آیت الله عطسه و سپس گریه فرمودند

نویسنده
نازنین کامدار

» تلاش محافظه کاران برای حفظ ترکیب خبرگان رهبری

شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری در حالی به پایان رسید که طی آن، جناح تندروی حکومت تلاش وسیعی برای ابقای مهدوی کنی، رئیس کنونی مجلس خبرگان، که چند ماه است به دلیل مرگ مغزی، در کما به سر می برد و تنها با هزینه گزاف پزشکی زنده مانده، به کار بست.

 در این اجلاس حتی تلاش شد طرحی با دو فوریت، مبنی بر ابقای هیات رئیسه به رای گذاشته شود که دو فوریت آن تصویب نشد و انتخاب رئیس جدید به اسفندماه موکول شد.

نگرانی جناح محافظه کار از قدرت گرفتن هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان رهبری، آنهم در شرایطی که وی اختلافات خود با طیف تندروی محافظه کاران و اطرافیان سید علی خامنه ای را هر روز علنی تر می کند، تا حدی است که برای جلوگیری از انتخاب مجدد وی به ریاست خبرگان در شانزدهمین نشست خبرگان رهبری، رسانه های این جریان در طی این مدت کوشیدند با انتشار گزارش هایی درباره وضعیت جسمی مهدوی کنی، او را قادر به بازگشت به عرصه سیاست جا بزنند؛ گزارش هایی که بعضا منجر به واکنش های طنز آمیز در فضای مجازی شد.

خبر “عطسه” کردن مهدوی کنی، سرآغاز این کمپین تبلیغاتی از سوی جناح افراطی حکومت اسلامی بود که در آخرین مرحله، یعنی پس از پایان نشست خبرگان، با انتشار خبر “چشم باز کردن آیت الله” به پایان رسید.

خبر “عطسه کردن” مهدوی کنی، پس از آن به شکل کمپین تبلیغاتی در سایت های جناح محافظه کار به راه افتاد که هاشمی شاهروی، نائب رئیس خبرگان رهبری پس از عیادت از او در بیمارستان گفت: “به لطف خدا وضعیت جسمانی ایشان خیلی خوب است و گروه‌های پزشکی خوبی برنامه سلامت ایشان را تحت کنترل دارند و از ایشان مواظب می‌کنند. داروها تاکنون آثار بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند چرا که در طی مدتی که آیت‌الله مهدوی کنی در بیمارستان بستری هستند ایشان عطسه نمی‌کردند اما چند روز است که ایشان عطسه می‌کنند و این حاکی از حساسیت و حرکت سلول‌های مغزی ایشان است. آیت‌الله چشم‌های خود را باز می‌کنند و نسبت به صحبت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند”.

او افزود: “امیدواریم همین روندی که در حال پیشرفت است به نتایج خوبی دست یابد و ما بتوانیم از برکات حضور آیت‌الله مهدوی کنی که از ذخایر ارزشمند اسلام، نظام و روحانیت هستند بهره بگیریم”.

شاهرودی درباره انتخابات هیات رئیسه هم اظهار کرد: “اسفندماه سال جاری دوره هشت ساله خبرگان رهبری به پایان می‌رسد اما با توجه به اینکه این دوره از مجلس خبرگان رهبری یک سال دیگر عمر دارد و همچنین انتخابات‌های مربوط به هیات رییسه و کمیسیون‌های خبرگان رهبری هر دو سال یک بار برگزار می‌شود پایان اسفند ماه امسال زمان برگزاری انتخابات هیات رییسه و کمیسیون‌ها فرا می‌رسد و هیات رییسه و کمیسیون‌ها مجددا باید انتخاب شوند. اما به دلیل اینکه یک سال از عمر این دوره از خبرگان رهبری باقی مانده است شاید لزومی به این کار نباشد به همین دلیل کمیسیون آیین‌نامه مجلس خبرگان پیشنهادی مبنی بر ابقای هیات رییسه و همچنین اعضای کمیسیون‌های مجلس خبرگان به مدت یک سال مطرح کرده است. چنانچه این پیشنهاد در صحن خبرگان رهبری مطرح شود و اعضا آن را تصویب کنند شاید ما بتوانیم سال آینده را نیز آنگونه که هست ادامه دهیم”.

ماجرای ابقای هیات رئیسه خبرگان که در قالب یک طرح دوفوریتی از سوی تندروها ارائه شد اما در این نشست رای نیاورد.

در اینباره، یکی از اعضاء به نام سید مجتبی طاهری گفته است: “طرح ابقاء هیات رئیسه و کمیسیون‌های خبرگان رهبری رأی نیاورد و احتمال تمدید هیات رئیسه خبرگان رهبری وجود ندارد”.

او افزوده: “طبق قانون انتخابات هیات رئیسه در اجلاس اسفندماه برگزار می‌شود”.

تلاش محافظه کاران برای حفظ ترکیب کنونی مجلس خبرگان در حالیست که طی برگزاری شانزدهمین نشست این اجلاس، تلاش برای انکار از کار افتادگی و مرگ مغزی رئیس کنونی کماکان ادامه داشت، تا جایی که در موج دوم اخبار وضعیت جسمی کنی که با “عطسه کردن” رسانه ای شد، ماجرای “اشک ریختن” او در کانون خبرها قرار گرفت.

در همین باره، سایت رجانیوز ارگان پایداری نوشت: “اعضای هفتمین دوره جشنواره «کاروان‌ زیر سایه خورشید» با حضور در بیمارستان‌ شهید رجایی از آیت‌الله مهدوی کنی عیادت کردند. چهار تن از خادمان حرم ثامن‌الحجج امام علی بن موسی‌ الرضا که در کاروان «زیر سایه خورشید» حضور داشتند پرچمی سبز رنگ از حرم این امام که منقش به آیه «نصر من الله و فتح قریب» بود را به عنوان تبرک با خود به همراه آورده بودند را باز کرده و روی بدن آیت‌الله مهدوی کنی انداختند تا ایشان نیز اکنون که در بستر بیماری قرار دارد عطر دل انگیز حرم رضوی را از نزدیک استشمام کند.در ادامه این عیادت یکی از خادمان حرم رضوی شروع به خواندن صلوات خاصه علی بن موسی الرضا علیه‌السلام کرد و همه حاضران با زمزمه این صلوات، شفای عاجل آیت‌الله مهدوی کنی را از درگاه احدیت خواستار شدند.زمانی که صلوات خاصه امام رضا قرائت می‌شد، چشمان آیت‌الله مهدوی کنی باز و گویی به عشق مولایش تر شده است. و گویی در اوج بیماری و بی‌حسی، چیزی را در زیر لب زمزمه می‌کرد.همچنین خادمانی که از آستان مقدس حضرت رضا در بیمارستان شهید رجایی حضور داشتند با در دست داشتن پرچم گنبد رضوی و بسته‌های کوچکی از نبات و نمک متبرک رضوی، پزشکان، پرستاران، بیماران و همراهان آنها را به زیارت معنوی حضرت رضا دعوت کردند”.

گفتنیست جناح پایداری در مجلس خبرگان از این بیم دارد که با مرگ مهدوی کنی و اعلام خبر مرگ او، هاشمی رفسنجانی که هم اکنون از نفوذ زیادی در قم و بین مراجع تقلید برخوردار است، مجددا به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شود؛مجلسی که با توجه به کهولت سن رهبر کنونی جمهوری اسلامی می تواند در تعیین سرنوشت ولایت فقیه موثر باشد.