ایران پناهگاه خانواده رهبر القاعده

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پسر اسامه بن لادن فاش کرد

عمر بن لادن، پسر اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده با اعلام اینکه هم اکنون 20 تن از اعضای خانواده بن لادن در ایران تحت نظر دولت جمهوری اسلامی به سر می برند، خواستار “میانجیگری کشوری غیر از عربستان سعودی” برای خروج خانواده اش از ایران شد.فرزند رهبر القاعده تاکید کرد  جمهوری اسلامی برای آزادی اعضای خانواده اش که از هشت سال پیش در ایران بازداشت شده اند شرط کرده است کشور ثالثی غیر از عربستان میانجیگری کند.

عمر بن لادن این اظهارات را در گفت و گو با شبکه تلویزیونی العربیه که زیر نظر دولت عربستان سعودی فعالیت می کند، بیان کرده است.با وجود این وی توضیح نداده که دولت ایران به چه دلیلی میانجیگری عربستان در این موضوع را رد می کند.

او پیش از این در 29 دسامبر سال 2009 در گفت و گو با همین شبکه تلویزیونی از محمود احمدی نژاد خواسته بود برای خروج 25 نفر از اعضای خانواده بن لادن از خاک ایران همکاری کند.

عمر بن لادن در آن مصاحبه گفته بود: “دولت ایران به او اطمینان داده است که به اعضای خانواده او اجازه خواهند داد از ایران خارج شوند وتلاش های دیپلماتیک در این زمینه در حال انجام است.”

این اظهارات فرزند رهبر گروه القاعده پس از آن منتشر شد که روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط، چاپ لندن، نوشته بود: “ایمان، دختر اسامه بن لادن به همراه برادرانش طی هشت سال گذشته در ایران تحت بازداشت خانگی بود ولی در نوامبر 2009 توانست از دست ماموران امنیتی ایران فرار کند و در سفارت عربستان پناه گیرد.”

همین روزنامه 19 مارس 2009 از سفر ایمان بن لادن، دختر ۱۷ ساله اسامه بن لادن، از ایران به سوریه خبر داد و نوشت که او برای تکمیل مدارک قانونی خود، ناچار بوده سه ماه در محل سفارت عربستان در تهران زندگی کند.

از آن هنگام تاکنون هیچ خبر تایید شده ای درباره خروج بقیه اعضای خانواده بن لادن از ایران منتشر نشده، بنابراین مشخص نیست تفاوت تعداد این خانواده در ایران در دسامبر 2009 با ماه جولای 2010 که هر دو توسط پسر اسامه بن لادن اعلام شده، ناشی از چیست.

اگر هر دو آمار اعلام شده از جانب عمر بن لادن صحیح باشد، مشخص نیست که چهار عضو دیگر خانواده بن لادن که در دسامبر 2009 در ایران بودند اکنون در کجا و در چه شرایطی به سر می برند.

 

زندگی مرفه خانواده بن لادن در ایران

روزنامهٔ الشرق الاوسط روز دوم ژانویه ۲۰۱۰ نوشت که یکی از همسران بن لادن به نام خیریه (ام حمزه) به همراه یک دختر و پنج پسر بن لادن و تعداد دیگری از خانوادهٔ او از سال ۲۰۰۱ یعنی از زمان حملهٔ آمریکا به افغانستان در مجتمعی مسکونی در اطراف تهران در حبس خانگی بوده اند.

این روزنامه به نقل از عروس بن لادن که او نیز در ایران به سر می برده است نوشت که خانوادهٔ بن لادن زندگی مرفه و خوبی در ایران داشته و در خانه از امکاناتی نظیر باغ و استخر و رایانه برخوردار بوده اند، اگرچه به اینترنت دسترسی نداشتند و از هرگونه تماس با خارج و ارسال اخبارشان منع شده بودند. عروس بن لادن از محمود احمدی‌نژاد به خاطر برخورد خوب مقامات ایرانی با فرزندان بن لادن تشکر کرد.

در دسامبر ۲۰۰۹ هم رسانه ها خبر دادند که دختر بن لادن به نام ایمان در جریان یک برنامه خرید که هر شش ماه یک بار از سوی مقامات امنیتی ایران برای آنان تدارک دیده می‌شود موفق به فرار شده و به سفارت عربستان سعودی پناهنده شده است.

پس از چند روز یکی از پسران بن لادن به نام بکر نیز موفق به فرار و پناهندگی به سفارت عربستان و سپس خروج از ایران با کمک سفارت عربستان سعودی شد.

یک پسر دیگر بن لادن به نام عبدالله هم که او نیز در خارج از ایران به سر می برد این ماجرا را تایید کرد.

در آن زمان عمر بن لادن از مقامات ایران خواست به خانوادهٔ اش اجازه دهند از ایران خارج شده و به سوریه یا قطر بروند.

او البته این را نیز گفت که: “اطلاعات نادرستی در مورد خواهرم ایمان منتشر شده است. وی از دست ماموران ایرانی فرارنکرده است، افراد خانواده ام نیز درآنجا بازداشت نیستند آنها میهمان دولت ایران هستند و ما از آنها تشکر می کنیم که در طول این مدت از آنها محافظت کردند.ما از انتشار گزارش های معکوس متاسفیم، این بر تلاش های دیپلماتیک برای حل موضوع تاثیر می گذارد.”

وی افزود: “بر اساس تماس یکی از مقامات ایران، همه احتیاجات آنها برآورده می شود وی به ما اطمینان داد که همه آنها سالم هستند و ایران می خواهد به آنها اجازه خروج بدهد.”

عمر بن لادن همچنین گفت: “از دولت سعودی نیز تشکر می کنیم. خواسته ما این است که یک بار دیگر اعضای خانواده به هم بپیوندند وهمه به کشورخود برگردیم.”

وی در پاسخ به سئوالی درمورد خواهرش ایمان نیز گفت: “ او از حدود 30 روز پیش در سفارت سعودی درتهران به سرمی برد و بسیار مایل است که به وطن خود برگردد، وی هنگامیکه برای تفریح به همراه محافظان و نه زندانبانان از مجتمع مسکونی خارج شده بود به سفارش برادرم عبدالله به سفارت سعودی رفت.”

عمربن لادن تاکید کرد تلاش های دیپلماتیک برخلاف گزارش هایی که ادعا کرده بودند وساطت ها به شکست منجر شده، همچنان برقرار است.

وی گفت: “موضوع آسان نیست وبه تشریفات احتیاج دارد؛ خانواده ما گسترده است. ما از آقای احمدی نژاد می خواهیم برای خروج آنها همکاری کند. ما می خواهیم خواهرم ایمان پیش از بقیه افراد خانواده از ایران خارج شود، او سن کمی دارد ونمی تواند دور از مادر خود بماند. او 9 ساله بود که در سال 2001 وارد ایران شد.”

عمربن لادن تاکید کرد: “حضور برادرانم محمد وسعد 29 ساله، عثمان 25 ساله، فاطمه 22 ساله، حمزه 20 ساله، ایمان 17 ساله و بکر 15 ساله در ایران نشانه این است که آنها هیچ ارتباط تشکیلاتی با القاعده ندارند.”

وی گفت: “هر کدام از برادرانم یک یا دو زن دارند، آنها مجموعا 11 فرزند دارند همچنین زنان ومردانی از خانواده های همسران آنان نیز با آنها به سرمی برند، آنها که تعدادشان به 25 تن می رسد در ایران تحت الحفظ هستند.”

 

ایران؛ تایید پس از تکذیب

تا پیش از این ماجرا، مقامات جمهوری اسلامی وجود اعضای خانوادهٔ بن لادن در ایران را تکذیب می کردند، اما بعد از افشای این جریان، مقامات رسمی وزارت خارجه، موضوع حضور دراز مدت خانوادهٔ بن لادن در ایران را تایید کردند.

روزنامه تایمز لندن نیز با انتشار خبری در مورد حضور برخی اعضای خانواده بن لادن در ایران نوشت که مقام های ایرانی اجازه تماس آنها با خارج رانمی دهند. این روزنامه نوشت که دلیل این اقدام آن است که ایران حضور اعضای خانواده بن لادن در این کشور را تکذیب می کند.

