پیام سال نو یهودی راهگشای مناسبات بهتر

نویسنده

» گزارش گاردین از فعالیت اینترنتی مسئولان ایرانی

با انتشار خبر توییت تبریک سال نو یهودی از ایران، این بحث عمومی در کشور در گرفت که آیا مسئولان می‌توانند برای فرستادن پیام‌های سیاسی از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند یا خیر.

در چند سال گذشته بسیاری از مسئولان ایرانی یا نمایندگان آنها در شبکه‌های اجتماعی برای خود صفحه باز کرده‌اند. اما از وقتی که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور جدید ایران، حسن روحانی و وزیر امورخارجه‌اش، محمد جواد ظریف هفته گذشه بدین وسیله سال نو یهودی را تبریک گفته‌اند، توجه به این جریان به سطح دیگری ارتقاء یافته است.

شنبه گذشته کارگروه بررسی فعالیت‌های ایرانی‌ها در اینترنت اعلام کرد تحقیق در مورد استفاده مسئولان از شبکه‌های اجتماعی را آغاز کرده است.

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر این کارگروه به خبرگزاری فارس گفت: “مسئولان ما به زودی محتوی صفحات برخی از وزرا در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنند. بعضی از مردم گفته‌اند که در برخی صفحات موارد مجرمانه دیده می‌شود و ما باید در این مورد تحقیق و نتیجه را اعلام کنیم.”

این کارگروه شامل مسئولان بسیاری است که تعداد زیادی از آنها را روحانی منصوب کرده است و احتمالا رسانه‌های اجتماعی را برای مسئولان کاملا بدون محدودیت نمی‌گذارد اما باب گفتگوی فراخ‌تری را در مورد کانال‌های ارتباطی جدید می‌گشاید.

تندروهای طرفدار سیاست‌های ضدآمریکایی و ضداسرائیلی ایران شیوه تعامل اینترنتی دولت جدید با بقیه جهان را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهند.

هفته گذشته در یک توییت کوتاه بین ظریف و دختر رهبر دموکرات کنگره آمریکا نانسی پلوسی، کاترین پلوسی نوشت: “سال جدید حتی شیرین‌تر خواهد شد اگر ایران به کتمان هولوکاست پایان دهد.” ظریف پاسخ داد: “ایران هرگز آن را کتمان نکرده است. کسی که تصور می رفت آنرا کتمان می‌کند دیگر رفته است.” اشاره او به رئیس‌جمهور پیشین محمود احمدی‌نژاد بوده است.

حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه فوق محافظه‌کار کیهان یکشنبه گذشته در سرمقاله‌ای نوشت: “با توجه به جایگاه ظریف به عنوان وزیر خارجه و دانش عمیق او از دیپلماسی، چیزی که در این توییت‌ها شاهد بودیم عجیب و نامنتظره بود.” وی همچنین گفته است که این توهین به احمدی‌نژاد بوده است.

با اینکه سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و میلیون‌ها سایت دیگر برای ایرانیان فیلتر است، ولی تقریبا تمام نامزدهای ریاست‌جمهوری از جمله سعید جلیلی در کمپین تبلیغاتی خود از رسانه‌های اجتماعی استفاده کردند.

روحانی پس از پیروزی در انتخابات گفت نیازی به مسدود کردن این وب سایت‌ها نیست و یکی از حامیان او، اکبر رفسنجانی نیز با کاهش محدودیت‌ها موافق بود.

تعداد فزاینده‌ای از مسئولان نیز همین را می‌گویند. یکشنبه گذشته، سایت فرارو با چندین نماینده مجلس که با دسترسی آزادتر به اینترنت موافق بودند مصاحبه کرد. کمال‌الدین پیرموذن نماینده مجلس گفت: “در هزاره سوم نیازی به فیلتر کردن سایت‌ها نیست؛ دورانی که عصر اطلاعات و ارتباط است.”

اسماعیل جلیلی نیز استفاده مسئولان از رسانه‌های اجتماعی را یک فرصت خواند و گفت: “ما باید به مردم اعتماد داشته باشیم و بگذاریم دسترسی بیشتری داشته باشند.”

یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی روحانی ترفیع وجهه ایران بود اما برخی از مسئولان هنوز به طور کامل با استفاده از ابزارهای مدرن ارتباط جمعی موافق نیستند.

مسئول رسانه‌ای روحانی محمدرضا صادق عنوان کرد که آقای روحانی حساب شخصی در توییتر ندارد و گفت: “این طبیعی است که بسیاری از هواداران در زمان انتخابات صفحاتی را باز کرده بودند و شاید تعدادی از آنها به کار خود هنوز ادامه داده باشند.”

مرضیه افخم، اولین سخنگوی زن وزارت خارجه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: “بارها از من پرسیده شده چه کسی این صفحه را می‌گرداند و جوابم این است که این صفحه شخصی من است. من پس از اینکه وزیر خارجه ما‌ آقای ظریف برای خود صفحه‌ای باز کردند آن را درست کردم.”

ظریف در فیس بوک بیش از 150 هزار لایک و 14 هزار دنبال‌کننده در توییتر دارد که اکثر آنها از هفته گذشته ایجاد شده است.

منبع: گاردین - 10 سپتامبر 2013