از رشید اسماعیلی تا مهدی عربشاهی

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» ادامه تصفیه حساب با فعالان دانشجویی

همزمان با برگزاری مراسم عاشورا در کشور و تبدیل آن به اعتراضات مردمی کم سابقه علیه حاکمیت، چندین فعال دانشجویی دیگر در تهران، مشهد و ساری بازداشت شدند. بازداشت دانشجویان در حالی دیروز هم ادامه یافت که دامنه برخوردهای امنیتی با فعالان دانشجویی وسیع تر شده و از سوی دیگر بی خبری مطلق از وضعیت نامعلوم شماری از فعالان بازداشت شده در پی حوادث اخیر، بر دامنه نگرانی خانواده های آنان و افکار عمومی افزوده است.

 

بازداشت مهدی عربشاهی

مهدی عربشاهی ،  دبیر تشکیلات دفتر تحکیم، روز گذشته همزمان با درگیریهای روز عاشورا ، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این فعال دانشجویی به گفته دوستانش هدف ماموران امنیتی بوده و از قبل شناسایی شده بود.

 روز پنج شنبه نیز رشید اسماعیلی، عضو شورای سیاست گذاری سازمان ادوار تحکیم در اصفهان بازداشت شده بود و تاکنون خبری از وضعیت جسمی و روحی وی در دست نیست.

براساس گزارش خبرنگار “روز” رشید اسماعیلی هنوز تفهیم اتهام نشده و مشخص نیست این فعال دانشجویی به چه اتهامی بازداشت شده است.

بازداشت فعالان دانشجویی در تهران، به ویژه بازداشت اعضای سازمان دانش آموختگان و دفتر تحکیم وحدت  در حالی ادامه دارد که از وضعیت و سرنوشت فعالان شناخته شده ای همچون مجید توکلی، رشید اسماعیلی و میلاد اسدی تاکنون خبری منتشر نشده است.

همزمان دستگیری های روز گذشته در تهران، ساری و مشهد بر میزان نگرانی در خصوص برخوردهای  شدید با فعالان دانشجویی و احتمال اعمال فشارهای جسمی و روحی بر آنان در زندان ها، افزوده است.

در حال حاضر علاوه بر احمد زید آبادی و عبدالله مومنی، دبیرکل و سخنگوی سازمان دانش آموختگان، دست کم چهارتن از اعضای ارشد این سازمان به اسامی رشید اسماعیلی، کوهزاد اسماعیلی، سلمان سیما و مهرداد بزرگ در بازداشت بسر می برند.

 

تداوم بازداشت ها در مشهد و ساری

 رضا نیکوکار و مهدی ابراهیمی، دو فعال دانشجویی دانشگاه ساری نیز  دیروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.

از فعالان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد که به دنبال ارتحال آیت الله منتظری، صحنه اعتراضات دانشجویی و برگزاری مراسمات عزاداری بوده، هفت تن دیگر بازداشت شده اند.

این تعداد از دانشجویان مشهدی در مقابل دفترآیت الله صانعی، یکی از محل های برگزاری مراسم عاشورا بازداشت شده اند و حسین قابل، برادر زاده احمد و هادی قابل دو پژوهشگر دینی در بین بازداشت شدگان است.

یک روز قبل از آن نیز از فعالان دانشگاه فردوسی مشهد سه تن دیگر به نامه های آرشام دامغانی، مهران هدشی و امیر ثابت مقدم بازداشت شده بودند.

در حال حاضر دست کم بیست و پنج فعال دانشجویی دانشگاه های مشهد در بازداشت بسر می برند. اکثر بازداشت شدگان طی هفته گدشته و به دنبال مراسم عزاداری و یاد بود برای آیت الله منتظری بازداشت شده اند و از محل نگهداری و

تاکنون هیچ یک از مقامات قضایی در خصوص وضعیت دانشجویان بازداشت شده اظهار نظری نکرده اند و از تعداد دقیق دانشجویان بازداشت شده و اسامی آنان نیز اطلاع دقیقی در دست نیست.