این در حالی بود که سخنگوی وزارت خارجه  جمهوری اسلامی در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه 22 دسامبر 2009 خود با خبرنگاران حضور خانواده بن لادن در ایران را رد کرده بود.اما به دنبال انتشار گزارش های متعدد رسانه های خارجی درباره این موضوع، مقامات ایرانی عاقبت ناچار شدند به حضور خانواده بن لادن در ایران اذعان کنند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه روز 25 دسامبر 2009 در مصاحبه ای با صدا و سیمای جمهوری اسلامی در پاسخ به سئوالی در مورد حضور خانواده اسامه بن لادن، رهبر القاعده در ایران، گفت: “مدتی قبل سفارت عربستان خبر داد که یکی از دختران بن لادن در سفارت عربستان است.”

این در حالی بود که رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه سه روز پیش از آن این مسئله را تکذیب کرده بود.

اما آقای متکی افزود: “وزارت امور خارجه به اداره اتباع و سفارت عربستان اعلام کرده که طبق کنوانسیون، در صورت احراز هویت این فرد، او می تواند با برگه از ایران عبور کند.”

وی در عین حال گفت: “برای ما هویت او محرز نشده است اما سفارت عربستان به این موضوع اذعان دارد.”

این در حالی بود که تلویزیون انگلیسی زبان جمهوری اسلامی (پرس تی وی) در آن هنگام گزارش داده بود: “مقامات مرزی ایران گفته اند سوابقی که در اختیار دارند حاوی اطلاعاتی در مورد ورود دختر بن لادن به ایران نیست هرچند امکان عبور غیرقانونی چنین فردی از مرز را منتفی ندانسته اند.”

 

خانواده پرجمعیت

اسامه بن لادن نوزده فرزند از چند همسر خود دارد. نیمی از آنها هم اکنون در عربستان و سوریه زندگی می کنند.روزنامه الشرق الاوسط به نقل از عمر بن لادن نوشته اعضای خانواده او در تهران هیچ ربطی به “اتهامات تروریستی” که علیه پدرش مطرح است، ندارند.

همین فرزند اسامه بن لادن اکنون با بیان اینکه “ایران برای آزادی اعضای خانواده اش که از هشت سال پیش در ایران بازداشت شده اند شرط کرده است کشور ثالثی غیر از سعودی میانجیگری کند” گفته: “گمان می کنم اوضاع برای خروج آنها از ایران مناسب است… به دلیل عدم وجود مدارک وگذرنامه برای اعضای خانواده ام به کمک کشور ثالثی غیر از سعودی نیاز داریم.. ایران از تحویل بازداشت شدگان به کشور اصلی خود سرباز می زند.”

او تاکید کرده که “برادر وی عثمان چند روز پیش از ایران با وی تماس گرفته و تاکید کرده است که در صورتی که یکی از کشورها میانجیگری کند آزاد خواهند شد.”

وی همچنین گفته است که “ایالات متحده آمریکا هیچ کدام از فرزندان اسامه بن لادن راکه در ایران به سر می برند به تروریسم متهم نکرده است و حتی برای کمک به برادرانم جهت خروج از ایران و استقبال از آنان در خاک خود اظهار موافقت کرده است.”

بی بی سی گزارش داده مقام های ایرانی و آمریکایی تاکنون اظهار نظری درباره این ادعاهای عمر بن لادن نکرده اند.

عمر بن لادن پیش تر نیز از کشورهای قطر و امارت متحده عربی خواسته بود میزبانی خانواده او را بپذیرند.

 

جهان نیوز: عمر بن لادن، مرده زنده شده است

هیچ یک از مقامات رسمی جمهوری اسلامی تا لحظه ارسال این گزارش به سخنان جدید عمر بن لادن واکنش نشان نداده اند. رسانه های رسمی و حکومتی هم در این باره سکوت اختیار کرده اند.تنها سایت خبری جهان نیوز، متعلق به علیرضا زاکانی، از چهره های امنیتی و نماینده مجلس هشتم مدعی شد که عمر بن لادن فرزند رهبر القاعده مرده است.

