احمدی نژاد در برابر مجمع تشخیص مصلحت

نویسنده
نازنین کامدار

» درگیری اصولگرایان به خاطر انتخابات آینده است

همزمان با ادامه نزاع جریان موسوم به اصولگرا درباره سخنان اسفندیار رحیم مشایی، که به اعتقاد مهدی خزعلی مصداق “جنگ زرگری” است، سخنان محمود احمدی نژاد در واپسین روز کاری هفته گذشته مبنی بر قبول نداشتن مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و امتناع وی از ابلاغ قوانینی که علی لاریجانی از قبل آنها را ابلاغ کرده بود، باعث درگیری های لفظی جدید و انتقادات تند در بین جریان محافظه کار شد؛ تا حدی که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، احمدی نژاد را “مستبد” و “گردنکش” خواند و در مقابل، مشاور احمدی نژاد نیز از او به عنوان “سوء استفاده چی از جایگاه نمایندگی” یاد کرد.

پس از آنکه در هفته های گذشته و با ادامه بی اعتنایی محمود احمدی نژاد به تاریخ ابلاغ قوانین، علی لاریجانی رئیس مجلس  مجبور به ابلاغ آنها شد، سرانجام روز چهارشنبه گذشته، احمدی نژاد در برابر این اتفاق از خود واکنش نشان داد و از عدم ابلاغ قوانین خبر داد و گفت که مصوبات مجمع تششخیص مصلحت نظام را قانون نمی داند.

او گفت: “یکی از این مصوبات مربوط به سنددار کردن حریم مسکونی روستایی و مناطق زیر ‪ ۲۵هزار نفر است که من آن را تبعیض می‌دانم زیرا این موضوع به منزله تصاحب زمین‌های عمومی و دولت است. من سوگند یاد کرده ام که حافظ قانون اساسی باشم و مصوبات و لوایحی را اجرا کنم که قانونی باشد. اگر مصوبه‌ای از مجلس با اختیارات رییس جمهوری یا رهبر معظم انقلاب مغایرت قانونی داشته باشد، نمی‌توان آن را اجرا کرد زیرا مخالف قانون اساسی است و حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز نمی‌تواند آن را قانونی کند”.

وی همچنین با بیان اینکه “تخصیص دو میلیارد دلار اعتبار به مترو تهران را قانون نمی دانم و ابلاغ نمی کنم”، افزوده است: “با توجه به آنکه محل تامین بودجه این مصوبه در بودجه عمومی تعیین نشده و حساب ذخیره ارزی نیز دارای برنامه ریزی بوده و برای استفاده از آن راهکارهای قانونی تعیین شده است، ما مخالف این مصوبه هستیم و معتقدیم نمی توان از بخش‌های دفاعی، عمرانی، بودجه جاری و دیگر بودجه‌ها کم کنیم و به مترو اختصاص بدهیم. دولت نهم و دهم، هفت برابر دولت‌های قبلی به مترو بودجه اختصاص داده و متولیان مترو باید گزارش دهند این بودجه‌ها در کجا خرج شده است”.

این سخنان که در حاشیه نزاع بر سر گفته های رئیس دفتر احمدی نژاد کمرنگ جلوه کرده بود، طی دو روزگذشته با واکنش هایی از سوی نمایندگان مجلس و نیز برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.

بنا به گزارش سایت آفتاب، قربانعلی دری نجف آبادی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به سخنان احمدی نژاد درباره جایگاه مجمع تشخیص چنین واکنش نشان داده است: “مصوبات مجمع تشخیص مصلحت مصوبات نظام جمهوری است… اینکه احمدی نژاد، مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را در حکم قانون نمی داند باید به ایشان یادآور شد که  این مجمع مشتمل بر 30 نفر از افراد مورد وثوق مقام معظم رهبری است و نمی توان ایرادی به مصوبات آن وارد کرد. از خود دولت نیز نمایندگانی در جلسات مجمع حضور پیدا می کنند و تنها خود رئیس جمهور است که نسبت به جایگاه خود در مجمع کم لطف است”.

اما به غیر از مجمع تشخیص مصلحت، سخنان احمدی نژاد در بین نمایندگان مجلس نیز با واکنش های تندی مواجه شده و احمد توکلی، نماینده راستگرای منتقد دولت و رئیس مرکز پژوهش های این نهاد گفته است: “رئیس‌جمهور به هیچ‌وجه حق ندارد بعد از طی این مراحل، قانونی را که به وی جهت امضا و ابلاغ رسیده است بگوید که من آن را قانون نمی‌دانم و ابلاغ نمی‌کنم چون تشخیص من از اصل 75 قانون اساسی چنین است که مجلس حق ندارد این کار را انجام بدهد. متاسفم که رئیس‌جمهور بیش از اندازه طبیعی به برداشت‌های خود بها می‌دهد به طوری که گرفتار استبداد رای شده است. این کار وی نه تنها نقض قانون بلکه گردنکشی در برابر قانون اساسی است”.

وی ادامه داده است: “من برادرانه به آقای احمدی‌نژاد نصیحت می‌کنم که حدود قانونی خود را رعایت کند تا کشور ثبات بیشتری به‌دست آورد. در حال حاضر ما محتاج همبستگی بیشتر هستیم که شرط نخست آن تمکین به قانون و پرهیز از استبداد رای است”.

