جنگ بر سر هزینه سه میلیاردی حمله به ایران

نویسنده

» گزارش گاردین و رویترز از چالش لفظی المرت و نتانیاهو

ایهود المرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی آن کشور را متهم به اتلاف نزدیک به سه میلیارد دلار برای جنگ با ایران کرده، جنگی که هرگز رخ نداد، او همچنین بر جدیت نتانیاهو برای تدارک حمله به ایران، در دو سال اخیر تاکید کرده است.

تهییج افکارعمومی علیه نتانیاهو، کسی که انتظار می رود اواخر این ماه  بار دیگر به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شود، با انتقاد های جانانه نخست وزیر پیشین ادامه یافته است، این حملات پس از آن مطرح می شود که یوال دیسکین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات داخلی، شین بت، نتانیاهو را متهم به هدر دادن پول بر سر “ماجراجویی عجولانه” کرد “که هیچ وقت عملی نشد و هرگز نیز عملی نخواهد شد.”

حملات المرت پس از آن مطرح می شود که نتانیاهو بار دیگر وعده داد اگر او مجددا انتخاب شود، موضوع ایران را در صدر برنامه های دولت خود قرار خواهد داد.

المرت که با کانال دو تلویزیون اسرائیل مصاحبه می کرد گفته است: “در دو سال گذشته، 11 میلیارد شکِل ( 2.9 میلیارد دلار) خرج عملیاتی شده که اجرا نشد و عملی نیز نخواهد شد. این ارقام فراتر از بودجه (نظامی) چندین سال است. گفته بودیم که سال 2012 سال سرنوشت سازی است، آن ها کوشش کردند تمام دنیا را بترسانند، اما در آخر هیچ کاری انجام نشد.”

المرت همچنین از مواضع دیسکین که گفته بود نتانیاهو و ایهود باراک وزیر دفاع، هنگام دود کردن سیگار و نوشیدن الکل بر سر حمله به ایران بحث می کردند پشتیبانی کرد. “ من هم این حرف ها را شنیده ام؟ بله. آیا دیسکین باید در این مورد حرف می زد ؟ خوشحالم که او جزئیات اصلی را فاش نکرد، اما وقتی کار به اینجا می رسد، وظیفه او است که با صدای بلند درباره اش صحبت کند.”

المرت ادامه داده است: “اگر مردی مانند دیسکین، که در تمام سال هایی که خدمت می کرده، ادم محترمی بوده است، به این نتیجه برسد که افکار عمومی اسرائیل باید بدانند زمانی که برای سرنوشت شان تصمیم گیری می کنند، چه اتفاقاتی می افتد، حیاتی است که این کار را انجام دهد.”

با این حال روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو اتهامات مبنی بر هدر دادن میلیاردها دلار پول برای جنگی که هرگز به وقوع نپیوسته را رد کرد.

نتانیاهو که رهبری حزب دست راستی لیکود را عهده دار است اواسط سال 2013 را موقع عبور ایران از “خط قرمز” برنامه غنی سازی اورانیوم عنوان کرده است.

نتانیاهو در پاسخ به سوال رادیو ارتش پیرامون مواضع المرت گفته است: “اظهارات او عجیب و غیر مسئولانه است. من مبلغ هزینه های دفاعی مان را بازگو نمی کنم.” او افزود: “می خواهم بگویم ما قابلیت های دفاعی و تهاجمی خود را به منظور مواجهه با تهدیدات دور و نزدیک گسترش داده ایم و فکر می کنم این سرمایه گذاری مهمی برای دولت اسرائیل است.”

او تکرار کرد اسرائیل باید هر چه در توان دارد برای دور نگه داشتن ایران از رسیدن به سلاح اتمی انجام دهد، هدفی که به گقته وی “وظیفه درجه اول” دولت وی در صورت انتخاب مجدد او به عنوان نخست وزیر است.

منبع : گاردین، رویترز