مخالفت ایران با فرستادن کمک به شورشیان سوری

نویسنده

» گزاسی از فرانس پرس

ایران با تصمیم کشورهای عرب و غربی مبنی بر فرستادن اسلحه برای شورشیان سوری که علیه بشار اسد می جنگند، مخالف است.

حسین امیر عبدللهیان، معاون وزارت  خارجه ایران، می گوید: “کسانی که با فرستادن اسلحه به سوریه از شورشیان حمایت می کنند، باید پاسخگوی قتل عام مردم بیگناه و نا امنی منطقه باشند.”

این اظهار نظر در زمانی صورت می گیرد که در کنفرانسی در قطر اغلب حامیان خارجی شورشیان سوریه که علیه اسد می جنگند، گفتند که آنها بصورت فوری همه نیازمندی های مخالفان را تامین خواهند کرد.

در بیانیه پایانی این نشست با شرکت 11 کشور از جمله آمریکا، انگلستان و فرانسه، آمده است که این کالاها از طریق شورای عالی ارتش آزاد سوریه به این کشور منتقل خواهد شد.

وزیران این یازده کشور توافق کردند تا این امکانات را در اختیار شورشیان بگذارند تا “توازن قدرت را تغییر بدهند”.

آنها همچنین از ایران و حزب الله لبنان خواستند تا دست از حمایت از حکومت اسد بردارند و اقدامات این دو را تهدید علیه اتحاد سوریه دانستند که منجر به شعله ور شدن جنگ در کل منطقه می شود.

عبداللهیان در تکرار همین استدلال دولت های حاضر در کنفرانس قطر را موجب به خطر افتادن صلح منطقه معرفی کرد و گفت: “آمریکا بجای فرستادن اسلحه به سوریه، باید به خشونت ها در این کشور پایان می داد و کاری می کرد که گفتگو بین سوری ها برقرار شود تا در مورد آینده شان تصمیم بگیرند.”

او از آمریکا خواست که دست از حمایت از تروریسم، قتل عام مردم و تخریب سوریه، بردارد.

روز شنبه، علی اکبر صالحی، وزیر اخارجه ایران گفت که ایران هرگز اجازه نخواهد داد که راه حل خارجی برای سرنوشت مردم سوریه ارائه شود.

صالحی گفت: “من از این موضوع تعجب می کنم که غرب که دم از حقوق بشر می زند، اسلحه در اختیار آدم خواران تروریست ها می گذارد.”

او به ویدئو هایی اشاره می کرد که ماه گذشته در اینترنت منتشر شد و یکی از شورشیان سوریه را نشان می داد که قلب یکی از سربازان ارتش سوریه را شکاف و بخشی از آن را خورد.

ایران و سوریه دو کشور متحد در منطقه هستند و دائما کمک های غرب و ترکیه را به شورشیان سوری محکوم می کنند.

 فرانس پرس، 22 ژوئن