تجارت صدهزارتومانی فروش کودک در تهران

نویسنده
نازنین کامدار

» صد یخچال برای ۲۰۰ هزار کارتن خواب

دو تن از مقامات شهری تهران در دو اظهار نظر جداگانه، آمارهایی درباره فقر ساکنان پایتخت ارائه کردند.

نخستین آماردرباره وضعیت فقر شهروندان تهرانی را رئیس سازمان نوسازی شهرداری ارائه کرد که بر اساس آن تنها در یکی از مناطق ۲۲ گانه تهران بیش از ۲۰۰ هزار کارتن خواب وجود دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عبادالله فتح‌الهی گفته است: “محله‌هایی مانند هرندی ، شوش ، دره فرحزاد و لاله‌زار به مراکز اقامت موقت معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده به طوری که بر اساس آمار ما ۲۰۰ هزار کارت خواب و بی خانمان در منطقه ۱۲ وجود دارد. از ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری می‌خواهیم تا فکری اساسی برای حل مشکلات لایه‌های پنهان ضد فرهنگی این مناطق و نیز مبارزه با مظاهر آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر تهران انجام دهد”.

او افزوده: “همیشه فرسودگی موضوعی عمرانی و ساختمانی نیست؛ بلکه گاهی فرسودگی انسانی را نیز شامل و به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌شود؛ در این نوع فرسودگی، مالکان قدیمی بافت، سکونتگاه را ترک می‌کنند. ساختمان‌های این مناطق نیز به مرور تخریب و بافت این محله ها به مکانی برای استفاده موقت برخی شهروندان بزه‌کار و آسیب‌دیده اجتماعی تبدیل می‌شود. این پدیده در تهران به صورت کارتن‌خوابی در محلات مختلف تهران دیده می‌شود. در بین این افراد از فارغ‌التحصیلان مقطع دکترا از دانشگاه‌های معتبر خارجی تا افراد بی‌سواد و بیکار و فاقد هر گونه شرایط مناسب اجتماعی دیده می شود”.

این آمار در حالی منتشر شده که پیش از این شهردار تهران ادعا کرده بود کارتن خواب های تهران در کل ۱۵ هزار نفر هستند.

وجود ۲۰۰ هزار کارتن خواب در حالی تنها در یکی از مناطق تهران به ثبت رسیده که شهرداری تهران گنجایش اسکان موقت تنها ۱۰ هزار نفر را در گرمخانه هایش را دارد و سرنوشت باقی این جمعیت در زمستان مشخص نیست.

آمار دیگر را فاطمه دانشور، عضو شورای شهر اعلام کرده و از تجارت ۱۰۰ هزار تومانی نوزادهای مبتلا به ویروس ایدز در تهران خبر داده است.

او گفته است: “متاسفانه گزارشات نشان می‌دهد خانم‌های کارتن خواب و زنان روسپی به هنگام زایمان در برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می‌فروشند. اکثر نوزادان متولد شده مبتلاء بهHIV هستند. خرید و فروش این بچه‌ها هم اکنون در اطراف چند بیمارستان انجام می‌شود که البته این نکته حائز اهمیت است که مسئولان بیمارستان هیچ تقصیری در این زمینه ندارند. علی رغم تماس مکرر مددکاران بیمارستان‌های مدنظر با سازمان بهزیستی،هیچ اتفاق مثبتی از سوی بهزیستی برای ورود به این موضوع و جلوگیری از فروش نوزادان انجام نمی‌شود. نوزادانی که توسط مادران معتاد و کارتن خواب متولد می‌شوند توسط باندهای مختلف اعم از متکدیان خریداری می‌شود که به دلیل بیماریهای بسیار این کودکان و عدم نگهداری صحیح این بچه‌ها هم عمر زیادی ندارند”.

او اضافه کرده: “سخت گیری‌های این سازمان باعث به وجود آمدن خرید و فروش کودکان شده است که امیدواریم در سیاست‌‌هایشان تجدید نظر کنند به طوری که هم اکنون در شهر روزانه یک کودک به فروش می رسد”.

گفتنی آنکه در برابر این حجم از کارتن خوابی و معضلات وابسته به آن، شهرداری تهران وعده داده که با کمک یک خیریه تحت نام “پایان کارتن خوابی”، قصد نصب ۱۰۰ کمد لباس و یخچال برای آنها در نقاط مختلف شهر را دارد.