دور تازه حمله دولت به هاشمی

نویسنده
حمید احدی

» نگرانی از شکست در انتخابات مجلس

یک روز بعد از انتشار سخنان هاشمی رفسنجانی در تشابه سرنوشت دیکتاتورها و هشدار وی نسبت به جو ناسالم انتخابات،  روزنامه دولت به بهانه گزارشی در سایت رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام موج تازه ای علیه وی آغاز کرد و رییس جمهور پیشین را متهم کرد که از گوشه نشینی و موثر نبودن در تصمیم گیری های حساس کشور خسته شده است.

ایران روزنامه دولت در برقراری تشابه بین محمود احمدی نژاد و ابوالحسن بنی صدر، ادعا کرده که هاشمی رفسنجانی در  سال های اول انقلاب هم از حاشیه نشینی خسته شده و برای از صحنه راندن اولین رییس جمهور علیه وی نامه هائی تدارک دیده است. جوانفکر مشاور رسانه ای رییس جمهور که گفته می شود بعد از دو هفته هنوز آثار خشونت ماموران در انداختن وی روی زمین و دستبند زدن به وی در محل کارش، در صورت وی  هویداست در یادداشتی در روزنامه دولت مستند به جمله ای در نامه علما به بینان گذار جمهوری اسلامی در هشدار نسبت به بنی صدر، ادعا کرده که صفت “جریان انحرافی ” را وی اول بار در سال 59 علیه رییس جمهور منتخب به کار برده است.

اشاره جوانفکر از آن رو اهمیت دارد که اصطلاح “جریان انحرافی” در سال های اخیر اول بار توسط آیت الله خامنه ای بیان شد. پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی  رفسنجانی هفته گذشته در اقدامی که به نظر مدیر روزنامه ایران “قابل تأمل” آمده  انتشار نامه جمعی از روحانیون و بزرگان اول  انقلاب را به ایت الله خمینی با تیتر «سکوت رهبری در قبال انحراف رئیس‌جمهور جایز نیست!» منعکس کرده که  در آن نوشته شده بود  «متأسفانه این خطر به طور جدی وجود دارد که انتخابات مجلس تحت تأثیر همین جو ناسالم منجر به انتخاب شدن افرادی‌که تسلیم رئیس‌جمهورند! بشود و از داشتن مجلسی مستقل و حافظ اسلام مقابل انحراف احتمالی مجریان محروم گردیم!»

روزنامه دولت به خبر این پست سایت هاشمی رفسنچانی افزوده با گشت و گذاری در فضای رسانه‌ای و با جست‌ و جویی اندک، مشاهده می‌شود که اولین و قدیمی‌ترین اشاره به واژگان موهوم «جریان انحرافی» به نامه هاشمی در سال 88 برمی‌گردد و پس از آن است که این واژه در ادبیات سیاسی رایج می‌شود .

این روزنامه بعد از آن نظر نماینده هوادار دولت مهدی کوچک‌زاده را منعکس کرده که گفته است  آنچه دغدغه مقام معظم رهبری بود و مطرح کردند که برخی بنا دارند صحنه انتخابات را با چالش امنیتی مواجه کنند، مقدماتش با این نوع تحرکات هاشمی رفسنجانی قابل فراهم شدن است.

حسین باستانی تحلیلگر مسائل سیاسی ایران در بی بی سی، در این باره اظهار نظر کرد که با نزدیک شدن انتخابات ظاهرا دستگاه تبلیغاتی دولت قصد دارد همان برنامه پیشین را به اجرا بگذارد و در تبلیغات خود وانمود کند که رقیبان دولت همه تحت تاثیر هاشمی رفسنجانی هستند.

 

 

علی‌اکبر جوانفکر که به طور موقت اجرای حکم زندان وی، با وساطت احمدی نژاد به تاخیر افتاده است در سرمقاله روزنامه ایران رفتار هاشمی رفسنجانی را سیاسی و قدرت گرایانه توصیف کرده و نوشته “آن روز که رهبر معظم انقلاب، وی را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند، هاشمی رفسنجانی آن را جایگاهی مناسب برای ایفای یک نقش اصلی و اساسی در متن نظام ندید و کوشید تا به مجلس راه پیدا کند. او برای پیشبرد منویاتش، کرسی ریاست مجلس را نشانه رفته بود لذا خود را نامزد نمایندگی مجلس از تهران کرد اما شمارش آرا نشان داد که مردم تهران به وی پشت کرده‌اند و او را برای نمایندگی مجلس قبول ندارند. با این همه او دست از سیاست ورزی برنداشت و از رهگذر انجام فعالیت‌های حزبی و سیاسی کوشید نقش خود را در فرایند تصمیم‌گیری‌ها برجسته سازد به گونه‌ای که توانست برخی از عوامل و همفکرانش را وارد دولت خاتمی کند و بر حوزه نفوذ و اقتدار خویش در مدیریت کشور نیز بیفزاید”.

به نظر حسین باستانی این دور تازه حمله به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به نزدیک شدن تاریخ برگزاری انتخابات مجلس مربوط است و با تلاش برخی از اصولگرایان برای کشاندن اصلاح طلبان معتدل به مبارزات انتخاباتی مربوط می شود.

اصلاح طلبان معتدل یا میانه رو می تواند صفتی برای حزب کارگزاران سازندگی یا حزب توسعه و اعتدال باشد که هر دو از اعضای دولت های هاشمی رفسنجانی و از همفکران وی تشکیل شده بود.

یک کارشناس دیگر مسائل ایران به روز گفت تلاشی که صورت می گیرد که برای تشویق اکثریت به حضور در انتخابات، اصلاح طلبان نیز وارد صحنه شوند دولت و هوادارانش را به شدت نگران کرده است چرا که آنان در تلاش ماه های گذشته خود برای جلب اصلاح طلبان ناموفق ماندند و اینک نگران هستند که اعتبار اصلاح طلبان وقتی با امکانات و حمایت بخش معتدل جناح راست همسو شود تلاش دولت را برای فتح مجلس اینده بی اثر کند.

جوانفکر در مقاله روزنامه ایران بدون اشاره به این که انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری برای اولین بار در تاریخ جمهوری به دور دوم کشید و در دور نخست ارای احمدی نژاد کمتر از هاشمی رفسنجانی بود، از “پیروزی قاطع احمدی‌نژاد بر هاشمی رفسنجانی” نوشته و اظهار نظر کرده که با آن انتخابات “یک شخصیت متدین و وفادار به ارزش‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی، مردمی، تحصیلکرده، امتحان پس داده و برخوردار از کارنامه‌های درخشان عملکردی بر کرسی ریاست جمهوری” نشست.

در بخش دیگری از مقاله جوانفکر ، به تشریح بحران دولت بر سر معاون اولی رحیم مشائی پرداخته و نوشته در آن ماجرا “بسیاری از مدعیان اصولگرایی که همواره در موضع مخالفت با هاشمی رفسنجانی قرار داشتند، دانسته یا ندانسته به ابزاری در خدمت اهداف تعریف شده هاشمی تبدیل شدند و به نوشتن دیکته‌ای پرداختند که او متن آن را قرائت می‌کرد. هوشمندی رئیس جمهور و ولایت‌پذیری قطعی مهندس مشایی، اهداف نهفته در پس این تلاش‌های برنامه‌ریزی شده را خنثی کرد و آنها از این طریق، راه به جایی نبردند و البته قابل کتمان نیست که توانستند در اذهان برخی افراد شبهه‌افکنی کنند،”

