شورای بیکار حل اختلافِ سران قوا

نویسنده
حسین محمدی

» اصولگرایان؛ نگران از بالاگرفتن دعوا

بالا گرفتن اختلاف‌ها میان سران سه قوه وانتشار نامه‌های محمود احمدی‌نژاد و صادق لاریجانی علیه یکدیگر، باعث شده است که مسوولان جمهوری‌اسلامی به فکر راه حلی برای حل این اختلاف‌ها بیفتند. چهره‌های مختلف سیاسی خواستار ورود شورای حل اختلاف سران قوا به این درگیری‌ها و تلاش برای حل یا حداقل عدم انتشار آن در رسانه‌ها شده‌اند.

در این میان برخی نیروهای سیاسی معتقد به دخالت شورای حل اختلاف سران قوا در این زمینه هستند، اما مرتضی نبوی، مدیرمسوول روزنامه رسالت و از اعضای این شورا، گفته این شورا وارد این قضیه نشده است، زیرا: “این امر مستلزم ارایه نامه‌درخواست یکی از طرفین به مقام معظم رهبری است. روش شورا به این صورت است که این آقایان ابتدا باید نامه‌ای به رهبری بنویسند و رهبری مساله را به ما ارجاع ‌دهند، ما نیز نظر کارشناسی می‌دهیم و مقام معظم رهبری این نظر را ابلاغ می‌کنند”. وی اضافه کرده که هنوز هیچ یک از دو طرف چنین درخواستی را نداشته است.

حمیدرضا ترقی، از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه نیز، ضمن انتقاد از نامه‌نگاری‌های اخیر، آن‌هارا مصداق “فعل حرام” دانسته بود: “اختلاف بین قوا به هیچ وجه مورد پذیرش نیست و هر مسئولی که بخواهد با این نامه ها به اختلافات دامن بزند و باعث ایجاد حاشیه در فضای سیاسی کشور شود فعل حرام مرتکب شده است. در حال حاضر مردم از مسئولان بویژه سران قوا انتظار دارند به جای انتشار این نامه نگاری ها به فکر وضعیت اقتصادی کشور باشند و مسائل غیر اصلی را اصلی جلوه ندهند. مردم ما مردمی ولایت مدارند و انتظار دارند مسئولین آنها نیز تابع فرمایشات مقام معظم رهبری باشند، آیا ایشان این اختلاف ها و ادبیاتی که در نامه های اخیر به کار برده شده را می پسندند؟ آیا دغدغه امروز ملت انتشار این نامه ها و پاسخ دادن به آنها است؟”

 وی همچنین خواستار آن شده بود که “هماهنگی و وحدت قوا باید در عمل لحاظ شود” و اگر “مسئولان به مشکلی برخوردند”، آن را به “مراجع ذی ربط (شورای حل اختلاف قوا)” ارجاع دهند”.

مجتبی ذوالنور، جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز اختلاف‌های اخیر را ناشی از “لجاجت” دانسته است: “اختلاف بین رؤسای قوه مجریه و قضائیه بوی لجاجت می دهد. سران قوا نباید مصالح نظام را فدای کمشکش ها و لجبازی های خود خود کنند. مردم کار ندارند که چه کسی حق می گوید اما از این که مسؤولان بیش از اولویت های کشور به این اختلافات بها می دهند آزرده هستند. این مسأله ای نیست که نیاز باشد در شورای حل اختلاف قوای سه گانه یا مجلس تشخصیص مصلحت نظام مطرح شود و حل این موضوع در شأن مجامع حل و عقد نیست بلکه باید یک طرف قضیه برای رضای خدا کوتاه بیاید”.

