مانورهای ملای بزرگ

نویسنده

» تحلیل هیومن ایونتس از اثر تحریم ها و تهدیدها

رابرت ماگینیس

تحریم های اقتصادی غرب در حال اثرگذاری بر شرایط ایران است ولی تهدیدی جدی لازم است تا رئیس ملا های ایران را از تولید بمب هسته ای و آرزوی شکوه و جلال دنیای اسلام منصرف گرداند.

هفته گذشته، ایران در پاسخ به سلسله ای از فشارهای اقتصادی دست به مجموعه ای ازعملیات ضدو نقیض زد: از یک سو اعلام کرد حاضر به مذاکره در مورد برنامه هسته ای است، یک رزمایش نظامی را نیز لغو کرد، علیه پرسنل سفارت اسرائیل دست به حمله زد، کشورهای اروپایی را تهدید به قطع صدور نفت کرد و خبر از پیشرفت های جدید هسته ای داد.

در همین حال کنگره آمریکا نیز گزارشی را در باره اهداف هسته ای ایران و احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای این کشور ارائه داد. رئیس سازمان امنیتی ملی آمریکا گفت ایران برای داشتن مقادیر کافی اورانیوم غنی شده برای تولید بمب هسته ای به یک سال زمان نیاز دارد.

از سوی دیگر مقامات بلند پایه نظامی آمریکا هم اعلام کردند “تا آنجا که آنها اطلاع دارند” اسرائیل قصد حمله به تاسیسات هسته ای ایران را ندارد. این امر زمان کافی به تحریم های اوباما خواهد داد تا اثر خود را بر تهران بر جای گذارد. لیکن اسرائیل در مورد تاثیر این تحریم ها تردید دارد و از پیشرفت های هسته ای ایران نگران است.

ولی مایکل هیدن، رئیس سابق سیا گفت اسرائیل به تنهایی قادر نیست خسارت قابل توجهی به تاسیسات هسته ای ایران وارد آورد. وی معتقد است اقدام نظامی “فقط باعث وخامت بیشتر” اوضاع خواهد شد و باعث همان چیزی می شود که آمریکا از آن نگران است: “در این حالت ایران تمام هم خود را معطوف ساخت بمب هسته ای در خفا خواهد کرد.”

این نگرانی باعث شد تا اوباما از نتانیاهو بخواهد فرصت بیشتری به اثر گذاری تحریم های بدهد. ولی اسرائیل معتقد است ایران در آستانه دست یابی به بمب هسته ای است و فرصت برای حمله به ایران به سرعت می گذرد، چرا که ایران تاسیسات هسته ای خود را به زیر زمین انتقال خواهد داد.

اسرائیل و غرب اکنون نگران خوش بینی اوباما نسبت به اثر گذار بودن تحریم های اقتصادی هستند. کلاپر، رئیس سازمان امنیت ملی و مشاور امنیتی اوباما معتقد است تحریم های اقتصادی می تواند ایران را وادار به کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود کند. او معتقد است آیت الله خامنه ای، رهبر ایران با یک تحلیل “هزینه- فایده” در خواهد یافت که یک سلاح هسته ای به هر قیمتی، راه حل درستی نیست. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم متاسفانه همین نظر را دارد.

ظاهرا این افراد شناختی از خامنه ای ندارند.

امیر طاهری نویسنده کتاب “ایران تحت انقلاب خمینی”، می گوید خامنه ای موفق شده است که خود را در مقام تصمیم گیرنده اصلی و نهایی قرار دهد. به گفته وی، او به زودی ریاست جمهوری را نیز از سیستم سیاسی ایران حذف خواهد کرد و به همین دلیل او معتقد است شناخت روحانیت در تلاش های غرب برای جلوگیری ایران از دست یابی به بمب هسته ای حیاتی است.

نه تنها خامنه ای، بلکه تمام ملاهای ایران سعی دارند پیروزی های صدر اسلام را بازسازی کنند. پیام خامنه ای روشن است: “تسلیم یا نبرد.” به نظر او “پیروزی بزرگ” همانا “نابودی نظام غربی” است. او در یک سخنرانی در تبریز گفت “پیروزی نزدیک” است.

به نظر طاهری، خامنه ای قصد دارد نظام غربی را در سه نبرد نابود کند. ابتدا می خواهد در نبرد بر سر برنامه هسته ای ایران پیروز شود. این به معنی “نه گفتن” به هر نوع سازشی با جامعه بین المللی است.

شاید اقدام هفته گذشته ایران در ابراز آمادگی برای مذاکرات با قدرت های بزرگ، خریدن وقت بیشتر برای برنامه هسته ای ایران باشد. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته پیش به خبرنگاران یادآوری کرد که غرب قبلا هم با ایران مذاکراتی داشته است. وی گفت: “…مذاکرات قبلی وقت زیادی گرفت و ما را به هیچ جایی نرساند.”

هفته پیش ایران نسل جدیدی از سانتریفوژها را بکار انداخت تا به غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص 20 درصد ادامه دهد.

دومین پیروزی خامنه ای شکست دادن تحریم های غرب از طریق حمله است. هفته پیش ایران گفت صدور نفت به اروپا را قطع می کند و یک بار دیگر تهدید به بستن تنگه هرمز کرد، تا بر تحریم هایی که از اول ژوئیه از سوی اروپا بر ایران اعمال خواهد شد پیش دستی کرده باشد. 

روحانیت آمده است تا مردم را تحت فشار بگذارد تا تحریم های غرب را بی اثر کند. حمایت چین، روسیه و پاکستان می تواند خامنه را در سومین پیروزی خود در جنگ محدود با غرب یاری کنند.

منطق ساده ای است. روحانیون معتقدند آمریکا “خسته و نگران اقتصاد جهانی است و آشفته تر از آن است که جنگ تمام عیاری را علیه ایران شروع کند.“طاهری می گوید، از آن گذشته این نظر وجود دارد که اوباما “همواره در حال در رفتن است.”

خامنه ای اعتقاد دارد زمانی که دیپلماسی و تحریم ها بی اثر بودن خود را نشان دهند، غرب به حمله محدود نظامی دست خواهد زد. تا آن زمان تاسیسات هسته ای ایران هم تماما دردل کوه قرار خواهد داشت. تحریم ها و جنگ ممکن است باعث آسیب شود ولی به نظر طاهری این چیزی نیست که خامنه ای را منصرف کند.

روحانیون تنها زمانی سازش می کنند که بقای رژیم آن ها در خطر بیافتد، که اکنون بعید به نظر می رسد. روحانیون، به گفته طاهری، اسرائیل و آمریکا را تحریک می کنند به ایران حمله کنند، زیرا این اقدام در نهایت به نفع آنها خواهد بود.

اگر تحلیل طاهری از خامنه ای درست باشد تحریم های اوباما و حتی اقدام مشترک نظامی آمریکا و اسرائیل هم ملایان ایران را منصرف نخواهد کرد. بر عکس؛ چنین اقدامی به ملاها کمک خواهد کرد بمب خود را بسازند و ادعا کنند که بالاخره بر “شیطان بزرگ” پیروز شده اند.

منبع: هیومن ایونتس - 21 فوریه 2012