افزایش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور

ایران و روسیه روز سه‌شنبه، در زمان دیدار وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو، تفاهم‌نامه‌ای برای افزایش “همکاری‌های نظامی دوجانبه در راستای منافع مشترک” دو کشور به امضاء رساندند. هدف از این توافق که توسط آقای شویگو و همتای ایرانی اش، حسین دهقان، به امضاء رسید، “افزایش همکاری‌ها برای حفظ صلح و تضمین امنیت و ثبات منطقه ای و بین‌المللی و همچنین مبارزه علیه جدایی‌طلبی و افراط‌ گرایی” ذکر شده است.

دو کشور همچنین در زمینه “آموزش نظامی و سازماندهی مانورهای مشترک” با یکدیگر همکاری خواهند کرد. آقای شویگو، بالاترین مقام نظامی روسیه که برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ به ایران سفر کرده، دراین خصوص گفت: “امیدواریم که امضای این تفاهم نامه باعث توسعه همکاری‌های نظامی میان ایران و روسیه شود […] که بی شک نقشی کلیدی در تضمین امنیت در منطقه ایفا خواهد کرد.”

سردار دهقان نیز به نوبه خود در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی اعلام کرد که دو کشور “یک تحلیل مشترک درخصوص سیاست کلان ایالات متحده و مداخلات‌اش در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند و کاملاً بر لزوم همکاری در نبرد علیه مداخله نیروهای خارجی در منطقه واقف‌اند.”

ایران و روسیه متحمل تحریم های اقتصادی ایالات متحده و کشورهای اروپایی شده اند؛ تهران به علت برنامه اتمی‌اش و روسیه به علت دخالت‌اش در بحران اوکراین. دو کشور که طی سال های اخیر در حوزه اقتصادی بسیار به یکدیگر نزدیک شده اند، همچنین از حکومت بشاراسد در سوریه حمایت می کنند.

ولی روابط با روسیه که مدت‌ها تأمین‌کننده تسلیحات برای جمهوری اسلامی بود، از زمان بحران دیپلماتیک بین‌المللی پیرامون برنامه اتمی جنجال‌آفرین تهران با مناقشاتی همراه بوده است. مسکو در سال ۲۰۱۰ به دلیل اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران، قراردادی را که سه سال قبل از آن برای تحویل موشک‌های ضدهوایی اس-۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار با این کشور منعقد کرده بود، لغو کرد. ایران به دنبال لغو این قرارداد ۴ میلیارد دلار به عنوان خسارت مطالبه کرد.

به گفته سایت وزارت دفاع جمهوری اسلامی که جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده، “دو کشور تصمیم گرفتند مشکل موشک‌های اس-۳۰۰ را نیز حل کنند.”

تهران علی رغم تکذیب‌های مکررش، مظنون به آن است که در قالب یک برنامه صلح آمیز در تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است. یک سال پس از عقد توافق نامه مقدماتی در نوامبر ۲۰۱۳، ایران و قدرت های جهانی تا ژوئیه ۲۰۱۵ برای رسیدن به یک توافق جامع فرصت تعیین کرده اند.

منبع: لوریان لوژور، ۲۴ ژانویه http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran