دستگیری محافظ میرحسین موسوی

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

دستگیری حاج احمد یزدانفر، سر تیم محافظان میر حسین موسوی، بازداشت محسن آرمین و مسعود حیدری و تهدید خانواده جعفر پناهی به بازداشت، از مهم ترین خبرهای دو روز گذشته بوده است.

به گزارش ندای سبز آزادی، در پی دستگیری حاج احمد یزدانفر، مهندس موسوی از همه افرادی که در دفترش مشغول به کار بوده اندخواسته است تا اطلاع ثانوی به محل کار خود مراجعه نکنند.براساس اخبار رسیده مهندس موسوی پیش بینی کرده که در حداقل ترین برخورد، حاکمیت قصد دارد برای وی حصر خانگی ایجاد کند.

همزمان جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن نحوه اعدام  5 فعال سیاسی واطلاع رسانی ناقصی که در باره این اعدام ها و رفتاری که با خانواده های داغدار آنها صورت گرفته، نگرانی خود را بابت سرنوشت زندانیان شان اعلام کردند و از قوه قضائیه خواستند عدالت و شفافیت و عدم کتمان حقیقت را در برخورد با مسائل از خود شروع کند.

خانواده های زندانیان سیاسی نوشته اند: “ما مدتها براین باور بودیم که قوه قضائیه محل رجوع مظلومان و داد ستاننده از ظالمین است  اما رفته رفته از این قوه قضائیه ناامید شدیم و تنها امید به خدا داریم.”

براساس این بیانیه، “افق روشنی از چگونگی برخورد حاکمیت با زندانیان سیاسی دیده نمی شود. بسیاری از آنها را با احکام سنگین در زندان نگه داشته اند. برخی را به بهانه هایی که هنوز برای ما روشن نیست به زندان های مخوف و هولناکی چون رجایی شهر فرستاده اند.”

خانواده های زندانیان سیاسی سپس خطاب به دادستان تهران که  اخیرا گفته بدترین گناهان کتمان حقیقت است نوشته اند: “ما هم یک سال است که می گوئیم چرا حقیقت را کتمان می کنید.بیائید شفافیت را در همه رفتارهایتان نشان دهید. آیا این شفافیت و عدم کتمان حقیقت نباید برای حاکمان و صاحبان قدرت مورد توجه قرار گیرد؟ یک شهروند عادی، یک زن خانه دار، یک روزنامه نگار، یک دانشجو و یک فعال حزبی چه چیزی را برای کتمان داشته که حتی پس از ماه ها بازجویی طاقت فرسا، بر کسی معلوم نشده است ؟ آیا شفافیت و عدم کتمان حقیقت برای آنها در اولویت است یا برای صاحبان قدرت؟”

 

تهدید خانواده جعفر پناهی

حضور ماموران امنیتی در منزل جعفر پناهی و تهدید خانواده این کارگردان معروف ایرانی در حالی صورت گرفته است که هنرمندان و سینماگران کشور در قبال بازداشت این هنرمند برجسته و تهدیدات روزافزون خانواده او سکوت اختیار کرده اند.

روز یکشنبه 6 مامور مرد به اتفاق دو مامور زن وارد منزل جعفر پناهی شده و ضمن تفتیش منزل، از همسر و دو فرزند این کارگردان سینما بازجویی کرده اند. به گزارش “روز” ماموران امنیتی از خانواده جعفر پناهی پرسیده اند که “با چه خبرنگاران و رسانه هایی مصاحبه کرده اید و چه حرف هایی زده اید”.

آنها سپس حکم بازداشت اعضای خانواده جعفر پناهی را نشان داده و تهدید کرده اند که در صورت هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی، بازداشت خواهند شد.

سایت کلمه نیز گزارش داده است که ماموران امنیتی از ساعت 9 صبح تا یک ظهر در منزل آقای پناهی بوده اند؛ هدف از این برخوردها، ترساندن خانواده جعفر پناهی و ایجاد رعب و وحشت است تا آنها از هر گونه اطلاع رسانی در باره آقای پناهی پرهیز کنند.

جعفر پناهی در بند ۲۰۹ زندان اوین در حالی زندانی است که حکم بازداشت او طی روزهای گذشته، به مدت دو ماه دیگر تمدید شده است.

این هنرمند سرشناس ایرانی با عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی در یک سلول نگهداری می شود. قرار بازداشت آقای بهاور نیز تا دو ماه دیگر تمدید شده است.

 

بازداشت دو فعال

محسن آرمین، عضو و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب و مسعود حیدری، مدیر عامل سابق خبرگزاری ایلنا روز یک شنبه بازداشت شدند.

دادستان تهران  بازداشت محسن آرمین را به علت “ارتکاب جرایم امنیتی” عنوان کرده اما توضیح نداده است که منظور از این جرایم امنیتی چیست؟

پیش از این نیز دوبار، یکبار بعد از انتخابات و یک‌بار بعد از حوادث عاشورا، ماموران برای بازداشت محسن آرمین به منزل وی مراجعه کرده بودند که در آن مقاطع وی در منزل حضور نداشته است.

مسعود حیدری نیز در حالی بازداشت شده است که به گفته وکیلش، رای دادگاه تجدید نظر به او و موکلش ابلاغ نشده بود.

وب سایت پارلمان نیوز گزارش داده است که مسعود حیدری که پیش از این به دلیل شکایت وزارت کار و وزارت علوم در مورد مسائل کارگری و دانشجویان ستاره‌دار به ۹۱ روز حبس و یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان جزای نقدی محکوم شده بود به این حکم اعتراض کرده بود اما حکم دادگاه بدوی تائید شد و این حکم امروز در دادسرای کارکنان دولت به او ابلاغ شد واین فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب بلافاصله به کلانتری بازار معرفی و روانه زندان شد.

محمد شریف، وکیل آقای حیدری در این زمینه توضیح داده است که رای دادگاه بدوی در چهارم خرداد سال 87 صادر شده است و در پی آن حکم، دیروز مطلع شدم که حیدری را بازداشت کرده‌اند ولی در مورد اجرای آن اطلاع قبلی داده نشده بود و هنوز هم نتوانسته‌ام با وی صحبت کنم.

 

صدور 4 حکم

احکام دادگاه بدوی 4 فعال سیاسی و مطبوعاتی اعلام شد و محمد داوری و مهدی محمودیان به 5 سال حبس تعزیری محکوم شدند. شادی صدر به 6 سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق و محبوبه عباسقلی زاده نیز به 2 سال و 6 ماه حبس تعزیری و 30 ضربه شلاق محکوم شده اند.

محمد داوری، سردبیر سحام نیوز، ارگان رسمی حزب اعتماد ملی و مهدی محمودیان، روزنامه نگار عضو جبهه مشارکت است که هر دو به اتهام تبانی علیه نظام به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

حکم این دو فعال رسانه ای در غیاب وکلایشان به آنها ابلاغ شده است.

محمد مصطفایی، وکیل شادی صدر و محبوبه عباسقلی زاده نیز از برگزاری دادگاه موکلانش در 18 اردیبهشت خبر داده و اتهامات آنها را “اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی، اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر مامورین” ذکر کرده است.

به گفته این وکیل دادگستری، شادی صدر به 5 سال حبس تعزیری به جهت اقدام علیه امنیت کشور و یکسال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق به جهت اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر ماموران دولت محکوم شده است و محبوبه عباسقلی زاده هم به جهت اقدام علیه امنیت کشور به ۲ سال حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعزیری و تحمل ۳۰ ضربه شلاق جهت اخلال در نظم عمومی محکوم شده است.

آقای مصطفایی توضیح داده است: “دستگیری ۳۳ نفر از فعالان زن در روز ۱۳ اسفند سال ۸۵ علت صدور این احکام بوده است. البته برخی از این افراد تبرئه شده و برخی دیگر نیز احکام تعلیقی داشته‌اند، ولی احکام صادره برای صدر و عباسقلی‌زاده از سنگین‌ترین احکام بوده است.”

 

وضعیت وخیم محسن دانش پور مقدم

محسن دانش پور مقدم یکی از بازداشت شدگان بعد از انتخابات که حکم اعدام او و پسرش، احمد دانش پور مقدم از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده، وضعیت وخیمی دارد.

یکی از زندانیانی که تازه آزاد شده و با این پدر و پسر در یک بند زندانی بوده به سایت زندانیان سبز گفته است که آقای دانش پور ۷۰ سال سن دارد و به شدت از درد پا رنج میبرد به طوریکه حتی نمی تواند مثل بقیه زندانیان دستشویی برود وداروهایی می خورد که بر اثر آنها همه چیز را فراموش می کرد.

به گفته این زندانی تازه آزاد شده، آقای دانش پور روز عاشورا با همسرش، ترک موتور به یک سوپر مارکت رفته و بعد از خرید به منزلش در خیابان جمهوری حوالی انقلاب بر گشته بود وهیچ کدام از آنها به تظاهرات نرفته اند و از نظر جسمی توان این کار را ندارند.

او به نقل از آقای دانش پور به زندانیان سبز گفته است: “در منزل بودیم که ماموران آمدند. من بارها به پسرم گفته بودم که وقتی ماهواره می بینی هر شبکه ای که نگاه میکنی بعد از اتمام به شبکه اصلی برگردان اما او گوش نمی کرد تا اینکه آن شب آنها آمدند و بعد از روشن کردن ماهواره؛ شبکه مجاهد آمد و دردسر شروع شد…”

آقای دانش پور که دهه ۶۰ زندان بوده از خاطراتش با لاجوردی و از توبه اش سخن گفته و تاکید کرده است که هیچ ارتباطی با مجاهدین خلق ندارد و از همسر پیر و ناتوانش گفته که آلزایمر دارد.

یکی از فرزندان آقای دانش پور در عراق به سر می برد و همین مبنای اتهام او و اعضای خانواده اش شده است. همسرش، مطهره بهرامی که در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود در دادگاه تجدید نظر به جبس محکوم شده اما حکم محسن و احمد دانش پور مقدم قطعی شده است.

دادستان تهران روز شنبه از تقاضای عفو از سوی این پدر و پسر خبر داده بود.