این سایت نوشت: “الشرق الاوسط چاپ لندن در تازه ترین خبر خود علیه کشورمان یکی از فرزندان بن لادن که پیش از این اخباری مبنی بر مرگ وی منتشر شده بود را زنده کرد. دراین خبر روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط که با حمایت وهابیون منتشر میشود به نقل از عمر بن لادن فرزند سوم اسامه بن لادن از حضور 20نفر از اعضای خانواده پدری اش در ایران خبرداده است.”

این گزارش می افزاید: “پسر بن لادن که به یک چهره تروریستی مرموز مشهور است علیرغم خروج برادران و خواهرانش از ایران اعلام کردکه تعدادی از اعضای خانواده پدری اش شامل 20نفر هنوز درایران به سر میبرند.”

جهان نیوز سپس عمر بن لادن را “این مرده زنده شده” خطاب کرد و نوشت: “الشرق الاوسط مدعی شد این فرد که خود را عمر بن لادن معرفی کرده اظهارات خود را بصورت تلفنی دراختیار این روزنامه قرارداده و اعلام نکرده که هم اکنون در کدام نقطه جغرافیایی زندگی می کند.”

این سایت نزدیک به منابع امنیتی در پایان نوشته: “این فرد (عمر بن لادن) در لیست بلند بالایی مشخصات تعدادی از برادران وخواهرانش را با ذکر نام و سن دراختیار این روزنامه قرار داد و مدعی شد این افراد وابستگانی از خانواده بن لادن هستند که در ایران به سر میبرند.”

به نظر می آید اشاره جهان نیوز به کشته شدن سعد بن لادن، دیگر پسر رهبر القاعده باشد که خبرگزاری رویترز در تابستان گذشته به نقل از مقامات امنیتی ایالات متحده گزارش داده بود در حمله موشکی نیروهای آمریکایی به خاک پاکستان کشته شده است.

 

پناهگاه خانواده دشمن

حضور تعداد زیادی از اعضای خانواده بن لادن در ایران در شرایطی است که گروه القاعده به رهبری اسامه بن لادن، بارها علیه جمهوری اسلامی موضع گیری کرده است.

ایدئولوژی گروه القاعده بر پایه تفکر وهابی شکل گرفته که در آن شیعیان کافر شناخته شده و ریختن خون آنها مباح است.

ایمن الظواهری، قائم مقام اسامه بن لادن و مرد شماره دو القاعده از رهبران این گروه است که بیشترین اظهارات را علیه ایران بیان داشته است.

گروه القاعده پیش از این، ایران و آمریکا را متهم کرده بود که با تفاهم با هم در حال تقسیم قدرت در خاور میانه هستند.

این گروه همچنین ایران را متهم کرده که با مطرح کردن فرضیه مدیریت حادثه 11 سپتامبر توسط اسرائیل، تلاش کرده تا از اعتبار القاعده بکاهد.

گروه القاعده بارها ایران را متهم کرده که به صورت پنهانی در حال مفاهمه با آمریکا برای سرکوب اعضای این گروه است. این در حالی است که آمریکا هم  جمهوری اسلامی را متهم می کند که به تروریست های این گروه اجازه داده در ایران آموزش ببینند و سپس به عراق و افغانستان بروند.

اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده در ارتباط با حملات تروریستی بسیاری در سرتاسر جهان از جمله بمب گذاریهای ۷ آگوست ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در دارالسلام (تانزانیا) و نایروبی (کنیا)، حمله به کشتی جنگی یواس‌اس کول، حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار دارد.

گمان می رود او اکنون در مناطق قبیله ای و کوهستانی صعب العبور در مرزهای افغانستان و پاکستان پناه گرفته باشد.

محمود احمدی نژاد در جریان سفر اخیر خود به نیویورک در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره حضوراسامه بن لادن در ایران گفته بود: “بن لادن در واشنگتن است زیرا او روابط خوبی با جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا داشت.”