استراو بیاید با یک چیزی می زنمش

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تهدید دوباره حسینیان، روحانی امنیتی هوادار احمدی نژاد

پس از ابراز تمایل جک استراو وزیر سابق خارجه سابق بریتانیا برای سفر به ایران و البته تکذیب این سفر وهمچنین خبر احتمال حضور وی در مراسم تحلیف حسن روحانی، روح الله حسینیان از چهره های امنیتی مجلس نهم که هفته پیش تهدید کرده بود اگر استراو به تهران بیاید از او با “پرتاب گوجه” استقبال خواهد کرد، در اظهار نظری دوباره تاکید کرد در صورت سفر وزیر سابق امور خارجه بریتانیا “با یک چیزی او را می زنم”.

روح الله حسینیان که سابقه حاکم شرع مستقر در وزارت اطلاعات را در سخت ترین دوران این تشکیلات دارد و همان کسی است که در تجلیل از سعید امامی در مقابل همه ایستاد و از هواداران سرسخت احمدی نژاد و دولت وی بود و در این آخرین روزهای احمدی نژادی سعی دارد با کمک یک فراکسیون هفت هشت نفره، مانع از واکنش رای مردم در نزدیکی مجلس و دولت آینده شود.

این روحانی تندرو که زمانی با گفتن این که “ما خودمان زمانی قاتل بوده ایم” به اصلاح طلبان حمله برده بود در گفت و گویی با خبرگزاری فارس گفت: “استراو از توهین‌کنندگان به ملت ایران است، بالاخره همانطور که گفتم، به شوخی یا جدی اگر ایشان بیاید با یک چیزی او را می‌زنم چه تخم‌مرغ باشد چه با گوجه.”

حسینیان که از جانب رهبر جمهوری اسلامی به ریاست مرکز اسناد انقلاب اسلامی رسیده و اسناد سازمان اطلاعات و امنیت سابق در دسترس وی است با گفتن این که “جک استراو از مؤسسین تحمیل قرارداد تعلیق غنی‌سازی بوده است” سعی کرد حسن روحانی را به باد حمله بگیرد.

وی که عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و از حامیان سعید جلیلی کاندیدای شکست خورده در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری است همچنین تاکید کرده بود که “از نظر قانون، دولت جدید تا قبل از مراسم تحلیف قدرتی برای اتخاذ تصمیم ندارد، بنابراین اجرای این وظایف بر عهده مجلس است.”

 

واکنش ها به تهدیدات حسینیان

همزمان با اظهارات روح الله حسینیان در سکوت هیات رییسه و چهره های میانه روی مجلس اما برخی نمایندگان سابق مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از این گونه اظهارات انتقاد کردند.

از جمله محمدرضا خباز عضو سابق مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی گفت: “من خیلی تعجب کردم وقتی از یک روحانی که لباس پیامبر بر تن دارد این چنین شنیدم که بگوید که من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم.”

او که از جمله اعضای فراکسیون اقلیت مجلس هشتم و از منتقدان دولت احمدی نژاد بود در گفت و گویی با خبرگزاری ایلنا اضافه کرد:“البته حضور آقای جک استراو در مراسم تحلیف قطعی نشده است، اما باید به ایشان یادآوری کرد که پیامبر اسلام فرمودند میهمان را گرامی بداریم اگرچه کافر باشد، حال آنکه آقای جک استروا مسیحی و اهل کتاب است. البته مثل اینکه آقایان فراموش کرده اند که گوجه پرت کن کار یک سری افراد خاص کوچه و خیابان است.”

محمدرضا خباز که از حامیان حسن روحانی در انتخابات بود همچنین افزود: “برای اینکه خرابکاری آقایان را در ۸ سال گذشته و گرفتن ۴ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی حل کنیم، راهش این است که با کشورهای دنیا تعاملمان را بیشتر کرده و با کشورهایی که عضو اصلی شورای امنیت هستند ارتباط بیشتری داشته باشیم.”

همزمان سیدرضا اکرمی یکی دیگر از اعضای سابق مجلس نیز در واکنش به اظهارات روح الله حسینیان گفت: “نماینده ای که از پرتاب گوجه سخن می‌گوید، شان خود را حفظ نمی‌کند. واقعا نمی‌دانم چرا برخی به خود اجازه می‌دهند در هر زمینه ای اظهارنظر کنند و اصلا به این فکر نمی‌کنند که در مقام نمایندگی مجلس نمی‌توانند رفتارهای نادرست انجام بدهند. به هر حال هر نماینده ای موکل کسانی است که به او رای داده‌اند.”

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و یکی از اصولگرایان حامی میرحسین موسوی در انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری، در گفت و گویی با سایت عصر ایران همچنین تصریح کرد که “مجلس را خانه ملت می‌خوانند و به همین دلیل حفظ شان و ارزش آن برهمه واجب است. اما این که یک نفر به خود اجازه می‌دهد که با چنین لحن و ادبیاتی اظهارنظر کند، نشانگر این است که حاضر است برای رسیدن به اهدافش جایگاه نمایندگی خود و شان مجلس را نادیده بگیرد. به نظر من طرفداران چنین چهره‌هایی باید اعلام موضع کنند و خودشان را از ادبیات آنچنانی تبرئه کنند و بگویند که این سخنان مناسب نمایندگی و لباس روحانیت نیست”.

