کشمکش روحانی و اصولگرایان

دی ولت
دی ولت

» تحلیل دی ولت از روابط داخلی حکومت در ایران

زونیا گیلرت

مواضع و سخنان حسن روحانی در برابر منتقدانش روز به روز روشن تر و شفاف تر می شود: “زورگویان سیاسی” همواره نسبت به مذاکرات هسته ای و سیاست گشایشگرانه او به جانب غرب خرده گرفته اند. این موضع گیری ها تا بدانجا پیش رفت که ماه گذشته رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت روحانی، استیضاح و از کار برکنار شد.

مخالفان وزیر علوم سیاست های وی را بسیار اصلاح طلبانه خواندند و به دلیل بازگرداندن برخی دانشجویان و اساتید فعال در زمان اعتراضات گسترده سال ۲۰۰۹ بر سر کار، علیه وی شکایت کردند.

 

باد مخالف

جنگ قدرت میان روحانی و طرفدارانش ازیک سو و سپاه پاسداران قدرتمند و شخصیت های فوق محافظه کار ازسوی دیگر کارزار جدیدی نیست. وزیر علوم روحانی اولین قربانی کابینه او در این کشمکش ها بوده است.

صبا فرزان، مدیر تحقیقات سیاسی “اتاق فکر برای دموکراسی در خاورمیانه” دراین خصوص می گوید: “این نمونه ای از اختلافی است که از مدت ها قبل، حتی قبل از دوران روحانی نیز وجود داشته. پس از این حیث می توان گفت که چندان تعجب آور نیست، ولی نشان می دهد که درگیری های داخلی کم کم درحال رسیدن به نقطه اوج است و دیگر به مانند گذشته به صورت مخفی دنبال نمی شود.”

در مجلس نیز شاهد بودیم که روحانی با رقبای خود رو در رو شد. طی هفته های اخیر نیز برخی از شخصیت های مذهبی از سیاست گشایشگرانه روحانی در قبال غرب به انتقاد پرداخته اند.

 

رییس جمهور قدرتمند، نهاد کم قدرت

رهبر مذهبی ایران، علی خامنه ای، در تمامی رویارویی ها حرف آخر را می زند. صبا فرزان می گوید: “خامنه ای نقش خود را در اینکه نزاع ها ادامه یابد ایفا می کند. چرا که این وضعیت به نفع اوست. هرچه طرفین بیشتر به نزاع با یکدیگر بپردازند، هراس او کمتر می شود.” این درحالی است که خامنه ای همواره جانب فوق محافظه کاران را گرفته، نه جانب رییس جمهور میانه رو را. ولی روحانی در پیشبرد مذاکرات هسته ای، به او نیاز دارد. پابرجا شدن نسبی کشور به لحاظ اقتصادی صرفاً به دلیل سیاست های گشایشگرانه او به جانب غرب بوده است.

فرزان معتقد است که این نزاع های آشکار تهدیدی برای نهال کوچک رییس جمهور به شمار نمی رود. او می گوید: “من فکر می کنم که او یکی از قدرتمندترین رؤسای جمهور در تاریخ جمهوری اسلامی است. ولی این رویداد نشان داد که نهاد ریاست جمهوری تا چه حد ضعیف است.” حتی در دوران احمدی نژاد نیز یک نزاع آشکار بر سر قدرت وجود داشت.

روحانی راه خود را پیدا کرده تا همچنان به کارش ادامه دهد؛ حتی اگر در این راستا یکی از وزرای خود را نیز ازدست داده باشد.

دی ولت، ۱۳ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran