پیام وزیر خارجه ایران برای جهان

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمزاز توییت ظریف

رابرت مکی

جواد ظریف، دیپلمات کهنه کار و وزیر خارجه ایران، از هفته پیش، رسما مسئول پرونده اتمی ایران شد اما یا این حال برای برقرار کردن ارتباط با غرب از طریق توئیتر وقت می گذارد.

آقای ظریف برای باز کردن باب گفتگو با دوستانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، سال نوی یهودی، روش هاشانا را در توئیتر تبریک گفت.

همان روز،جواد ظریف که خود تحصیلکرده آمریکا است، در جواب سوال چالشی دختر نانسی پلوزی، کاترین،نوشت که دوران احمدی نژاد به سر آمده و ایران هرگز هولوکاست را انکار نکرده است. کاترین تصویر این نوشته را روی اینترنت منتشر کرد.

آقای ظریف این نوشته را د رگفتگو با کریستین امانپور تایید کرد و رابین رایت، روزنامه نگار نیز نوشت که آن حساب کاربری متعلق آقای ظریف است و او از اینکه با دختر یک سیاستمدار شناخته شده آمریکایی گفتگو می کند، آگاهی داشته است.

آقای ظریف برای خنثی کردن صدماتی که به اعتبار بین المللی ایران که توسط رئیس جمهور پیشین وارد شده بود، به سرعت در صفحه فیس بوک اش در مورد سلاح های شیمیایی بکار رفته در سوریه نوشت.

یک نفر از تگزاس برای آقای ظریف که از استفاده از سلاح های اتمی و شیمیایی انتقاد کرده بود، پرسید: “آیا این شامل استفاده از سلاح اتمی علیه اسرائیل نیز می شود؟” جواد ظریف پاسخ داد: “ما سلاح اتمی نداریم. آنها دارند.”

آقای ظریف در فیس بوک نوشت که احتمال دارد شورشیان سوری از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشند و یاد آور شد که دولت آمریکا در مورد استفاده از سلاح شیمیایی ارتش عراق علیه مردم ایران در دهه هشتاد، ابراز نگرانی کمتری کرده بود.

هر نوع استفاده از سلاح شیمیایی باید محکوم شود، بدون درنظر گرفتن قربانیان یا مجرمان. این موضعگیری روشن ایران بعنوان کشوری که خود قربانی سلاح شیمیایی بوده است، در قبال این موضوع است. اما آیا این موضع همیشگی کسانی بودده است که امروز از تنبیه مجرمان حرف می زنند؟ آیا در جریان جنگ ایران و عراق که ایران قربانی سلاح شیمیایی شد، آنها از دوست آن زمان خود، صدام حسین، طرفداری نکردند؟

اگرچه آقای ظریف در مورد اینکه بشار اسد و نیروهایش، به دلیل استفاده از سلاح شیمیایی مقصر هستند، حرفی نزد، اما اوایل هفته به یک روزنامه ایرانی گفت: “ما معتقدیم که دولت سوریه با آماده کردن زمینه سوء استفاده در این کشور، اشتباه بزرگی کرد.”

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، یک روز قبل از ظریف، سال نو یهودی را تبریک گفته بود.

خبرگزاری فارس، خبرگزاری محافظه کار ایران، بلافاصله به نقل از مشاور روحانی نوشت: “آقای روحانی، حسابی در توئیتر ندارد.”

یکی از مشاوران آقای روحانی به خانم امانپور، گفت که “درست است که آقای رئیس جمهور از صفحه خودشان توئیت نمی کنند، اما کارمندان دفترش این کار را می کنند پس می شود گفت که این یک پیان غیر رسمی است.”

اوایل هفته، مقامات ایرانی اعلام کردند که سخنان علی اکبر هاشمی رفسنجانی توسط خبرگزاری های محلی، جعل شده است. وی گفته بود که مردم سوریه، توسط دولت ایران کشور مورد حمله شیمیایی قرار گرفته اند و باید منتظر حمله کشورهای خارجی باشند. منور خلج از فایننشال تایمز می گوید که گفته می شود که این سخنرانی ضبط شده کسی است که صدای رفسنجانی را تقلید کرده است.

نیویورک تایمز، 5 سپتامبر