پیش از این سایت رجانیوز – از سایت های حامی احمدی نژاد – خبر از آن داده بود که تلاش‌های “هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه” برای حل این مشکل، عقیم مانده است: “احمدی نژاد در اقدامی عجیب و به دور از موازین اخلاقی، ضمن رسانه ای کردن نامه محرمانه رییس قوه قضاییه، با تاکید بر حق قانونی خود به عنوان مجری قانون اساسی، بر خواسته خود پافشاری کرد. ماجرای نامه نگاری های علنی میان رییس جمهور و رییس قوه قضاییه نه تنها به پایان نرسیده، بلکه با نامه آملی لاریجانی خطاب به دکتر احمدی نژاد، این مساله وارد فاز تازه ای شده تا بجای پیگیری اختلافات سران قوا در هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه، این رسانه ها باشند که محلی برای رد و بدل کردن استدلالات روسای قوا باشند”.

خبرگزاری دانشجو – وابسته به خبرگزاری فارس و نزدیک به سپاه پاسداران – نیز در مطلبی به انتقاد از احمدی‌نژاد و صادق لاریجانی پرداخته است. این سایت در تحلیل خود با اشاره به برخی اختلافات ارجاع داده شده به هیئت حل اختلاف قوا، نوشته است: “دکتر احمدی نژاد با برملا کردن نامه خیلی محرمانه آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه این قوه را به زیر پا گذاشتن قانون اساسی متهم کرد تا این بار آیت الله لاریجانی نیز با رسانه‌ای کردن نامه‌های خود برچسب و داشتن تفسیرهای غلط از قانون را بر سینه رئیس جمهور نصب کند. وقوع این رخدادهای غیرقابل هضم در حالی ست که مردم متحیر از کشمکش آملی لاریجانی و دکتر با نگرانی در حال پرکردن چاله‌های اقتصادی بوجود آمده زندگی خود هستند که بخشی از آن با بی‌تدبیری سران قوا گویا فعلاً غیرقابل جبران به نظر می‌رسد. به راستی دوئل قوای مجریه و قضائیه چه کمکی به حل مسائل و مشکلات مردم می‌کند و دو رئیس با این قبیل اقدامات به کدام نقطه هدف این بازی می‌اندیشند؟ چرا امروز دکتر و آملی لاریجانی شورای عالی حل اختلاف را نمی‌بینند، اظهارات و تاکیدات رهبری را جامه عمل نمی‌پوشانند و چشم خود را بر جشنی که در کوچه دشمن به وقوع پیوسته بسته‌اند؟ آیا آنها امروز ارجاع اختلافات را به شورای عالی حل اختلاف به مصلحت نمی‌دانند”.

پیش از این مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، درباره این اختلاف‌ها گفته بود: “مهار اختلافات شرایط خاص کشور در عرصه بین المللی و لزوم انسجام در برخورد با تهدیدهای خارجی، موجب شده است تا مردم و بسیاری از دلسوزان انقلاب اسلامی، از رفتار این روزهای سران قوا در علنی کردن اختلافات حاشیه ای و به تشنج کشیدن فضای سیاسی کشور، ابراز گلایه و ناراحتی کنند. موضوعی که با وجود تصریح رهبر معظم انقلاب، در دعوای لفظی روسای قوای مجریه و قضائیه در رسانه ها قابل مشاهده است”. حسن ممدوحی از اعضای مجلس خبرگان نیز، این درگیری‌ها را باعث ایجاد “لغزش و تنش در کشور” دانسته بود: “این اقدامات موجب سوء‌استفاده دشمن خواهد شد هرچند قصد مسئولین صدمه زدن به کشور نیست”.

تلاش محمود احمدی‌نژاد برای بازدید از زندان اوین در پی بازداشت علی‌اکبر جوانفکر و سپس نامه‌نگاری میان رییس دولت دهم و صادق لاریجانی، که لحنی تند داشت، در روزهای گذشته موجب نگرانی اصول‌گرایان شده است. آن‌ها این اختلاف‌ها را موجب دلسردی مردم و نارضایتی بیشتر آن‌ها از وضعیت اقتصادی می‌دانند. شرایطی که در پی تحریم‌های غرب و همچنین برخی سیاست‌های داخلی، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.