آخرین خدمت دولت به سرویس های جاسوسی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» این بار: خروج اطلاعات محرمانه موشکی ایران

در حالی که طی چند سال اخیر، محمود احمدی نژاد و حامیانش منتقدان خود را به ارتباط با بیگانگان و جاسوسی متهم می کنند، بیشترین اطلاعات محرمانه کشور درهمین مدت و توسط افراد نزدیک به دولت از کشور خارج شده است.

در آخرین نمونه از این نوع، روز گذشته وبسایت خبری جهان نیوز متعلق به علیرضا زاکانی از نمایندگان حامی دولت در مجلس از خروج برخی از اطلاعات سری مربوط به موشک های ایرانی از جمله موشک “حوت” و انتشار آن بر سایت های اینترنتی غربی خبرداد.

این وبسایت اینترنتی در این باره نوشت که “ این اطلاعات لو رفته شامل تکنولوژی و مشخصات محرمانه این موشک، تصویر ومفاد برخی نامه نگاری‌های کشورمان با کشور طرف قرار داد و متن بعضی دستورات داخلی و اقدامات انجام شده در مورد چگونگی خریداری موشک حوت است.”

جهان نیوز همچنین در ادامه با معرفی برخی شاخصه های این موشک نوشت “سرعت این موشک معادل ۱۰۰ متر بر ثانیه‌است که ۳ تا ۴ برابر بیشتر از سرعت اژدرهای معمولی است. توان رزمی این موشک برابر با موشک VA-111 Shkval ساخت روسیه است و تنها دو کشور ایران و روسیه فناوری لازم را برای ساخت چنین موشک‌هایی به دست آورده‌اند. از دیگر ویژگیهای حوت این است که هیچ ناوی هرچند مجهز به سیستم های ضد موشک های دریایی باشد، نمی تواند از تیررس آن فرار کند.”

این درحالی است که اولین بار خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران) در 20 تیرماه سال گذشته خبر آزمایش این نوع موشک های روسی با نام “حوت” را توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در مانور نظامی دریایی پیامبر اعظم 3  همراه با تصاویری از آن منتشر کرده بود.

فارس در خبر خود در این باره نوشته بود که “پس از شلیک موفق 9 موشک دوربرد و میانبرد توسط نیروی هوایی سپاه در صبح چهارشنبه و شلیک تعداد دیگری از این موشک‌ها در شب گذشته، در بخش دریایی نیز سپاه پاسداران انواع موشکهای ساحل به دریا، سطح به سطح، دریا به هوا را موفقیت آزمایش کرد که  شلیک موفق سریع‌ترین موشک زیرسطحی دنیا با نام “حوت ” که حتی آمریکا نیز موفق به ساخت آن نشده از دیگر موفقیت‌های رزمایش دریایی پیامبر اعظم 3 بود. “

با این حال اما نکته قابل توجهی که وبسایت متعلق به نماینده حامی احمدی نژاد در رابطه با افشای اطلاعات مربوط به این موشک ها به آن اشاره کرده است این است : با اینکه اطلاعات منتشر شده جزء اسرار محرمانه و طبقه بندی شده بوده و دسترسی به آنها توسط افراد عادی مقدور نبوده است، مشخص نیست که چگونه این اطلاعات سر از سایتهای آمریکایی در آورده است؟

 

احمدی نژاد واطلاعاتی که “غربی ها برایش می مردند”

یافتن پاسخ برای پرسشی که وبسایت حامی دولت درباره خروج اسرار محرمانه نظامی درخصوص موشک “حوت ” مطرح کرده، به نظر کار دشواری نخواهد بود.

اواخر بهار سال گذشته پس از انتشار 48 قطعه عکس از تاسیسات هسته ای نطنز در وبسایت محمود احمدی نژاد و همچنین خبرگزاری های کشور بود که یک کارشناس مسایل هسته ای انگلیس با ابراز شگفتی از انتشارعمومی چنین تصاویری گفت “این ها اطلاعاتی است که ما برای آن می میریم.”

این ابراز شگفتی درحالی بود که بنا بر اطلاعات موجود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره به این بخش‌ها دسترسی و امکان گرفتن عکس از آنها را دارند، اما مجاز به خارج کردن تصاویر این تاسیسات یا انتشارعمومی آنها نیستند.

هرچند پس از انتشار این تصاویر که مورد پسند بسیاری از نهادهای نظامی و امنیتی کشورهای مختلف قرار گرفت برخی در داخل کشور این مساله را مطرح کردند که “نمایش جزییات تازه‌ترین سانتریفیوژهای ساخته شده در ایران و حتی نقشه‌ باز شده آن، اقدامی آگاهانه بوده است” اما بسیاری از کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی کشورهای مختلف با دیدن این تصاویر اعلام کردند که این تصاویر هدیه یا تحفه های ارشمندی برای نهادهای امنیتی تمام دنیا محسوب می شود.

به هر ترتیب انتشار این تصاویر توسط ایران برای غربی‌ها بسیار شگفت‌انگیز بود، چرا که این تصاویر نه تنها در زمره اسناد محرمانه هر کشوری که از مدارک غیرقابل انتشار عالی‌ترین مرجع بین‌المللی نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها یعنی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای محسوب می‌شوند که بازرسان این آژانس نیز مجاز نیستند چنین اسنادی را در اختیار دیگر کشورها قرار دهند.

درحقیقت محمود احمدی نژاد با انتشار این تصاویر در وبسایت خود(پریزیدنت) خدمت بزرگی به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دیگر کشورها کرده بود که شاید از دست هیچ مرجع قانونی و یا هیچ جاسوسی ساخته نبود.

جاسوس اسراییلی طرف قرار داد با سپاه؟

جدای بحث انتشار اطلاعات محرمانه کشور توسط برخی رسانه های دولتی و وابسته به محمود احمدی نژاد در موارد گوناگون دیگر نیز پرونده های فراوانی وجود دارد که افراد نزدیک به دولت و نهادهای نظامی مانند سپاه به خروج اطلاعات محرمانه کشور دست زده اند.

درهمین باره اوایل تابستان گذشته خبرگزاری های کشور خبر دستگیری فردی را منتشر کردند که به گفته مقامات امنیتی کشور برای کشور اسراییل جاسوسی می کرد.

انتشار این خبر درحالی که همواره مقامات امنیتی کشور اعلام می کردند که فرد یا افرادی را در رابطه با جاسوسی برای کشورهای دیگر در ایران دستگیر کرده اند، می توانست یک خبر معمولی تلقی شود اما زمانی اهمیت مساله فاش شد که همین مقامات اعلام کردند که “این فرد در زمینه خرید و فروش تجهیزات فنی و الکترونیکی با برخی مراکز امنیتی، دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی همکاری داشته است.”

مدیر کل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد در توضیحاتی که پس از صدور حکم اعدام برای نامبرده داد، گفت: “آقای علی اشتری به هیچ مرکز دولتی وابسته نبود و به همین دلیل، نظارت درستی بر فعالیت های او صورت نمی گرفت، همچنین به دلیل اعتمادی که بین علی اشتری و مشتریانش وجود داشت، او توانست در برخی مراکز مهم جمهوری اسلامی نفوذ کند و اطلاعاتی را که از این طریق کسب می کرده، در اختیار موساد قرار دهد.”

 ”مراکز تحقیقاتی، سازمان انرژی اتمی و برخی مراکز دفاعی و نظامی” از جمله سازمان هایی بود که به گفته مدیرکل ضد جاسوسی  وزارت اطلاعات، علی اشتری با آنها طرف قرار داد بود و با آنها تماس داشته و اطلاعاتی را که از آنها به دست می آورد به سازمان اطلاعات اسرائیل منتقل می کرده است.

این درحالی بود که بسیاری از منابع نیمه رسمی کشور و برخی از وبسایت های اینترنتی در خبرهای جداگانه از قرارداد ویژه نامبرده با سپاه پاسداران خبرداده و اعلام کرده بودند که وی با وجود مورد نزدیک بودن به برخی چهره های ارشد این نهاد نظامی و از آنجا که مورد تایید سپاه بوده توانسته با بسیاری دیگر از مراکز و نهادهای امنیتی قرار داد کاری داشته باشد.

پس ازانتشار این اخبار و همچنین صدور حکم قطعی اعدام توسط دادگاه انقلاب، وی در 27 آبان ماه سال 87 اعدام شد.

 

سرنوشت کارمند تاسیسات هسته ای قم

درهمین ارتباط ماجرای خروج یکی از محققان مرکز تاسیسات هسته ای قم از کشور نیز از جمله دیگر موارد خروج اطلاعات طبقه بندی شده در دوره احمدی نژاد محسوب می شود.

شهرام امیری در اوایل تابستان امسال کشور را به مقصد عربستان ترک کرده و به گفته مقامات ایرانی ربوده شده بود اما به گفته کارشناسان ناپدید شدن این محقق تاسیسات هسته ای قم بود که موجب شد دولت ایران فعالیت تاسیسات قم را افشا کند.

خبرگزاری ایسنا در زمان انتشار خبر ناپدید شدن این محقق و کارشناس هسته ای  با اشاره به “برخی شایعات” نوشته بود که گفته می شود “شهرام امیری که اوایل تابستان و در خلال سفر زیارتی به عربستان مفقود شده کارمند سازمان انرژی اتمی ایران بوده و به قصد پناهندگی از کشور خارج شده است.”

پس از اعلام رسانه ای ناپدید شدن شهرام امیری و اجبار در اعلام تاسیسات هسته ای قم بود که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از ایران خواست مواضع هسته ای خود را روشن کند و در همین زمان بود که گوردون براون نخست وزیر انگلیس ایران را به “فریبکاری” در پرونده  هسته ای متهم کرد.

البته این همه ماجرای خروج اطلاعات محرمانه کشور توسط وابستگان به دولت نیست چرا که می توان در همین باره خروج علیرضا عسگری معاون سابق وزیر دفاع  که گفته می شود اطلاعات بسیار زیادی درباره فعالیت های نظامی و تسلیحاتی کشور داشته نیز اشاره کرد.