در دیدار حسن خمینی با احمدی‌نژاد چه گذشت؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تأیید جلسه‌ای که محرمانه نماند

دیداری که پیش از این برگزاری آن، هم توسط یک مقام نهاد ریاست جمهوری و هم توسط عضو دفتر آیت الله خمینی تکذیب شده بود، روز گذشته توسط یک عضو دیگر دفتر آیت الله خمینی تایید شد. اوایل اردیبهشت امسال، برخی از سایت های خبری نزدیک به جناح حاکم اصولگرا از دیدار نوروزی میان سیدحسن خمینی با محمود احمدی نژاد خبر داده بودند.

سایت بی باک که نخستین منتشر کننده این خبر بود در آن هنگام به نقل از منابع آگاه خود نوشت که احمدی نژاد در این دیدار ”صریحا به سید حسن خمینی اعلام کرده که در صورت حضور وی در عرصه انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، شخصا از وی حمایت خواهد کرد.”

به گزارش این سایت، دیدار نوه رهبر سابق جمهوری اسلامی و رئیس دولت دهم پس از دیدار حسن خمینی با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد.

در آن گزارش اشاره ای به محل و زمان برگزاری دیدار میان این دو نشده بود اما سایت مشرق، از رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی خبر داد که دیدار فوق به بهانه فرا رسیدن سال نو و در حرم آیت الله خمینی برگزار شده است.

این اخبار بازتاب گسترده ای در محافل خبری داخل و خارج از کشور داشت. بسیاری از سایت های خبری آن را بازنشر کردند و کاربران شبکه های اجتماعی نیز به آن واکنش های متفاوتی نشان دادند. اما به فاصله یک روز پس از انتشار آن، یکی از اعضای دفتر آیت الله خمینی این خبر را تکذیب کرد.

سید سراج الدین موسوی، به سایت جماران (ارگان رسمی موسسه تنظیم و نشر آثار روح الله خمینی به ریاست نوه او) گفت که “خبر مذکور دروغ است و نیات این گونه سایت ها از این خبرسازی ها نیز معلوم است.”

به گفته وی، “اساسا در هفته های اخیر هیچ گونه دیداری بین آقای احمدی نژاد و حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی انجام نگرفته است و هیچگونه پیشنهادی نیز از ناحیه ایشان مبنی بر کاندیداتوری ریاست جمهوری به یادگار امام نشده است.”

این عضو دفتر آیت الله روح الله خمینی با بیان اینکه “دفتر امام و یادگار گرامی امام نیز قصد روزانه تکذیب این اخبار و پاسخگویی به آنان را که با نیت های مشخص انجام می گیرد را ندارد” افزود که “به علت پیگیری برخی دوستداران امام و یادگار گرامی ایشان و رفع پرسش ها و ابهامات اعلام می کنیم که این خبر صحت ندارد و این خبرها نباید دوستان را فریب دهد.”

 

“به هیچ وجه”

علاوه بر نزدیکان سیدحسن خمینی، سرپرست معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری هم برگزاری این دیدار را تکذیب کرد و گفت که سید حسن خمینی با محمود احمدی نژاد هیچ دیداری نداشته است.

محمد شیخان در گفت و گو با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) در این خصوص افزود: “دکتر احمدی نژاد و سید حسن خمینی به طور همزمان در مراسم ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی و همچنین در ایام دهه فجر در مراسم تجدید پیمان با امام راحل حضور داشتند.”

اما در حالی که این تکذیبیه ها در سایت شخصی سید حسن خمینی هم منتشر شده اند، قائم مقام او در موسسه تحت ریاستش، برگزاری دیدار میان وی و احمدی نژاد را تایید کرد.

محمدعلی انصاری روز گذشته در یک کنفرانس خبری ضمن تایید انجام این دیدار گفت که در ملاقات احمدی نژاد با حسن خمینی، ”به هیچ وجه” موضوع کاندیداتوری نوه آیت الله خمینی در انتخابات مطرح نشد.

او توضیح بیشتری درباره محتوای این دیدار ارائه نکرد اما چندین بار با تاکید و از طرف سید حسن خمینی، اخبار مربوط به کاندیداتوری وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

انصاری گفت که این مسئله “ناشی از شایعاتی است که در برخی از سایت ها و رسانه ها مطرح شده است.”

وی همچنین اعضای این دفتر و خانواده او را افرادی دانست که “مدافع مردم هستند و به این جایگاهی که در آن قرار گرفته اند افتخار می کنند.“ 

انصاری همچنین گفت: “اینکه اعضای بیت امام مدافع و سخنگوی مردم هستند بسیار ارزش دارد تا اینکه در موضع حاکمیت و مسئولیت اجرایی قرار گیرند.”

 

آشتی کنان پس از قهر دو ساله

تایید دیدار سید حسن خمینی با محمود احمدی نژاد پس از تکذیب های قاطع آن از هر دو طرف، حتی واکنش خبرگزاری فارس را نیز به دنبال داشت تا جایی که این سایت نزدیک به سپاه پاسداران، اظهارنظرها درباره این دیدار را “عجیب و غریب” خواند.

 فارس با اشاره به تحلیل های زیادی که درباره دلیل برگزاری این دیدار مطرح شده نوشت که یکی از اصلی ترین این تحلیل ها آن بوده که “برخی خبر از تلاش احمدی نژاد برای برقراری رابطه محکم تر با منتقدان سابق” داده اند.

این سایت نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی در عین حال نوشت که دیدار این دو شخصیت سیاسی “چندان غیر معمول” نبوده و احمدی نژاد پیش از این و در بازدیدهای مقطعی خود از حرم آیت الله خمینی، دیدارهای کوتاهی هم با سید حسن خمینی به عنوان تولیت این حرم داشته است.

در جمهوری اسلامی معمولا رسم است که مسئولان حکومتی در مناسبت های مختلف به مقبره آیت الله خمینی می روند و به اصطلاح با او “تجدید پیمان” می کنند. در اینگونه مواقع غالبا و بسته به جایگاه آن مقام دولتی، اعضای خانواده خمینی یا مسئولان حرم به استقبال آنها می روند. سید حسن خمینی در تمام دیدارهای سید علی خامنه ای از حرم پدربزرگش به استقبال رهبر جمهوری اسلامی می رود. این در حالی است که پس از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در خرداد 1388 و اتفاقات جنجالی مراسم بزرگداشت آیت الله خمینی در خرداد 1389 او چند بار از استقبال از محمود احمدی نژاد و همراهانش خودداری کرد.

در آن مراسم طرفداران رهبر فعلی جمهوری اسلامی با شعارهای خود مانع از سخنرانی نوه رهبر سابق جمهوری اسلامی شدند و نزدیکان سید حسن خمینی، احمدی نژاد و برخی اطرافیان او را متهم کردند که با طولانی کردن سخنرانی و تحریک حاضران، فرصت سخنرانی را از نوه خمینی در حرم وی گرفتند.

با وجود این سید حسن خمینی در زمستان سال گذشته و با فروکش کردن اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و در جریان آخرین حضور محمود احمدی نژاد در حرم پدربزرگش به گرمی از او استقبال کرد.

سید حسن خمینی و دیگر اعضای خانواده رهبر سابق جمهوری اسلامی روابط نزدیکی با اصلاح طلبان دارند.