لاریجانی در نقش سخنگوی وزارت ارشاد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» سخنان ابهام آمیز رئیس قوه قضائیه

رئیس قوه قضائیه، روز گذشته ضمن سخنانی در جلسه مسئولان عالی قضائی، به بهانه کشته شدن دادستان خوی، از جریانی به گفته وی “خاص” حرف به میان آورد که در صدد است با فتنه انگیزی بین مردم و مسئولان فاصله و تفرقه ایجاد کند. لاریجانی به طور مستقیم به هویت و ماهیت این جریان خاص اشاره نکرد، اما طبق روال سخنرانی های اخیرش، ضمن تهدید به برخورد قاطع با مخالفان دولت، به دفاع از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات پرداخت.

به نوشته سایت های حامی دولت، صادق لاریجانی در جمع مسئولان عالی قضایی، ابتدا با اشاره به ترور داستان خوی، گف: حضور مردم در مراسم خاکسپاری دادستان خوی نشانه وفاداری مردم به نظام و تکلیف مضاعف دستگاه قضایی در برخورد جدی تر با اشرار و عوامل ناامنی در مناطق مختلف کشور است. دشمن گمان می‌کند با ترور قضات می‌تواند در عزم دستگاه قضایی در برخورد با اشرار و عوامل ناامنی اجتماعی و بزه‌کاران اخلال و یا تردید ایجاد کند که این خیالی باطل است و دستگاه قضایی با جرایم قاطعانه‌تر برخورد خواهد نمود.

دادستان خوی چند روز پیش به ضرب گلوله افراد ناشناس در مقابل منزلش کشته شد. دستگاه قضایی و نهادها امنیتی تاکنون نتوانسته اند سرنخ هایی از عاملین این ترور بدست بیاورند،اما انگشت اتهام را به سوی گروه مسلح پژاک گرفته اند.

صادق لاریجانی در بخش دیگری از گفته هایش، با اشاره به سیاست دستگاه قضایی در “برخورد قاطع با ناهنجاری های اجتماعی بدون در نظر گرفتن گرایش های سیاسی افراد به یک جریان خاص”، گفت: همان گونه که از ابتدای تصدی قوه قضاییه بر آن تأکید نموده‌ام، برخوردهای قضایی قاطع با متخلفان و مجرمانی که قصد فتنه‌انگیزی در جامعه را دارند از وظایف ذاتی دستگاه قضایی است و تفاوتی هم در برخوردها وجود نخواهد داشت و ملاک اجرای قانون است.

لاریجانی هیچ اشاره ای نکرد که منظورش از جریان خاص مورد اشاره، کدام جریان سیاسی کشور است و کدام نوع اقدامات را فتنه انگیزی و ایجاد شکاف میان مسئولان نظام می داند.

وی پیش از این نیز در سخنرانی خود همواره بر برخورد قاطع با عاملان به تعبیر وی “فتنه” و رهبران جنبش سبز تاکید کرده و مجازات معتراضان به نتیجه انتخابات را یکی از اولویت های دستگاه قضایی خوانده بود.

لاریجانی در ادامه گفته های دیروز خود، به دفاع از عملکرد بی سابقه هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد در برخورد با مطبوعات و رسانه های مستقل و منتقد دولت پرداخت و بدون اسم بردن از رسانه ای، برخی مطالب منتشر شده پیرامون حوادث بعد از انتخابات را تقبیح کرد و گفت: چگونه برخی افراد بدلیل وابستگی به جریانات خاص سیاسی می‌توانند با عناوین مجعول اقدام به چاپ و نشر اخبار کذب و تحلیل‌های تفرقه‌افکنانه نمایند و با برخورداری از حریم امن اقدام به شبهه‌‌افکنی در جامعه و ترویج واهی دسته‌بندی میان مسئولان نظام نمایند.

رئیش قوه قضائیه سپس با لحنی ناروشن ادامه داد: جریان آشکاری در جامعه قصد فتنه‌انگیزی و ایجاد تفرقه در میان مردم و مسئولان کشور دارد و قصد دارند با ترویج برخی دسته‌بندی‌ها آنان را در مقابل نظام و رهبری قرار دهند. فتنه‌انگیزان حتی به بزرگان حوزه‌های علمیه هم رحم نکرده و برخی از شخصیت‌هایی که نه تنها افتخار حوزه‌های علمیه و کشور ایران بلکه افتخار جهان اسلام هستند را مورد تعرض قرار داده‌اند.

صادق لاریجانی در حالی از حمله به برخی بزرگان قوه قضاییه سخن گفت که بعد از مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری،لباس شخصی ها و حامیان دولت به بیوت و دفاتر آیات عظام حمله و آنها را تخریب کرده بودند.

وی سپس برخی مطبوعات را متهم به شبهه افکنی به نفع دشمنان جمهوری اسلامی کرد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور لازم است نظارت خود را در این بخش تقویت نماید و نحوه صدور مجوز انتشارات مطبوعات را مورد بازرسی قرار داده و گزارش نماید و دادستان محترم تهران هم باید با تمام ظرفیت‌های خویش، به مقابله با این تخلفات قانونی برخیزد.

سخنان روز گذشته رئیس قوه قضائیه ابهامات زیادی داشت. اگر چه وی تلاش کرد انتقاداتی را هم متوجه برخی از رسانه های تندروی حامی دولت کند، اما با توجه به حمایت های وی از نحوه برخورد دولت به معترضان به نتیجه انتخابات و همچنین نوع نگاه دستگاه قضائی به رهبران جنبش سبز، به گفته بسیاری از فعالان سیاسی این نوع سخنان در جهت آرام کردن اوضاع به نفع دولت است.

صادق لاریجانی پیش بارها از رهبران جنبش سبز با عنوان” سران فتنه” نام برده و با لحنی تهدید آمیز گفته بود دستگاه قضایی به اندازه کافی برای محکومیت سران فتنه اسناد و مدارک دارد. او تا جایی پیش رفت که صراحتا رهبران جنش سبز را به دلیل ارائه اسناد و مدارک مربوط به فجایع بازداشت گاه کهریزک، متهم به دروغگویی کرد.