حمایت رحیمی از بزرگترین پولشوئی کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در آخرین روزهای دولت، معاون اول متهم به دعوت به شورش شد

در آخرین روزهای عمر دولت نهم، محمد رضا رحیمی طی سخنانی در استان کردستان با دفاع از عملکرد دولت و انتقاد از “مانع تراشی‌ها” بر سر راه توسعه این استان، خواهان آزادی یک متهم به ایجاد بحران ارزی شده است؛ یک نماینده مجلس این اظهارات معاون جنجالی احمدی‌نژاد را “ضد امنیتی” و دعوت به “شورش” تلقی کرده است.

محمد‌ رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح مرکز جراحی قلب شهید بروجردی در سنندج با تقدیر از عملکرد دولت نهم از پروژه‌ها و و طرح‌های متعدد در حوزه صنعت در این استان خبر داده و در حالی که تنها یک هفته به پایان کار دولت مانده گفته است: “قول می‌دهم که ظرف یکی دو روز آینده آقای استاندار بیاید تا اعتباری ویژه در اختیار وی قرار دهیم و این پروژه‌ها نیز به صورت کامل به بهره برداری برسد.”

به گفته رحیمی در حالی که عملکرد دولت احمدی‌نژاد در راستای توسعه همه جانبه استان کردستان در طول هشت سال اخیر با هیچکدام از دولت های قبلی قابل مقایسه نیست ولی عده‌ای دوست ندارند که این استان توسعه پیدا کند و به همین دلیل با بهانه‌های مختلف جلوی این کار را می‌گیرند.

ادعاهای معاون اول احمدی نژاد کم سابقه نیست اما در زمانی رخ می دهد که شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که آرای حسن روحانی به عنوان یک نامزد مخالف احمدی نژاد بیشتر از همه بوده که خود نشان از شکست طرح های مشترک احمدی نژاد و رحیمی در این منطقه دارد.

خبرگزاری مهر که سخنان معاون اول رئیس دولت را “کم سابقه” خوانده نوشته وی در انتقاد از بازداشت و زندانی شدن مدیرعامل شرکت “خ” که سال گذشته در جریان مسائل ارزی به صورت گرفت، گفته: “من در طول عمرم از نوشیدنی های این شرکت نخورده‌ام و حتی برای یک بار مدیرعامل این کارخانه را نیز ندیده‌ام ولی در بازجویی از وی پرسیده اند تو باید اعلام کنی که با رحیمی چه ارتباطی داری.”

 

“سرشاخه اخلال در بازار” کیست؟

منظور محمد رضا رحیمی، فردی به نام یدالله روزچنگ مدیر کارخانه صنعتی خورشید زریوار است که به گزارش رسانه‌های اصولگرا سال گذشته همزمان با اوج گرفتن بحران ارز در ایران و آشکار شدن ابعاد تورم و گرانی به عنوان” سرشاخه اصلی” این بحران دستگیر شد. این فرد که ابتدا نام او در رسانه ها با عنوان اختصاری “ی. ر. چ” آمد متهم شد که در دولت همدستی هم دارد: محمد رضا رحیمی که در کردستان همدستان و شریکان معتددی دارد که از دوران استانداریش مانده اند.

 

همانزمان خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان “سرشاخه اخلال ارزی را بشناسید”، با انتشار نام اختصاری یدالله روز چنگ اعلام کرد که او به دست “سربازان گمنام امام زمان” بازداشت شده است. سایت بازتاب امروز هم با انتشار نام کامل یدالله روزچنگ او را “شاگرد نانوایی” توصیف کرد که “مرد ۶ میلیارد دلاری پشت صحنه قاچاق دلار شد”.

 مهر نوشته بود او که اهل کردستان است و نامش از سال ۸۵ به بعد در سنندج بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده است، به صورت خانوادگی کار‌هایش را جلو می‌برد. ابتدا شرکت تولیدی و صنعتی “خ. ز” که با برند ماءالشعیر به نام “ا” معروف‌تر شد، با اقدامات “خیرخواهانه نما” و همچنین راه‌اندازی مجتمع‌های رفاهی و تفریحی با باندهای ثروت و قدرت ارتباط برقرار کرد و از آن پس بود که دیگر کردستانی‌ها، او را بیشتر شناختند.

یدالله روز چنگ، که خبرگزاری‌ها لقب “سرشاخه اخلال در بازار” را به او داده‌اند فرزند یک سرمایه دار معروف اهل مریوان به نام احمد روز چنگ ملقب به “اَحه نَجار”است. گفته شده خانواده روز جنگ از جمله یدالله و انور دیگر برادر او، به همراه پدرشان در بیست سال گذشته روابط نزدیکی با محمد رضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد و دیگر یاران وی در کردستان داشته‌اند.

ده ماه قبل از عبدالله سهرابی، نماینده مریوان در مجلس ششم، شهر زادگاه مرد ۶ میلیارد دلاری در مورد خانواده روز جنگ پرسیده بودم، گفت: “تا کنون مستند محکمه پسندی در مورد حضور خانواده روز چنگ در میان حلقه یاران احمدی‌نژاد ارائه نشده و من هم به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌ام. نه می‌توانم تکذیب کنم نه تائید. اما این یک حقیقت است که آن‌ها از سرمایه داران بزرگ کردستان هستند و در دوره‌های مختلف با دولت‌های جمهوری اسلامی همفکری و همنظری داشته‌اند.”

 

حمایت تمام قد از آزادی متهم بحران ارزی

محمد رضا رحیمی روز شنبه، پنج مرداد ماه گفته است که دلیل بازداشت یدالله روز چنگ ناشی از اختلافات “ دو دستگاه و سازمان” در کشور است. او توضیح داده: “در حالی که ما در کشور قوه قضائیه داریم و اگر این فرد تخلفی کرده است باید دستگاه قضا با وی برخورد کند نه اینکه از سوی یک نهاد دیگر بازداشت شود و کسی هم در این خصوص پاسخگو نباشد.” به این ترتیب وی نشان داده که دستگیری ها توسط وزارت اطلاعات صورت گرفته که اینک مدتی است دولت احمدی نژاد در آن راهی ندارد.

از زمان بازداشت که در آبان ماه سال گذشته صورت گرفت، یدالله روز چنگ، مدیر عامل شرکت تولیدی صنعتی خورشید زریوار همچنان در زندان به سر می برد.

محمد رضا رحیمی روز شنبه با اشاره به دوران بازداشت این متهم گفته است: “این برای کردستان خیلی بد است و همه باید به این موضوع اعتراض کنند و من انتظار دارم که نماینده ولی فقیه در کردستان و نمایندگان مردم در این استان به این موضوع اعتراض کرده تا زمینه برای آزادی وی فراهم شود.”

به گفته او جرم مدیرعامل شرکت “ا” و این سرمایه گذار کردستانی این است که این فرد آمده و در کردستان سرمایه گذاری کرده است، اگر وی سرمایه گذاری‌اش را در کشور خارجی انجام می‌داد کسی با وی کاری نداشت ولی وقتی که در کردستان سرمایه گذاری کرده است همه به وی گیر می‌دهند و امروز هم بازداشت شده است.

 کارخانه تولیدی صنعتی خورشید زریوار کردستان که یکی از بزرگترین کارخانه های تولید ماالشعیر طعم دار در ایران است، در مرداد ماه سال ۸۸ در کردستان تاسیس شد. این کارخانه متعلق به خانواده روز چنگ،‌ از سرمایه داران کردستانی است. بر اساس برخی از گزارش‌ها “خورشید زریوار” پیشتر به نام “ایستک” فعالیت می کرد؛ شرکتی که اینک رسانه های اصولگرا از نام اختصاری “۱” برای آن استفاده می کنند.

پیش از بازداشت اثر چندانی از نام یدالله روز چنگ در رسانه‌ها وجود ندارد، جز اینکه همزمان با افتتاح کارخانه خورشید زریوار به خبرگزاری فارس گفته بود:‌ “افتتاح این کارخانه زمینه اشتغال مستقیم ۲۸۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم ۲ هزار و ۸۰۰ نفر را فراهم کرده است.”

 

پایان دوران سیاسی رحیمی؟

محمد رضا رحیمی در حالیکه هر گونه ارتباط خود با آقای روزچنگ را تکذیب کرده، با انتقاد از بی‌تفاوتی نمایندگان استان کردستان در مجلس گفته است: “اگر شما به عنوان نماینده مردم به دنبال منافع مردم کردستان هستید بسم الله وارد میدان شده و نسبت به این بازداشت اعتراض کنید تا فرد نامبرده آزاد شود و افراد بیشتری ترغیب شوند تا در کردستان سرمایه گذاری کنند.”

محمد بیاتیان، نماینده بیجار اما این اظهارات را به باد انتقاد گرفته و گفته است: “معاون اول رئیس جمهور در اظهاراتی شبیه احزاب منحله کومله و دموکرات مردم را دعوت به شورش می‌کند. اظهارات ایشان که مردم را به شورش و نافرمانی در مقابل قانون دعوت می کنند باید توسط قوه قضائیه پیگیری شود زیرا ایشان از جایگاه شان برای آزادی یک مجرم سوء استفاده می کنند.”

نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده “با این سخنان به نظر می رسد این مفسد اقتصادی تامین کننده منافع آقای رحیمی و اعوان و انصارش در استان کردستان است”

به گفته محمد بیاتیان فرد مورد حمایت رحیمی عامل “بزرگترین پول شویی تاریخ در کردستان” بوده است. او با انتقاد شدید از سیاست های احمدی نژاد در استان کردستان در مورد این فرد گفته است: “دولت ۴۰۰ میلیارد تومان وام کم بهره در اختیار فردی که سابقه اقتصادی مشخصی دارد قرار داده است و این پول وارد بازار سکه و دلار شده است وبازار را متلاطم کرده است.”

او روز شنبه، پنج مرداد ماه خبر داده که نمایندگان استان کردستان امروز، یکشبنه در صحن علنی مجلس با صدور بیانیه ای به اظهارات رحیمی اعتراض خواهند کرد.

محمد رضا رحیمی،‌ یار نزدیک رئیس دولت که غلامحسین الهام سخنگوی دولت در سال ۸۵ به خاطر توصیف احمدی‌نژاد به “پیامبر” خطاب به او گفته بود “باید به دهن متملق و چاپلوس خاک پاشید”، در دو سال گذشته در معرض جدی‌ترین اتهامات مربوط به بحران اقتصادی ایران قرار داشته و حتی چندین بار هم شایعه بازداشت او در رسانه‌ها مطرح شده است.

رحیمی پیش از حضور در کابینه احمدی نژاد، سابقه حضور در مجلس، مشاورت قضایی رئیس دستگاه قوه قضائیه، فرمانداری سنندج و استانداری کردستان را در کارنامه دارد.

اینک محمد بیاتیان، نماینده مجلس با بیان اینکه دوران سیاسی آقای رحیمی به پایان رسیده گفته است: ا”ظهارات اخیر رحیمی از سر ناچاری و خداحافظی دردمندانه با فضای سیاسی کشور است.”