فشار جهانی و تغییر حکم سکینه آشتیانی

نویسنده

» سالت لیک تریبون و تغییر فاحش دستگاه قضائی

ویلیام یانگ

 

مقامات ایران اعلام کردند زنی که متهم به ارتکاب زنا و محکوم به سنگسار شده است، احتمالاً به دلیل مشارکت در قتل همسرش تنها به زندان محکوم خواهد شد.

زهرا الهیان رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس ایران و متحد نزدیک محمود احمدی نژاد رئیس جمهور، گفت ظاهراً بر خلاف اسناد دادگاه قبلی، حکم سنگسار سکینه آشتیانی 43 ساله هرگز مورد تأیید قرار نگرفته بود. آشتیانی در سال 2006 به ارتکاب زنا محکوم شده بود.

الهیان در نامه ای به دیلما روسف رئیس جمهور برزیل نوشت: “حکم سنگسار هنوز قطعی نشده است.”

برزیل در تابستان گذشته و به دنبال توجه بین المللی به ماجرای آشتیانی، به وی پیشنهاد پناهندگی داده بود.

الهیان گفت حکم اعدام آشتیانی به سبب اتهام قتل، با رضایت فرزندان وی به حالت تعلیق درآمده است. بر اساس احکام اسلامی در مورد قصاص، خانواده مقتول اجازه دارد مانع از اجرای حکم قاتل شود.

الهیان در این نامه نوشت: “این زن تنها با حکم معمول 10 سال زندان روبرو خواهد شد.”

دوشنبه گذشته یک مقام قضایی محلی با تکرار اظهارات الهیان به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود حکم سنگسار هنوز “قطعی نشده است.”

مالک اشتر شریفی رئیس دادستانی استان آذربایجان شرقی پیشتر، در اوائل ماه جاری، گفت در بررسی نهایی پرونده آشتیانی، “هرچیزی محتمل است.”

با این حال میان قوه قضائیه ایران و طرفداران احمدی نژاد، که در گذشته سعی در اتخاذ موضع نرمتر در قبال پرونده های قضایی پر سر و صدا داشتند، کشمکش وجود دارد. روز دوشنبه سخنگوی دستگاه قضائی ایران، وقوع تغییرات فاحش در وضعیت پرونده آشتیانی را رد کرده بود.

غلامحسین محسنی اژه ای گفت: “پرونده سکینه آشتیانی هنوز همان روند قبلی را طی می کند.”

پس از به راه افتادن اعتراضات بین المللی در نتیجه فاش شدن پرونده آشتیانی، مقامات و رسانه های دولتی ایران با به راه انداختن تبلیغات وسیع، سعی کردند نقش وی را به جای ارتکاب زنا، همدستی در قتل همسرش معرفی کنند.

منبع: سالت لیک تریبون- 18 ژانویه