ساختمان بنیاد علوی در نیویورک، ضبط می شود

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال درباره حکم یک دادگاه

یک برج تجاری که بطور مخفیانه به بانک ایرانی تبدیل شده بود، به دلیل نقض قوانین تحریم های آمریکا، مصادره شد.

کاترین فورست، قاضی منطقه ای ایالات متحده، حکم پرونده این برج واقع در منهتن نیویورک که از سال ۲۰۰۸ توسط دولت آمریکا به دادگاه فرستاده شده بود را صادر کرد.

دولت آمریکا می گوید که شریک بنیاد علوی در این برج ۳۶ طبقه، شرکت صوری است که با بانک ملی ایران همکاری می کند. آمریکا معتقد است که دولت ایران به گروه های تروریستی بین المللی کمک مالی می کند. ایران بارها این اتهام را تکذیب کرده است.

قاضی قبول کرده است که بنیاد علوی و بانک ملی برای پولشویی ونقض قوانین از شرکت آسا استفاده کرده اند.

قاضی می گوید که شواهد ثابت می کند که شرکت آسا تحت کنترل بانک ملی است و بانک ملی متعلق به دولت ایران است.

قاضی استدلال وکلای بنیاد علوی مبنی بر اینکه این ساختمان از سال ۱۹۹۵ به بعد - یعنی از زمانی که تحریم های ایالات متحده  اجرایی  شده - تحت  اختیار ایران نبوده است را قبول نکرد. وی گفت که بسیاری از اعضای هیئت امنای بنیاد علوی در سال ۱۹۸۹ در شکل گیری شرکت آسا نقش داشتند و بعد از سال ۱۹۹۵ نیز در مقام خود ابقا شده اند.

فارست، که به درخواست دادستان های ایالات متحده تصمیم گیری در مورد این پرونده را جلوتر از محاکمه انجام داده ، گفته بود: “چیزی برای بررسی وجود ندارد.”

قاضی در مورد تاریخچه  این ساختمان می گوید: “این ساختمان دردهۀ  ۱۹۷۰ توسط بنیادی که از سوی شاه ایران راه اندازی شده بود ساخته شده است.” وی می گوید که ارزش این ساختمان در سال ۱۹۸۹، ۸۳ میلیارد دلار برآورد شده است. این آسمان خراش که در خیابان پنجم منهتن واقع شده است، شرکت آسا برای فرار از پرداخت مالیات تشکیل شد و با ۴۴ میلیون دلار یکی از خرده سهامداران این ساختمان محسوب می شود.

قاضی دادگاه می گوید: “بنیاد علوی،  در آمد حاصله از کرایه دفاتر موجود در این آسمانخراش را به بانک ملی ارسال کرده است.”

(بنیاد علوی جانشین بنیاد پهلوی است که متعلق به خانواده سلطنتی ایران بود و بعد از انقلاب ۱۹۷۹ اموالش مصادره شد و عنوانش به بنیاد علوی تغییر یافت. ساختمان این بنیاد در منهتن از جمله دارایی هایی بود که منتقل شد).

وال استریت ژورنال، 16 سپتامبر