بازداشت ها به منتقدین موسیقی رسید

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار از زندانیان و دستگیری ها

در حالیکه نگرانی از وضعیت فعالان سیاسی و مطبوعاتی زندانی به دلیل بی خبری و عدم پاسخگویی مسولان بالا گرفته، موج بازداشت ها فروکش نکرده و بهرنگ تنکابنی، سردبیر ماهنامه فرهنگ و آهنگ به همرام کیوان فرزین، منتقد موسیقی در دفتر این مجله بازداشت شدند و ماموران  امنیتی بعد از تفتیش دفتر مجله، کیس های کامپیوتر این ماهنامه را با خود بردند. در همین حال روزنامه وابسته به سپاه پاسداران خبر داده که یک خواننده رپ هم بین بازداشت شدگان عاشورا است.

ماموران پس از آن به منزل لی لی فرهادپور، روزنامه نگارـ مادر کیوان فرزین ـ رفته و کتاب ها، جزوه ها و کامپیوترشخصی او را نیز با خود بردند.لی لی فرهاد پور نویسنده و روزنامه نگار از اعضای مادران صلح است.

 

تماس تلفنی امید منتظری و منصوره شجاعی

امید منتظری که به اتفاق مادرش مهین فهیمی، هفته گذشته بازداشت شده است روز گذشته با خانواده خود تماس گرفت. او در این تماس کوتاه خبر داد که به همراه مادر، پسرخاله و سه تن از دوستانش در زندان اوین به سر می برند. تاکنون اتهام یا اتهامات منتسب به امید منتظری و مهین فهیمی اعلام نشده است.

مهین فهیمی و فرزندش امید منتظری، همسر و فرزند حمید منتظری هستند که در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ به دست جمهوری اسلامی اعدام شد. میهن فهیمی از مادران کمیته صلح است و اردوان تراکمه از جوانان چپ گرا نیز به همراه آنها بازداشت شده است.

همزمان منصوره شجاعی، فعال امور زنان نیز پس از گذشت 9 روز از بازداشتش از زندان اوین با همسرش تماس گرفت.

فرهاد داوودی، همسر منصوره شجاعی، وضعیت روحی همسرش را طی این تماس تلفنی خوب توصیف و اظهار خوشحالی کرد که بالاخره توانسته پس از این همه روز بی خبری با همسرش صحبت کند.

براساس گزارش سایت تغییر برای برابری، آقای داوودی گفته است: امروز به دادگاه انقلاب مراجعه کردم، ولی نتوانستم در آنجا خبری از همسرم کسب کنم و مسئولان دادگاه انقلاب گفتند که برای پیگیری پرونده باید به دادسری زندان اوین مراجعه کنم.

منصوره شجاعی، پژوهشگر حوزه زنان نیمه شب 7 دی ماه در خانه خود بازداشت شد.

 

نگرانی از وضعیت آتیه یوسفی

پس از گذشت 9 روز از بازداشت آتیه یوسفی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا، خانواده این فعال حقوق زنان در بیخبری مطلق از وضعیت فرزندشان در نگرانی شدید به سر می برند. براساس گزارش ها خانواده خانم یوسفی تاکنون چندین بار برای پی گیری پرونده فرزندشان به دادگاه مراجعه کرده اما موفق به دیدار با قاضی پرونده نشده اند. این در حالی است که خانواده  او به علت سابقه  دو بار سکته مادرش تاکنون این خبر را از وی پنهان کرده اند.آتیه یوسفی در روز عاشورا در حالیکه قصد داشت به جوانی که از سوی لباس شخصی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود کمک کند، بازداشت شد.

 

دادگاه حسین نورانی نژاد، 27 دی

اولین جلسه دادگاه حسین نورانی نژاد، رییس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ۲۷ دیماه برگزار می شود. اتهام این فعال سیاسی  مربوط به سایت نوروز و شرکت در مراسم مذهبی حسینیه دارالزهرا عنوان شده است.

وب سایت نوروز گزارش داده که نورانی نژاد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه خواهد شد. نورانی نژاد شهریورماه گذشته در موج بازداشت اعضای جوان جبهه مشارکت دستگیر شد و از آن زمان تاکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برد.

 

بی خبری از مفیدی، آقایی و نظرآهاری؛ آخرین وضعیت زیدآبادی، باستانی و مومنی

محمد شریف که وکالت بدرالسادات مفیدی، مسعود آقایی، احمد زیدآبادی، مسعود باستانی، عبدالله مومنی و شیوا نظرآهاری را برعهده دارد، در گفتگویی آخرین وضعیت موکلان خود را اعلام کرد.

این وکیل دادگستری درخصوص وضعیت پرونده بدرالسادات مفیدی، دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران و همسرش، مسعود آقایی گفت: هنوز پرونده این دو موکلم به دادسرا ارجاع نشده است.

مفیدی و آقایی روز سه شنبه هفته گذشته و در موج بازداشت فعالان سیاسی مدنی که پس از عاشورای خونین تهران شکل گرفت، بازداشت شدند.

مفیدی، روزنامه نگار باسابقه و دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و همسرش مسعود آقایی نیز از فعالان ملی ـ مذهبی است.

شریف درخصوص پرونده باستانی، خبرنگار بازداشت شده حوادث بعد از انتخابات نیز گفت: دادگاه تجدیدنظر اظهار داشته پرونده به شعبه بدوی برگردانده شده، اما پیگیری های امروز همکارم دلالت بر این دارد که دادگاه بدوی وصول پرونده را تایید نکرده است.

این وکیل دادگستری در مورد پرونده شیوا نظرآهاری نیز اظهار داشت: پرونده ایشان جهت رسیدگی به اعتراض به قرار بازداشت در دادگاه است. درخصوص اتهام منجر به بازداشت مجدد موکلم تاکنون از اتهام تفهیم شده اطلاعی نداریم.

نظرآهاری که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود، پس از آزادی و هنگام عزیمت به قم برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری بازداشت شد.

شریف درخصوص پرونده عبدالله مومنی نیز خبر داد که آخرین پیگیری های به عمل آمده حاکی از آن است که هنوز شعبه دادگاه تجدیدنظر مشخص نشده است.

شریف که با خبرگزاری ایلنا مصاحبه میکرد، درخصوص تایید حکم احمد زیدآبادی در دادگاه تجدیدنظر گفت: دیروز از محتوای حکم زیدآبادی آگاه شدم.حکم  موکلم ممنوعیت از هرگونه فعالیت سیاسی، ممنوعیت دائم از شرکت در احزاب، ممنوعیت مادام العمر از هرگونه مصاحبه و سخنرانی و همچنین ممنوعیت مادام العمر از تحلیل حوادث چه کتبی و چه شفاهی، همچنین به پنج سال اقامت اجباری در شهرستان گناباد محکوم شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه دادگاه تجدیدنظر حکم موکل شما را تایید کرده آیا از اعمال ماده ۱۸ استفاده خواهید کرد، گفت: با توجه به اینکه حکم طبق قانون آیین دادرسی مدنی ابلاغ نشده است و صرفاً اجازه رونوشت برداشتن به همکارم خانم افروز مغزی داده شده و با توجه به اینکه اعمال تبصره ماده ۱۸ نیاز به ارائه احکام بدوی و تجدیدنظر دارد در حال حاضر درخصوص این موضوع با مشکل مواجه هستیم.