تصمیم گیری نهایی در مورد ایران

نویسنده

» تحلیل ال پائیس از ادامه بحران هسته ای

ژان ماری کلمبانی

رویکردهای آمریکا در برابر اولویت ها و شرایط کنونی متفاوت است. در ایالات متحده نیز به مانند اروپا، موضوعات اقتصادی جایگاه خاص خود را دارند. البته در آمریکا موضع یک نامزد انتخاباتی به مسایل بسیاری گره خورده: مسیحیت، اعتقاد به خدا، و همچنین مسایل اجتماعی مانند سقط جنین یا جلوگیری از بارداری. خدا را شکر که اروپا در انتخابات خود درگیر چنین مسایلی که به قرون وسطی بازمی گردد نیست. ولی یکی از حوزه هایی که هم آمریکایی و هم اروپایی ها درگیر آن هستند، موضوع هسته ای است.

این هفته ها برای تصمیم گیری بسیار مهم اند؛ دیدار میان مقامات آمریکایی و اسراییلی و امکان حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران که در دستور جلسات قرار گرفته. حال سؤال این است که آیا آمریکا همچنان از حق وتوی خود در برابر دولت اسراییل که مصمم است چنین حمله ای باید انجام شود استفاده خواهد کرد؟ اروپایی ها معتقدند که موضع اولیه اوباما، که متمرکز بر رویکردهای دیپلماتیک و دوری جستن از مداخله نظامی بود، اکنون بسیار حساس به نظر می رسد. اعلام توافق میان ایالات متحده و کره شمالی برای توقف موقت برنامه هسته ای پیونگ یانگ درعوض دریافت کمک های آمریکا، درواقع یک فرصت استثنایی را به وجود آورده است.

از نظر اسراییل، هرگونه تلاش برای مقایسه ایران و کره شمالی مردود می باشد، چرا که نخست وزیر نتانیاهو معتقد است که تحریم های اعمال شده علیه ایران کافی نبوده. از نظر جمهوریخواهان، هر یک از نامزدهای انتخاباتی به شکلی ناخوشایند اوباما را، که ساده لوح و ضعیف خوانده می شود، به چالش خواهد طلبید و مواضع خود را با مواضع رونالد لاودر، رییس کنگره جهانی یهودیان، همسو خواهد کرد؛ در این کنگره یک اجماع نظامی دایر بر اینکه هر چه سریعتر باید وارد عمل شد وجود دارد.

درواقع می توان گفت که استدلالات در این زمینه کم نیستند. ابتدا به این دلیل که با توجه به کم بودن مسافت ها، عملیات نظامی هسته ای در این منطقه از جهان عملی نیست. چنین وضعیتی ضامن ایجاد صلح خواهد بود، زیرا کسی که حمله می کند به خوبی می داند که مورد حمله نیز قرار خواهد گرفت. این حالت قبلاً نیز در زمان جنگ سرد تجربه شده است. دراین حالت، موشک ها آنچنان سریع و مسافت ها آنچنان کوتاه اند که کارشناسان معتقدند همین مسأله عاملی در ایجاد صلح خواهد بود. حمله بازدارنده به تأسیسات اتمی می تواند فعالیت ها را ۲ تا ۳ سال به تعویق اندازد که قبلاً نیز در حمله به اوسیراک عراق در سال ۱۹۸۱ و حمله به تأسیسات اتمی سوریه در سال ۲۰۰۷ منجر به خروج کامل هر دو کشور عراق و سوریه از گردونه اتمی شد. مقامات اسراییلی و دوستان آمریکایی شان در پاسخ به کسانی که معتقدند حمله به تأسیسات اتمی ایران کل منطقه را به بی ثباتی می کشاند پاسخ می دهند که مضرات و خطرات یک ایران اتمی بسیار بیشتر از ایجاد بی ثباتی در منطقه است. به همین دلیل حکومت های سنی و در رأس آنها عربستان سعودی از ایده حمله نظامی علیه تأسیسات اتمی ایران حمایت می کنند.

در تاریخ معاصر، ایران همواره یکی از متحدان اسراییل بوده و اگر امروز خطرناک به نظر می رسد به این دلیل است که حکومت آن خطرناک است. بی شک اولویت در، کمک به مخالفان حکومت جمهوری اسلامی است تا بتوانند احمدی نژاد را که در انتخابات تقلب می کند تا بر سر کار بماند، از قدرت خلع کنند. بی شک بمباران تأسیسات هسته ای ایران موضع مخالفان حکومت را تضعیف خواهد کرد و باعث همبستگی در نزد حاکمیت انشقاق یافته خواهد شد.

منبع: ال پائیس، ۶ مارس