راه حل برقراری امنیت، بازهم اعدام

نویسنده
نازنین کامدار

» تحریم ها عامل افزایش جرم و جنایت در ایران

در حالی که کالاها و مایحتاج زندگی در ایران همچنان به شکل روزانه افزایش می یابد، تبعات اجتماعی این وضعیت منجر به گسترش چشمگیر جرم و جنایت در شهرهای بزرگ ایران شده است.

گزارش رسانه های مستقل نشان می دهد گرانی بی سابقه و تورم مهارناپذیر طی هفته های اخیر از طریق افزایش میزان دزدی و سرقت مردم از مردم و نیز زورگیری خود را به شکلی بروز داده که فرمانده پلیس ایران نیز به تشدید جرم و جنایت در کشور اعتراف کرده است.

بنا به نوشته رسانه های داخلی، زورگیری علنی در شهرهای کشور، در حال تبدیل شدن به امری عادی است اما انتشار یک فیلم از زورگیری 4 فرد ناشناس از یک جوان که طی روزهای اخیر پربیننده ترین ویدیوی ارسالی از درون ایران بوده است، روزگذشته رئیس قوه قضاییه و البته فرمانده نیروی انتظامی را وادار به موضع گیری کرد و موجب شد تا طرح جدیدی برای برخورد با این شکل از جنایت در شهرهای بزرگ آماده اجرا شود.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، صادق لاریجانی پس از مشاهده فیلم یک زورگیری در روز روشن در تهران و در شرایطی که شهروندان عادی حاضر به مداخله و کمک به قربانی نبوده اند، در سخنانی در جلسه شورای عالی قضایی گفته است: “وقوع این جنایات و انتشار فیلم آن موجب ناامنی است و هرچند در تمام دنیا این وقایع و حوادث وجود دارد اما چنین اتفاقاتی در کشور اسلامی ما تکان‌دهنده است و نیروی انتظامی باید دور جدید برخورد با اشرار را آغاز کند”.

او افزوده است: “حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان به کارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است. البته مجازات‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد اما دستگاه قضایی با توجه به ضرورت بالا بردن هزینه اعمال شرورانه و برخورد قاطع، مجازات اعدام را انتخاب کرده است و باردیگر اعلام می‌کنیم که قوه قضاییه در برخورد با اشرار هیچ‌گونه سستی به خرج نخواهد داد ونیروی انتظامی هم به عنوان ضابط قضایی قطعا با شرارت اخیر و شرارت‌های مشابه به صورت قاطع و سریع برخورد می‌کند”.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل احمدی مقدم هم در حاشیه یک همایش حکومتی به نام “مدیریت دانش و پلیس دانش بنیان” درباره وقوع این زورگیری گفته است: “من در جریان تمام سرقت های پایتخت نیستیم چرا که این حوزه دارای مسئول است و رئیسی پلیس پایتخت باید وقوع سرقت را کنترل و با سارقان برخورد کند البته اگر سرقت مهمی رخ دهد به اطلاع من می‌رسد. ضمن اینکه اگر خبرنگاری موضوع را به من اطلاع دهد آن را پیگیری می‌کنم. سامانه‌هایی برای ارتباط مردم با پلیس در نظر گرفته شده است و مردم می‌توانند تصاویر وقوع جرم را حتی بدون نام و نشان برای ما ارسال کنند تا آن را پیگیری کنیم”.

او گفته است: “هم اکنون 36 درصد سرقتهای کشور در پایتخت رخ می دهد که امروز نیز شاهد ساخت سامانه‌‌هایی هستیم که می‌تواند میزان وقوع جرم در هر منطقه را بررسی کند تا ما از این طریق بتوانیم بفهمیم تا کدام مناطق دارای بیشترین وقوع جرم است تا با استقرار نیروهای پلیس اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم. باید با بهره وری بالا جلوی وقوع جرم را بگیریم”.

