بازجویم می گفت خونتان مباح است

نویسنده

» اظهارات یک زندانی تازه آزاد شده:

یکی از کسانی که به تازگی از زندان اوین آزاد شده،در مصاحبه با روز از شرایط  زندان و بازجویی ها گفته است. وی که به دلایل امنیتی نامش در مصاحبه نیامده،می گوید: بازجو دائم می گفت شما ضدانقلاب هستید و خونتان مباح است. آنقدر نگهتان می داریم که به التماس بگویید می خواهید اعتراف کنید. این مصاحبه در پی می آید.

به گفته این زندانی تازه آزاد شده “طی هفته اول بازجویی بیشتر حول محور مسائل شخصی” وی بوده وبازجویان تلاش کرده اند با یافتن نقطه ضعف در روابط شخصی اش،او را وادار به پذیرفتن اتهامات سیاسی مانند برنامه ریزی اغتشاشات و دستورگرفتن از اصلاح طلبان برجسته برای ایجادناآرامی متهم کنند.

او می گوید از یک زندانبان شنیده است که همه اصلاح طلبان را تحت فشارهای مشابهی گذاشته و مسائل شخصی آنها وخانواده شان را پیش کشیده اند؛ به گونه ای که قرائن  نشان می دهد اصلاح طلبان را سالها زیر نظر داشته اند.  به گفته او “برخی از این افراد را تهدید کرده اند که اگر با آنها همکاری نکنند جزییات تحقیق سالهای گذشته شان را منتشر می کنند.”

او می افزاید: “مسوولیت بازجویی های به عمل آمده در بند ۲۰۹ به عهده سپاه پاسداران است و عملا مسوولان سازمان زندان ها هیچ نظارتی بر عملکرد بازجویان ندارند”.

او ادامه می دهد: “طی دوهفته اول بازجویی مدام دنبال این بودند که یک فساداخلاقی درمورد من پیدا کنند. آنها همه عکس های کامپیوترم را چاپ کرده بودند و از من می خواستند در مورد روابطم با تک تک   افراد توضیح دهم. وقتی با مقاومت من برای توضیح درمورد مسائل شخصی مواجه شدند بارها مورد ضرب وشتم قرارگرفتم وتهدید شدم که به قرارگاهی خارج از اوین منتقل خواهم شد. حتی یک بار مراداخل یک ون کردند که به این قرارگاه برویم؛جایی که می گفتند آنجا به حرفت می آوریم. حدود نیم ساعت دور زندان و خیابان های اطراف می چرخیدیم اما دوباره بازگشتیم. بازجو دائم می گفت شما ضدانقلاب هستید و خونتان مباح است و آنقدر نگهتان می داریم تا به ما التماس کنید که می خواهید اعتراف کنید. او از چنان کلمات کثیفی درمورد من و یا سایر اصلاح طلبان استفاده می کرد که به عمرم هم نشنیده ام.  آنها حتی در یک مورد به خواهرم اشاره کردند وگفتند می دانند دوست پسر دارد و شروع کردند به فحاشی. حرف هایی زدند که از شرم به گریه افتادم.”

این زندانی آزادشده در ادامه می گوید: “محور همه بازجویی ها نوشتن برضد سران اصلاح طلبان بود واعتراف به اینکه آنها درطراحی ومهندسی اغتشاشات بعد از انتخابات دست داشته اند ومدتها پیش از آن به طراحی اعتراضات پرداخته بودند. در یک نوبت بازجو روزنامه جوان را برای ما آورد و گفت که ما حتی ازابطحی هم اعتراف گرفتیم. بازجویم به شوخی گفت تو هم اعتراف کن فردا می دهیم روزنامه ها چاپ کنند ومعروف می شوی. بارها بازجو گفت موسوی وکروبی را هم همین جا دراز کش می کنیم تا دیگر هوس بردن مردم به خیابان را نکنند. بعد اعترافات چندین نفر را آوردند که من بخوانم تا ببینم که چطور همه اعتراف کرده اند. جالب این بود که ادبیات اعترافات و اسامی که درآنها به کار رفته بود کاملا شبیه هم بود. بالاخره دریک نقطه ای که فشار روحی وروانی روی من زیاد شده بود، قبول کردم مطالبی راکه آنها می خواهند بنویسم. مثل خیلی از زندانیان دیگر، همه توجه ما به این بود که به یک نحوی از زندان بیرون بیاییم چرا که بازجوها آنقدر وحشیانه رفتار می کردند که بعضی مواقع فکر می کردم طرف کنترلش را از دست داده و ممکن است در این شرایط دست به هر کاری بزند.”

او با اشاره به وضعیت زندانبانان گفت: “ تنها افرادی که در زندان غالبا رفتار انسانی دارند زندانبان زندان اوین هستند. آنها بعضی وقتها علیرغم دشواری های موجود می گفتند که مثلا امروز تجمع است ویا اینکه دیشب از صدای الله واکبر همسایه ها خوابشان نبرده تا به این وسیله به زندانیانی که در ایزوله کامل اطلاعاتی بودند خبرهایی بدهند. یک بار یک زندانبان در ساعاتی که مسوولین اطلاعاتی وسپاهی در بند حضور نداشتند و او برای سرکشی آمده بود گفت من خیلی شرمنده ام اما ناراحت نباش به زودی آزاد می شوی.”

اظهارات این زندانی در شرایطی مطرح می شود که رییس دفتر سیاسی سپاه طی روزهای گذشته با گفتن مطالبی از جمله اینکه  به متن اعترافات اجباری افراد داخل زندان دسترسی دارد از نقش سپاه در این ماجراها پرده برداشته بود.