حمله به سفارت بریتانیا غلط بود

نویسنده

» گزارش گاردین از اظهارات رهبر ایران

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در نهایت رای خود را در مورد وقایع یک سال پیش که منجر به حمله به سفارت بریتانیا در تهران شد، بیان کرده و گفته “درست نبوده است” که به سفارت حمله شود. این واقعه منجر به قطع روابط میان ایران و بریتانیا شد.

به گزارش وب سایت دیگربان به نقل از وب سایت بازتاب امروز، رهبر ایران گفته است: “در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث [بریتانیا]، احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان [به داخل سفارتخانه] درست نبود.”

رهبر ایران، که حرف آخر را در مسائل ایران می زند، این سخنان را در جمع دانشجویان در روز دوشنبه بیان کرده است. این خبرسپس در تویتر دفتر رهبری تائید شد. وی گفت این حمله به نفع دشمن بود.

این اظهارات یک ماه بعد از آن بیان می شود که چهار تن از فرماندهان شبه نظامیان بسیج که در حمله به سفارت بریتانیا در تهران شرکت داشتند از کار برکنار شدند. گفته شده است که این عده رهبری جمعیتی را که به تخریب و غارت سفارتخانه و مجموعه مسکونی در باغ قلهک در ماه نوامبر گذشته پرداختند، بر عهده داشتند.

بریتانیا در پاسخ به این حمله دیپلمات های خود را از تهران فراخواند و سفارتخانه ایران در لندن را تعطیل و دیپلمات های ایرانی را اخراج کرد.

این اولین بار است که خامنه ای مخالفت خود را با این اقدام بیان کرده است. وزارت خارجه ایران از این حرکت ناراضی بوده است.

در فقدان روابط میان دو کشور، سفارت عمان در لندن به عنوان حافظ منافع ایران در بریتانیا عمل می کند در حالیکه سوئد حافظ منافع بریتانیا در ایران است.

Bottom of Form

منبع:  گاردین – 8 اوت