین همایش خود در شهر قم،سیاست های محمود احمدی نژاد و جریان “انحرافی” را به چالش کشیدند. آن ها از دولت خواستند در انتخابات پیش رو  رای ها را ندزدد.آنها همچنین به طور تلویحی تایید کردند که  احمدی نژاد پس از رسیدن به قدرت به  میثاق با ولایت پشت پا زده است.  همزمان  مصباح یزدی نیز خود در سخنانی گفته مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ممکن است دچار سقوط شوند؛ اظهاراتی که به نشانه هشدار به  مقامات دولتی حاضر در پاستورگرفته شده است.

“تا شیطان دست از قسم خود بر نداشته نمی‌توانیم مطمئن باشیم.” این را روز گذشته یکی از شاگردان آیت الله مصباح یزدی و از اعضای ارشد جبهه پایداری،در پاسخ به پرسشی پیرامون تردید ها در مورد وفاداری این جبهه به ولی فقیه گفت؛سئوالی که صراحتا  محمود احمدی نژاد را نشانه گرفته بود:” مگر نه این است که آقای احمدی‌نژاد ۶ سال پیش با شعار حزب الله و خط رهبر آمد، اما وقتی به قدرت رسید، به تمام اهداف و دغدغه‌های پیشین پشت پا زد و چه تضمینی وجود دارد که جبهه پایداری هم در صورت به قدرت رسیدن پشت پا به میثاق نامه با ولایت نزند؟ مگر نه اینکه احمدی‌نژاد مورد تأیید آیت الله مصباح بود و شما در جبهه پایداری هم مورد تأیید آیت الله مصباح هستید؟ و مگر تأیید آیت الله مصباح یزدی کار‌ها را درست می‌کند؟”

قاسم روان بخش در همایش جبهه پایداری  در شهر قم در تایید تلویحی مواضع پرسش گر مبنی بر “انحراف” دولت احمدی نژاد تنها خاطرنشان کرد:” هیچ کس، شما و خود ما هم نمی‌توانیم ادعا کنیم که در آینده منحرف نمی‌شویم.”

شاگرد آیت الله مصباح یزدی در عین حال ضمن تاکید بر اینکه تنها در دولت نهم گفتمان انقلاب و اسلام برقرار بوده، به هشدار پیرامون عملکرد اسفندیار رحیم مشایی اشاره کرد و افزود:” وقتی احساس شد که فردی آمد و با اینکه هشدار هم دادیم، نفوذش در دولت دهم بیشتر شد، احساس خطر شد. ”

او در این ارتباط نامه آیت الله خامنه ای به محمود احمدی نژاد را سند قرار داد و گفت: “حتی بزرگان هم در این خصوص هشدار دادند و علاوه بر آن نامه‌ای که آقا در خصوص معاون اولی او نوشت خیلی معنا داشت چرا که در آن عنوان شد که این کار به مصلحت نظام و انقلاب نیست.”

اشاره وی به مناقشه میان رهبر جمهوری اسلامی و احمدی نژاد بر سر اسفندیار رحیم مشایی بود. در آن زمان آیت الله خامنه ای با نگارش نامه ای خطاب به رئیس دولت به وی دستور داده بود از معرفی رحیم مشایی به عنوان “معاون اول رئیس جمهور” صرف نظر کند. احمدی نژاد تا مدتی از پذیرش این حکم حکومتی سرباز زد و تنها زمانی با اکراه به آن تن داد که صدا و سیما اصل این نامه را به طور علنی منتشر کرد.

 

مخالف ولی فقیه و اسلام

این قبیل رفتار ها شدیدا مورد انتقاد محمود رجبی، قائم مقام آیت الله مصباح یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است، چرا که به باور وی “مخالفت با ولی فقیه، مخالفت با شخص خاصی نیست، بلکه مخالفت با اصول اساسی اسلام و انقلاب است.”

به اعتقاد وی ولایت فقیه از اصول اساسی اسلام است و کسی که ولایت فقیه را کنار بگذارد به سکولاریسم گرایش می یابد.

 از آیت الله مصباح یزدی به عنوان وفادارترین روحانی به آیت الله خامنه ای یاد  می شود. او حتی برای ابراز این وفاداری برای بوسیدن پای رهبر جمهوری اسلامی نیز تلاش کرده است. وی که آیت الله خامنه ای  را “نمادی از همه مقدسات” می خواند،گفته است: “عشق به رهبری عشق به خدا، عشق به اولیا، عشق به قرآن و امام زمان و عشق به همه مقدسات است؛ چرا که ایشان نمادی از همه مقدساتی هستند که ارزش عشق ورزیدن دارند.”

گفتنی است با آغاز سال 90 و اوج گیری منازعه سیاسی میان رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، مصباح یزدی که  شش سال علاقه بسیاری به محمود احمدی نژاد نشان داده  و اطاعت از وی را “اطاعت از خدا” دانسته بود، به صف حامیان آیت الله خامنه ای پیوست و در چندین سخنرانی  به انتقاد از جریان انحرافی پرداخت. وی ابتدا رئیس دفتر محمود احمدی نژاد رامحمد علی باب جدید خطاب و بعد ادعا کرد وی به احتمال 90 درصد رئیس دولت را جادو کرده است.