به گزارش خبرآنلاین؛ فرمانده ناجا هفته گذشته با اعتراف به افزایش مشهود جرم و جنایت در کشور گفته بود: “نوسانات اقتصادی اخیر و افزایش قیمت‌ها از اوایل ماه مهر و آبان باعث افزایش ثبت وقوع جرایم خرد در نیروی انتظامی شده است. واقعیت در جرایم خرد بیش از اعداد ثبت شده است چرا که مردم به دلایلی از شکایت در بحث سرقت‌های خرد امتناع می‌کنند. در برخی جرایم آمار وقوع جرم همان چیزی است که در سطح جامعه اتفاق می‌افتد مانند قتل، سرقت مسلحانه و سرقت خودرو که آمار نیروی انتظامی با آمار جامعه تقریبا برابری می‌کند. اما در بعضی جرایم مانند سرقت موبایل، کیف‌زنی و جیب‌بری که گاه قابل توجه نیست چون گزارش به نیروی انتظامی نمی‌شود آمار ما با آمار اتفاق افتاده فرق می‌‌کند”.

او گفته بود: “تحریم ها نیز در گرانفروشی ها و سرقت ها اثر گذاشته است که در همین خصوص با نزدیک شدن به سال جدید و خریدهای مردم احتمال دارد سرقت های خرید مردم افزایش یابد که در این راستا برنامه های خاصی برای کنترل این جرایم اعمال می کنیم که در آینده این برنامه ها اجرا و اطلاع رسانی خواهد شد”.

براساس این گزارش افزایش محسوس میزان زورگیری و سرقت خودرو بر اساس گفته های یک مقام پلیس بیش از 20 درصد افزایش داشته است.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از همین مقام نوشته است: “در دو ماه گذشته طی گزارش‌های حاصله از مرکز غرب شهر تهران و پیگیری ویژه پلیس آگاهی از طریق تصاویر دوربین‌های مدار بسته شهری 10 نفر سارق زورگیر و دو نفر خانم که با این افراد همکاری داشتند شناسایی شدند که تحت قالب ۳ باند زورگیری به شکل مشترک به سرقت اقدام می‌کردند که طی یک عملیات پلیسی به صورت همزمان دستگیر شدند. در بررسی محل سکونت این افراد ابزارآلات سرقت اعم از چندین قمه، پنجه‌بوکس، اسپری و همچنین وسایل سرقت شده شامل انواع طلا، لب‌تاب، موبایل و کارت‌های شناسایی افراد مختلف کشف شد. با پیگیر‌ی‌های دستگاه قضایی شاکیان مربوط به پرونده این افراد شناسایی شده و تصاویر این افراد برای شناسایی مالباختگان احتمالی منتشر خواهد شد”.

گفتنی است در ویدیویی که از سوی رئیس قوه قضاییه “تکاندهنده” توصیف شده ولی دادستان تهران آن را ندیده، دوربین مخفی یک ساختمان نشان می دهد که چهار زورگیر با دو موتورسیکلت سبک در هنگام روز و مقابل چشمان شهروندان به یک مرد حمله می‌کنند تا به او دستبرد بزنند.

سارقان با تهدید قمه، مالباخته را مجبور می‌کنند تا کیف و کت خودش را تحویل بدهد، اما او مقاومت می‌کند و یکی از زورگیرها پس از گرفتن اموال مرد، با وارد آوردن ناگهانی یک ضربه قمه، صورت او را مضروب می‌کند تا زمین‌گیر شود و نتواند تعقیب‌شان کند، سپس هر چهار سارق از صحنه وقوع جرم می‌گریزند.با وجود آنکه خودروهای عبوری شاهد این صحنه هستند، اما یکی از موتورسوارها که ماسک به چهره دارد، آنها را با لگد و فریاد تهدید می‌کند تا از آنجا دور شوند. از سوی دیگر دو مرد که از ساختمان روبه‌رو خارج شده‌اند، از فاصله 7 متری به تماشای صحنه زورگیری می‌ایستند و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و حتی با فریاد بقیه را خبر نمی‌کنند.

این جنایات در حالی رو به افزایش است که ایران بالاترین میزان اعدام مجرمان در جهان را داراست و اعدام ها را در محل های عمومی و با هدف “عبرت گرفتن دیگران” اجرا می کند.