نکته دیگری که مشاور رسانه ای رییس دولت در مقاله علیه هاشمی مطرح کرده ماجرای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و برکناری وی است که در آن آمده “در آخرین روزهای فروردین ماه، رئیس جمهور استعفای آقای مصلحی را از سمت وزارت اطلاعات پذیرفت و او را به سمت مشاور اطلاعاتی خود منصوب کرد. رهبر طی یک نامه خصوصی، ضمن تبیین مصالح کشور، برخی ضرورت‌ها را به رئیس جمهور خاطرنشان کردند” اما به نوشته مدیر روزنامه ایران “عوامل هاشمی رفسنجانی با اطلاع از این امر بسرعت دست به کار شدند و چون به متن نامه دسترسی نداشتند، اهرم‌های در اختیار، بویژه شبکه رسانه‌ای تحت انقیاد خود را فعال کردند تا از موضع دفاع از ولایت، عرصه کار را بر رئیس جمهور تنگ کنند. هنوز هیچ حکمی از سوی رهبر معزز انقلاب در این زمینه صادر نشده بود که همین شبکه رسانه‌ای از حکم حکومتی مقام معظم رهبری به رئیس جمهور مبنی بر بازگشت آقای مصلحی به مصدر وزارت اطلاعات خبر دادند. آنها در شامگاه 28 فروردین ماه این خبر را منتشر کردند در حالی که حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب سه روز بعد یعنی در 31 فروردین ماه منتشر شد”

روزنامه دولت  مخالفت هائی را  که آیت الله خامنه ای با چند تصمیم  محمود احمدی نژاد  ابراز کرده، به حساب هاشمی رفسنجانی نوشته و ادعا کرده  انتشار نامه علما و بزرگان صدر انقلاب به ایت الله خمینی در سایت هاشمی رفسنجانی بدان قصد است که “ رفسنجانی با قرینه‌سازی و برقراری ارتباط به اصطلاح معنایی میان ماجرای بنی‌صدر با دولت احمدی‌نژاد، قصد دارد تا خود را فصل مشترک به اصطلاح روشنگری درباره جریان انحرافی ذیل نام دو رئیس جمهور و سرگرم انجام یک مأموریت دشوار معرفی کند. وی ضمن این قرینه‌سازی، به توجیه رفتار خود پرداخته و مدعی شده که تذکر ندادن را گناه و تذکر دادن را وظیفه تشخیص داده است!”.

در پاسخ به نوشته جوانفکر، علی عسگری در مقاله ای در شرق نوشته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و نخبگان دلسوز حامی ایشان، جریان‌های افراطی را به‌خوبی می‌شناسند و می‌دانند که آنان به جای پاسخگویی به مردم و رهایی از فضای نامطلوبی که خودشان بادست خودشان ساخته‌اند، نیاز به فرافکنی دارند. تبلیغات تخریبی و مسموم‌کننده آنان علیه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و دیگر دلسوزان امام و رهبری برای مظلوم‌نمایی و خلاصی از بحران خود ساخته گروه انحرافی است.”

این نماینده مجلس  در مقاله خود تاکید کرده “ به نظر می‌رسد قوه‌قضاییه به‌عنوان مدعی‌العموم همان‌طور که بعضی از چهره‌های مرتبط با این جریان در حوزه اقتصادی را دستگیر و تعقیب کرده لازم است در مورد دو ضلع دیگر سیاسی و رسانه‌ای جریان یاد شده اقدام عاجل را صورت دهد”.

همزمان با حملات جناح دولت به هاشمی، محسن هاشمی فرزند ارشد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یک بار دیگر خبر قرار گرفتن وی در صدر فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان را تکذیب کرده اما در محافل سیاسی تهران گفته می شود حضور فردی از خانواده هاشمی در انتخابات مجلس اینده قطعی است. در همین زمان فایزه هاشمی به نوشته سایت های خبری در مصاحبه ای تاکید کرده است که الگوی بهار عربی، جنبش اعتراضی سبز است.

از سوی دیگر انتشار خبری در سایت دانشجو مبنی بر این که احتمال دارد حصر خانکی میرحسین موسوی و مهدی کروبی پایان بگیرد، می تواند علت دیگری برای این دور حملات به هاشمی رفسنجانی به حساب آید. این خبر هنوز از سوی منبعی تائید نشده است .