بی‌اعتمادی چاشنی مذاکرات شد

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز از ادامه بحران هسته ای

به گفته حکومت تهران، “بازگشت اتوماتیک” به تحریم ها که در توافق پیش بینی شده، نشان از عدم اطمینان دارد.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ایرانی، روز شنبه طی اظهاراتی غیرمعمول گفت که دیگر اعتمادی میان تهران و قدرت های جهانی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.

با این حال، آقای عراقچی، که همچنین معاونت وزارت خارجه ایران را برعهده دارد، با اشاره به تناقضی که در این مذاکرات وجود دارد گفت که ایران و غرب علی رغم این بدگمانی ها، درحال نزدیک شدن به یک توافق نهایی [قبل از پایان ماه ژوئن] بودند.

براساس گفته های آقای عراقچی که از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، وی در زمان ترک وین پس از مذاکرات گفت: “اساس کار ما برپایه بدگمانی استوار شده و این واقعیت امر است”.

نمایندگان ایران و گروه شش کشور که از نزدیک به دو سال پیش تاکنون درحال مذاکره هستند، از روز پنج شنبه در وین گردهم آمده اند.

او گفت: “ما به طرف مقابل اطمینان نداریم و البته آنها نیز به ما اطمینان ندارند. سیستم بازگشت اتوماتیک به تدابیر اتخاذ شده قبل از توافق که در صورت نقض تعهدات اجرا خواهد شد، هم برای ایران و هم برای ایالات متحده رویکردی مناسب است.”

او خاطرنشان کرد: “اگر در برهه ای از زمان یکی از دو طرف تشخیص دهد که طرف دیگر بر تعهدات خود پایبند نبوده، می تواند به صورت خودکار به تدابیر قبل از توافق بازگردد و آنها را به مرحله اجرا بگذارد.”

او گفت: “ما به گونه ای عمل کرده ایم که بتوانیم به وضعیت سابق بازگردیم و طبیعتاً طرف دیگر نیز همین کار را نسبت به تحریم‌ها انجام خواهد داد.”

یکی از موضوعات مورد بحث روند لغو تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران است. تهران خواستار لغو فوری آنهاست، ولی کشورهای غربی قصد دارند این تحریم ها را به تدریج و برمبنای روند اجرای توافق ازسوی تهران لغو کنند و در صورت لزوم بار دیگر آنها را به حالت سابق بازگردانند.

آقای عراقچی که در مذاکرات اتمی جایگاه مهمی دارد همچنین گفت که متن توافق نهایی دارای ۲۰ صفحه است که ۵ ضمیمه نیز همراه آن است. این ضمایم درمجموع ۴۰ تا ۵۰ صفحه دارند.

او در ادامه افزود: “هر کلمه ای در آن می تواند موضوع یک مباحثه و گاهی مناقشه باشد. اختلاف نظرهایی وجود دارد، ولی کار به آرامی درحال پیشروی است.”

یکی از ضمایم مربوط به لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران است و بقیه ضمایم به موضوعاتی مانند محدودیت های فنی برنامه اتمی، تحقیقات مجاز، و تشکیل یک “کمیته مشترک” مسؤول در نظارت بر مفاد توافق مربوط می شود.

آخرین ضمیمه نیز دربرگیرنده گاهشمار اجرای مفاد توافق است که قرار است طی ۱۰ سال انجام شود.

قدرت های جهانی همواره نسبت به خواست ایران برای دستیابی به سلاح اتمی مظنون بوده اند و ایران نیز بارها این مسأله را تکذیب کرده و همچنان بر حق خود دایر بر بهره برداری از یک برنامه هسته ای تماماً صلح آمیز تأکید می ورزد.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۴ ژوئن ۲۰۱۵