مقامات ایران از فعالیت های سپاه قدس باخبرند

نویسنده


به گفته یک مسؤول عالی رتبه نظامی امریکایی، یک واحد از زبدگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط با حزب الله، درحال حاضر نیروهای نفوذی عراقی را آموزش می دهد و از نظر مالی و تسلیحاتی تأمین می کند تا در کنار مأموریت های دیگر خود، به نیروهای عراقی و ائتلافی حمله کنند.

ژنرال کوین برگنر،سخنگوی ارتش امریکا در عراق، طی کنفرانسی در این مورد گفت: “نیروی قدس که برای سپاه پاسداران عملیات بین المللی انجام می دهد، همچنین در برنامه ریزی و اجرای عملیات تروریستی، آدم ربایی، اخاذی، آدم کشی های فرقه ای، قاچاق اسلحه و حملات دیگر علیه پلیس و ارتش عراق و همچنین نیروهای ائتلافی نقش دارد.”

او خاطرنشان کرد کادری های حزب الله لبنان از سال 2004 آموزش، دادن تجهیزات و تشکیل گروه های نفوذی عراقی را آغاز کرده اند و این اقدامات زیر نظر نیروی قدس و با اطلاع کامل مسؤولین عالی رتبه ایرانی انجام می شود. آموزش دهندگان حزب الله در آن واحد در سه اردوگاه آموزشی مستقر در ایران گروه هایی بین 20 تا 60 عراقی را تشکیل می دهند و سپس آنها را به صورت یگان های نفوذی به عراق اعزام می کنند.

ژنرال برگنر می گوید: “سرویس های اطلاعاتی ما خبر داده اند که مسؤولین عالی رتبه ایرانی از این فعالیت ها باخبرند.”

وی می افزاید که نیروهای نفوذی عراقی که طی سه سال اخیر بر اساس ساختارهای یگانی و تمامی اصول امنیتی تشکیل شده اند، در عملیات خود به صورت کاملاً خود مختار عمل می کنند.

این درحالی است که نیروی قدس برای آنها انواع تجهیزات نظامی را تأمین می کند: تیربار، راکت، مسلسل، خمپاره، مواد منفجره و همچنین سلاح های پیشرفته ای که قادرند از پوشش های زرهی نیز عبور کنند. نیروی قدس همچنین ماهانه نزدیک به 3 میلیون دلار برای هزینه عملیات این نیروهای نفوذی پرداخت می کند.

به عنوان مثال، “ازهار الدلیمی”، رییس سابق یکی از این یگان ها که توسط نیروهای ائتلاف در تاریخ 19 می کشته شد، فرمانده عملیات بمب گذاری 20 ژانویه علیه مرکز هماهنگی مشترک در کربلا بود که طی آن 5 سرباز امریکایی به قتل رسیدند.

ازهار الدلیمی با “علی موسی دقوق” و “قیس الخزعلی” کار می کرده. این دو نیز در سال 2007 توسط نیروهای امریکایی در عراق به اسارت گرفته شدند. دقوق در سال 1983 به حزب الله ملحق شد و مسؤولیت های متفاوتی را عهده دار شد، به ویژه در زمینه تأمین امنیت سید حسن نصرالله، دبیرکل این جنبش.

ژنرال برگنر در ادامه می افزاید: “در سال 2005، مسؤولین عالی رتبه حزب الله به دقوق دستور دادند که به ایران برود و برای تشکیل گروه های تندروی عراقی با نیروی القدس همکاری کند.” دقوق و الخزعلی در تاریخ 20 مارس در حالیکه اسناد جعلی، دستورالعمل های استفاده از سلاح های سبک و مسلسل و مدارکی که در آنها فنون و روش های حمله به نیروهای عراقی آورده شده بود در اختیار داشتند،بازداشت شدند. ژنرال برگنر تأیید می کند که الخزعلی از ژوئن 2006 مسؤولیت گروه های نفوذی عراقی را به عهده گرفته است.

در تاریخ 2 ژوئیه، شان مک کورماک، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد براساس این اطلاعات، به نگرانی هایی که از قبل درخصوص مداخلات منفی ایران در عراق وجود داشت افزوده شده است.

وی افزود: “ما متوجه شدیم که پاسداران انقلاب اسلامی با برخی از عوامل حزب الله قراردادهای فرعی بسته اند و این مسأله ما را بسیار نگران کرده.”

وی در ادامه افزود جدا از آنچه که مقامات ایرانی می گویند، حضور نیروهای امریکایی در عراق برای ایجاد ثبات است و به علاوه، ادامه حضور آنها در این کشور به دنبال دعوت دولت عراق انجام شده. وی گفت: “ما از دولت ایران می خواهیم که استراتژی خود را بازبینی کند.”

نیروی القدس در زمان جنگ ایران و عراق و به عنوان یگان ویژه سپاه پاسداران ایران تأسیس شد. این یگان مسؤولیت عملیات برون مرزی، از جمله عملیات تروریستی و تشکیل تروریست های بنیادگرای اسلامی در کل خاورمیانه را برعهده دارد.

ازطرف دیگر، حزب الله در سال 1982 توسط مذهبی های شیعه لبنانی که از ایدئولوژی انقلابی آیت الله خمینی تبعیت می کردند تأسیس شد. هدف آن در ابتدا تأسیس یک جمهوری اسلامی در لبنان بود. این جنبش به شکلی فعال از مقوله تروریسم علیه کشورهای غربی حمایت می کند و در خاورمیانه و دیگر مناطق نیز عملیات تروریستی بسیاری را برای اشخاص ثالث سازماندهی کرده است.

گزینه نظامی روی میز است

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا، روز جمعه اظهار داشت که ایران روز به روز خطرناک تر می شود و مجدداً تأیید کرد که در صورت تعلیق فعالیت های غنی سازی، هرگونه گزینه نظامی مردود خواهد بود.

به گفته او، روابط بین ایالات متحده و ایران “روز به روز مشکل تر و این کشور نیز روز به روز خطرناک تر می شود”. سپس خانم رایس دلایل رویکرد سخت گیرانه دولت امریکا نسبت به ایران را چنین برشمرد: “حمایت آن از تروریسم و به ویژه از حزب الله لبنان و حماس فلسطین، نفوذ و مداخلات آن در جنوب عراق که در آنجا به مسلح کردن شبه نظامیان می پردازد و نیروهای ما را تهدید می کند و در نهایت تلاش برای دستیابی به فنآوریی که می تواند به سلاح هسته ای منتهی شود”.

وی همچنین به سرکوب های دولت تهران علیه مردم ایران و حبس های مستبدانه چندین نفر که دارای تابعیت دوگانه ایرانی و امریکایی هستند اشاره کرد.

او در ادامه افزود: “پس می توان به سادگی نتیجه گرفت که ایران کشوری بسیار خطرناک با سیاست های بسیار خطرناک تر است. ما اکنون به کمک، حمایت و تلاش شدید جامعه بین الملل نیاز داریم تا به مسأله ایران رسیدگی کنیم.”

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فرضیه حمله نظامی به ایران هنوز مطرح است، با تکرار سخنان همیشگی دولت امریکا گفت: “رییس جمهور بوش هیچ گاه هیچ گزینه ای را مردود ندانسته، ولی مطمئناً گزینه دیپلماتیک را ترجیح می دهد.”

منبع: فرانس پرس، 6 ژوئیه 2007

مترجم: علی جواهری