وی با استقبال از حضور احتمالی جک استراو در ایران تاکید کرد که “این که کشور ما سعی کند و تدابیری بیندیشد که با جهان رابطه و همکاری داشته باشد، اتفاق بسیار خوبی است که هیچ کس نمی‌تواند دلیلی برای مخالفت با آن بیاورد. به همین دلیل باید به مخالفان دعوت از استراو یا هر چهره دیگری گفت که لطفا اجازه بدهید دولت به عنوان مسؤول دستگاه دیپلماسی تصمیم گیری کند و از این به بعد هم در موارد غیرمربوط دخالت نکنید. تاکید این است که احترام میهمان واجب است و حرمت شکنان جایی در بین مردم ندارند.”

 

خبرسازی فارس و تکذیب ها

خبر احتمال سفر جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا به ایران ابتدا از سوی خود او و در جریان گفت و گویی با تلویزیون بی بی سی فارسی مطرح شد. او در اظهارات خود ضمن ابراز امیدواری درباره از سرگرفتن مذاکرات جمهوری اسلامی و غرب با روی کار آمدن حسن روحانی، با اعلام اینکه یک پیام تبریک برای او به سفارت عمان کشور حافظ منافع بریتانیا در ایران تحویل داده است گفته بود که در آینده قصد سفر به ایران را دارد.

خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران اما برای نخستین بار از قول یکی از مشاوران حسن روحانی خبر احتمال حضور جک استراو در مراسم تحلیف وی در ۱۳ مردادماه را منتشر کرد.

خبرگزاری فارس متعلق به سپاه پاسداران روز پنجشنبه ۲۷ تیر با انتشار گفت و گویی با مرتضی بانک و با معرفی او به عنوان مشاور حسن روحانی از قول وی اعلام کرد که جک استراو به عنوان میهمان ویژه در مراسم تحلیف حسن روحانی در ۱۳ مردادماه در مجلس حضور خواهد داشت.

پس از انتشار این خبر انبوه واکنش های اعضای سابق نهادهای نظامی امنیتی که هم اکنون تحت عنوان نماینده در مجلس حضور دارند نسبت به این مساله آغاز شد تا جایی که هم روابط عمومی مجلس و هم نزدیکان حسن روحانی این موضوع را تکذیب کردند.

از جمله مرتضی بانک که خبرگزاری فارس این خبر را به نقل از او منتشر کرده بود در این باره با انتقاد از نحوه انتشار اظهاراتش در این خبرگزاری توضیح داده است که “آقای جک استراو آنطور که خود گفتند حتماً به ایران می آیند، اما من نگفتم که آقای جک استراو برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران می آیند. سایت های مختلف براساس دیدگاه خودشان به این موضوع پرداخته اند، در صورتی که من به این شکل در مورد حضور آقای استراو در ایران صحبتی نکرده بودم.”

 

آقایی که یک زمانی قاتل بود

روح الله حسینیان از جمله شاگردان محمدتقی مصباح یزدی است از سوی آیت الله محمد یزدی رئیس وقت قوه قضائیه و عضو کنونی شورای نگهبان به عنوان “جانشین دادستان انقلاب در وزارت اطلاعات” منصوب شد. حسینیان پس از آن باحکم آیت الله خامنه ای به مرکز اسناد انقلاب اسلامی رفت و مدیریت این مرکز را بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۷۷ وقتی به دنبال قتل مجید شریف، پروانه و داریوش فروهر،محمدمختاری،و محمدجعفر پوینده ماجرای “قتل های زنجیره ای” آشکار شده و با ایستادگی محمد خاتمی رئیس جمهور وقت شماری از نیروهای وزارت اطلاعات به عنوان عاملان این قتل ها بازداشت شدند، وزارت اطلاعات طی اطلاعیه ای در ۱۵ دی ماه همان سال مسئولیت این قتل ها را متوجه “شماری از ماموران خود” کرد اما همزمان روح الله حسینیان طی مصاحبه ای با روزنامه کیهان و حضور در برنامه تلویزیونی”چراغ” ادعا کرد که”مقتولان ناصبی” بوده اند و باید کشته می شدند.

اگر چه او موفق نشد سعید امامی را از بازداشت نجات دهد و سعید امامی در ۵ بهمن سال ۷۷ بازداشت و در بازداشتگاه، آن طور که گفته شده بر اثر خوردن داروی نظافت مرد، اما حسینیان در سال های بعد کوشید با سلسه سخنرانی ها و مصاحبه هایی سعید امامی را به عنوان”شهید سعید امامی” معرفی کند و حتی برای اثبات آن در سال ۸۷ مصاحبه خود با همسر سعید امامی را منتشر کرد که در آن به روابط بسیار نزدیک سعید امامی با آیت الله خامنه ای و پسرش مجتبی خامنه ای تاکید شده بود. به نوشته وی رهبر جمهوری اسلامی در جریان اعزام همسرش برای معالجه به لندن سعید امامی را به عنوان محافظ وی فرستاده بود.

روح الله حسینیان پس از مرگ سعید امامی یکی از مشهور ترین جملات خود را طی یک سخنرانی ابراز کرده و گفته بود “آخه باباجون ولله ما خودمان یک روز قاتل بودیم” که این جمله به تیتر روزنامه های آن زمان تبدیل شد اما پس از انتشار متن این سخنرانی در روزنامه ها، وی مدعی شد که “قاتل” نبوده بلکه “یک عمر قاضی” بوده است.

وی در دو دوره اخیر نماینده مجلس و یکی از حامیان محمود احمدی نژاد و عضو جبهه پایداری است.