روسپی انگلیسی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

بیچاره این موریس مترلینگ و استفن هاوکینگ و الکسیس کارل و دکتر حسابی و حسین پناهی عمری فکر کردند ببینند مغز آدم چطوری کار می کند. یعنی این لایه خاکستری که هرکول پوارو از صبح تا شب از آن استفاده بهینه می کرد، کلا در مغز آدم چه می کند. البته واقعا مثل اینکه مال بعضی ها لایه خاکستری در اثر هضم رابع تبدیل به لایه قهوه ای شده، وگرنه چطوری می شود که این برادر مصلحی وزیر اطلاعات دوره احمدی نژاد که در جریان تزریق بوتاکس به صورت زیبای شهر ما برکنار شده بود و رهبری او را دوباره چسباند سر جای قبلی، گفته : « در سال 88 به این نتیجه رسیدیم که یک زن فاحشه ایرانی در اروپا پول سنگینی از انگلیس گرفته و 500 نفر از اراذل و اوباش را به خیابان آورده است.»

حالا فرض کنید ما دانشمندان بزرگ داریم سعی می کنیم بفهمیم که این وزیر اطلاعات چطوری این اطلاعات را به دست آورده؟ اصلا چطوری چنین اندیشه سترگی به مغزش، یا هر چیزی که توی آن جمجمعه احتمالا وجود دارد، رسیده؟

احتمال اول: آقای مصلحی هفته قبل تصادفا در مطب روانکاو منتظر بوده، یکهو کتابی درباره کودتا علیه مصدق خوانده که در آنجا نوشته بوده که « کرمیت روزولت در 28 مرداد سال 1332 در عملیات چکمه از سی آی ا چند میلیون دلار پول گرفته و آن را به 500 نفر از اراذل و اوباش و فواحش تهران از جمله ملکه اعتضادی و سکینه قاسمی یعنی همان پری بلنده داده تا آنها به سرکردگی شعبان بی مخ به نفع شاه تظاهرات کنند و دولت مصدق سقوط کرد.» بعد نیم ساعت به فکر فرو رفته و با نبوغ بی حد و حصرش داستان را بازسازی کرده. به فکرش رسیده که به جای آمریکا از انگلیس استفاده کند، بعد هم فکر کرده که همان پانصد نفر که در کودتای 28 مرداد بودند، کافی است، بیخودی زیادش نکنیم خرج بالا نرود. لامروت حتی به فکرش هم نرسیده به جای آن 500 نفر بگوید 400 نفر یا 600 نفر. یعنی آی کیو در همان حد دمپایی لاانگشتی. بعد هم یادش رفته که فاحشه ایرانی در اروپا که نمی تواند عملیات براندازی بکند. ممکن است فاحشه چون پول ندارد، یک میلیون تومان بگیرد و به نفع کسی به خیابان بیاید، ولی فاحشه ای که از دولت انگلیس برای 500 نفر احتمالا 500 هزار دلار بگیرد که دیگر فاحشه نیست. لااقل می گفت یک مامور عملیاتی پول گرفته داده به پانصد تا فاحشه در تهران، نه اینکه یک فاحشه پول گرفته داده به اراذل و اوباش تهران. از این گذشته، فرض کن 500 نفر اراذل و اوباش بودند، آن سه میلیون نفر دیگر چی؟ حداقل گنجشک تنگنای حوادثی را که برایش اتفاق می افتد در نظر می گیرد بعد چاه می کند که منار بدزدد، از این گذشته، تو که می خواهی منار را مصرف کنی، برای چی چاه می کنی؟

احتمال دوم: یعنی شما فکر می کنید آدمی مثل مصلحی ممکن است به چند تا احتمال فکر کند؟ اگر می خواست این کار را بکند که دیگر وزیر اطلاعات احمدی نژاد نمی شد. احتمال دیگری وجود ندارد، بیخودی خودتان را خسته نکنید. شتر مرد، حاجی خلاص.