 

کنایه مصباح به احمدی نژاد

در راستای ارادت به رهبر جمهوری اسلامی و مخالفت با دولت، محمد تقی مصباح یزدی روز گذشته با تاکید بر اینکه  مقامات سیاسی و غیر سیاسی جمهوری اسلامی  امکان “تغییر و سقوط” دارند، بحث “نعمت ها ” راپیش کشید تا بگوید:” بعضی نعمت‌هاست که ممکن است از سوی انسان مورد غفلت واقع شود؛ مانند نعمت تغییر وضعیت انسان در طول زندگی‌اش که در صورت عدم توجه به این موهبت الهی، ممکن است پای انسان بلغزد و از راه صواب خارج شود.”

وی البته پیش از این جملات، مصادیق نعمت ها  را چنین بر شمرده بود:” خداوند از ابتدای انقلاب اسلامی ایران، نعمت امام و پس از وی، مقام رهبری را به مردم این کشور ارزانی کرده است و ما باید قدردان این نعمت الهی باشیم.”

ناظران می گویند مراد  آیت الله مصباح یزدی از “انسان های غافل از نعمت” محمود احمدی نژاد است. آن ها به سخنرانی دو هفته پیش وی در دیدار با معاونین و مدیران سیاسی سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع اشاره می کنند؛ جایی که با اشاره به انتخابات سال 84 و روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، گفته بود: “کسانی که در آن انتخابات باعث روی کار آمدن دولت جدید شدند افراد تهی دست، مظلوم، متدین و دلسوز انقلاب بودند، ولی آدمیزاد شکر نعمت را فراموش کرد. ”

 

تقلب و دزدی

از مصباح یزدی به عنوان رهبر پشت پرده جبهه پایداری یاد می شود؛ جبهه ای که ششم مرداد امسال با سخنرانی وی  اعلام موجودیت  کرد.افرادی چون آیت الله خوشوقت، آیت الله یزدی، مرتضی آقاتهرانی، روح‌الله حسینیان، پناهیان، غلامحسین الهام، صادق محصولی، حمید رسایی، علی‌اصغر زارعی، مهدی کوچک‌زاده، سردار کوثری از جمله شاخص ترین اعضای این جبهه هستند که خود را برای انتخابات مجلس نهم آماده می کنند. رابطه با “ولی خدا” بر اساس تبعیت، مرزبندی با فتنه 88، مرزبندی با گروه “انحرافی” و مرزبندی با “خواص مردود”، جزء شاخصه‌های اصلی مؤسسین جبهه پایداری است.

گفتنی است در اولین همایش این جبهه در شهر قم، اعضای آن  از  دولت  خواستند  در انتخابات پیش رو “تقلب و دزدی ” نکند. مرتضی آقا تهرانی که تا چندی پیش از وی به عنوان “معلم اخلاق” دولت محمود احمدی نژاد یاد می شددر این راستا گفته است:” اگر واقعا بنا دارید یک آدم خوبی به مجلس برود، رأی ندزدید، رأی نخرید و تقلب نکنید. به قول فوتبالی‌ها جر نزنید. رفوزه شدن مردانه خیلی بهتر از این است که آدم دروغکی قبول شود. ”

 

مواضع دو گانه

مخالفان می گویند  اصولگرایانی که امروز دولت  را به تقلب در انتخابات متهم می کنند، پس از انتخابات سال 88 زمانی که میلیون ها شهروند علیه جابجایی گسترده آرا در انتخابات دست به اعتراضات خیابانی زدند، نه تنها انتقادی به انتخاب رئیس دولت با تقلب در دهمین انتخابات ریاست جموری نداشتند بلکه با سرکوب جنبش سبز و بعد ها حصر سران سیاسی جنبش سبز موافق بوده اند.

تیرماه امسال آیت الله حجتی که از شاگردان صاحب نام آیت الله منتظری و  آیت الله خمینی بوده است، با نگارش نامه ای، آیت الله مصباح ـ- کسی که وی را پدر معنوی دولت نهم می خواندند ـ- مورد خطاب قرار داد  تا از وی در باب مسئولیت اش پپرامون حوادث خونین پس از خیزش جنبش معترضان به نتایج انتخابات پرسش کند: “در اینجا از تحلیل کلی حوادث و وقایع صرف‌نظر می‌کنم که درخور نگارش کتابی قطور است و به وقایع این سال‌های از سال 84 تاکنون بخصوص انتخابات سال 88 اشاره می‌کنم و از آن برادر گرامی می‌پرسم که با توجه به نقشی که حضرتعالی در این جریانات داشته‌اید، اکنون تا چه حد خود را مسوول می‌دانید؟”

آیت الله مصباح یزدی، اندک زمانی پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در مرداد 88 توسط آیت الله خامنه ای، در اظهاراتی گفته بود اطاعت از رئیس دولت دهم مانند اطاعت از خدا است.