محمدرضا خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفتگو با سایت فردا، یکی از سایت های نزدیک به احمد توکلی درباره سخنان احمدی نژاد گفته است: “اگر مسئولان ایرادی به قانون اساسی دارند، ایراد خود را رسما بگویند تا چاره‌ای برای آن اندیشیده شود؛ اگر هم سه قوه قانون اساسی را قبول دارند، باید بررسی شود که چرا این اختلاف سلیقه‌ها به مرور به اختلاف عقیده تبدیل می‌شوند.محوریت اظهارات رؤسای قوا بر مبنای قانون اساسی است و کسی برخلاف آن نمی‌تواند سخن بگوید یا موضع‌گیری کند.
وی ادامه داده است: “در چند سال اخیر رئیس قوه مجریه قوانین را دور می‌زند و براساس برداشت‌های خود آن را عملیاتی می‌کند حال آنکه  تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان و تفسیر قوانین موضوعه کشور هم با مجلس است، بنابر این کسی حق ندارد تفسیر دیگری در آن کرده و به زعم خود از آن ایراد بگیرد. بعضی از آقایان خود را فرای قانون تصور و گمان می‌کنند حق دارند تا قانون را بر مبنای پیشنهاد خود تفسیر کنند.”

 

واکنش حامیان دولت

اما سخنان تند توکلی خطاب به احمدی نژاد با دو واکنش، یکی از سوی مشاور احمدی نژاد و رئیس خبرگزاری دولتی ایرنا و دیگری، محسن کوهکن، نماینده حامی دولت در مجلس مواجه شد.

آنطور که تابناک گزارش داده، علی اکبر جوانفکر  مشاور احمدی نژاد و رئیس ایرنا، در مطلبی با عنوان “مستبد کیست؟ ناقض قانون اساسی یا مدافع قانون اساسی؟” خطاب به احمد توکلی نوشته است: “آقای احمدی توکلی رئیس پژوهشگاه مجلس شورای اسلامی و علمدار مخالفت مستمر با همه تصمیمات و سیاست‌های دولت، با استناد به کدام حمایت قانونی و قضایی به خود جرات داده است رئیس جمهور منتخب ملت را به استبداد رای و گردنکشی در برابر قانون اساسی متهم کند؟ آقای توکلی و همفکران او در هیات رئیسه مجلس باید به تذکرات رئیس جمهور در خصوص نقض قانون اساسی توجه کنند و برای فرار از مسئولیت‌های قانونی خود به مراجعی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام متوسل نشوند. مردم ایران هوشیار و آگاهند و دفاع سرسختانه رئیس جمهور از قانون اساسی و پایبندی او به سوگندش در پاسداری از میثاق ملی را به حساب استبداد رای نمی‌گذارند اما در مورد کسانی که با سوء استفاده از سنگر مجلس، بر نقض قانون اساسی و نادیده گرفتن شرع مقدس اصرار می‌ورزند، قضاوت نزدیکتری به مستبد بودن آنها دارند”.

وی درباره علت نزاع نیز نوشته است: “آقای احمد توکلی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در این زمینه تصریح کرده است که وقتی شورای نگهبان به مغایر بودن مصوبه مجلس با موازین شرع یا قانون اساسی رای داد، این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که با بررسی شرایط و اوضاع و احوال کشور و نتایج تصمیم مجلس رای می‌دهد.به این ترتیب آقای توکلی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در جایگاهی مافوق شرع و قانون اساسی قرار داده است! این در حالی است که فلسفه وجودی مجمع برای رفع تنگناها و موارد خاص قانونگذاری است اما مجلس شورای اسلامی با ارسال پی درپی مصوبات رد شده خود از شورای نگهبان، برای مجمع تشخیص، شان و منزلتی فراتر از آنچه در قانون اساسی برای آن پیش بینی شده، در نظر گرفته است”.

محسن کوهکن نیز از درون مجلس به حمایت از احمدی نژاد برخاسته و در گفت و گو با ایرنا، خبرگزاری تحت کنترل جوانفکر، گفته است: “باید مرز بین توهین و انتقاد را تشخیص دهیم و کاری نکنیم رییس جمهور به عنوان شخص اول اجرایی کشور تضعیف شود. ادبیات بکار گرفته شده توسط احمد توکلی علیه رییس جمهور درست نیست و  چنین ادبیاتی انتقاد شونده را به موضع می اندازد و این موضع گیری ها کمکی به حل مشکلات نمی کند”.

 

اصل ماجرا

یکی از خبرنگاران مجلس که در همین ارتباط با یکی از نمایندگان سخن گفته، متن گفت و گوی خود با او را در اختیار “روز” قرار داده است.

این نماینده گفته است: “اصل ماجرا به نزاع آقای احمدی نژاد و هاشمی بازمی گردد. احمدی نژاد از اینکه مجبور است مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی درباره اختصاص دو میلیارد دلار به مترو تهران به مدیرعاملی محسن هاشمی، یعنی فرزند رئیس مجمع تشخیص را ابلاغ کند به شدت عصبانی است و دلیل اصلی امتناع وی از اجرای قانون همین نکته است”.

وی افزوده است: “احمدی نژاد پس از آنکه با عدم اعلام دقیق اعتبار موجود در حساب ذخیره ارزی، این شائبه را ایجاد کرد که از طریق اصرار بر 40 هزار میلیارد تومان می کوشد تا بخشی از این مبلغ را برای ستاد انتخاباتی  مشایی یا رحیمی هزینه کند، و پس از آنکه مجلس حاضر به پرداخت این رقم نشد، دولت هم از ابلاغ قوانین سرباز زد. ابلاغیه مورد نزاع نیز درباره مترو است و احمدی نژاد اعتقاد دارد که این پول در نهایت در اختیار هاشمی رفسنجانی و برای تجهیز مخالفان وی قرار خواهد گرفت. اصل دعوا بر سر رقابت های آینده سیاسی است”.